De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

string versus char string char klasse primitief type

Verwante presentaties


Presentatie over: "string versus char string char klasse primitief type"— Transcript van de presentatie:

1 string versus char string char klasse primitief type
object-verwijzing directe waarde nul, een of meer… precies één symbool "" "A" "hello" ’A’ operatoren, methoden properties, indexer operatoren == , == , + , <= Substring, ToUpper Length s[i]

2 string versus array Klasse Type met speciale syntax Indexer -notatie
string s = new string(); char[] a = new char[10]; Indexer -notatie Speciale index-notatie c = s[2]; s[3] = c; c = a[2]; a[3] = c; Speciale quote-notatie s = "hallo"; Property s.Length Property a.Length Methoden s.IndexOf(t); s.Substring(3,2);

3 Tel symbool-frequentie
public static int Freq(char x, string s) { int aantal; aantal = 0; for (int t=0; t<s.Length; t++) if ( ) aantal++; s[t]==x return aantal; }

4 Publieksvraag: Gelijkheid van Strings
static bool Gelijk( string s, string t) { return s==t; Maar dan zonder de bestaande operator == voor strings te gebruiken == voor char en int mag wel }

5 Publieksvraag: Gelijkheid van Strings
static bool Gelijk( string s, string t) { int m = s.Length; int n = t.Length; for (i=0; i<m && i<n; i++) { char c = s[i]; char d= t[i]; if (c!=d) return false; } return m==n; }

6 Gelijkheid van Strings
class String { static bool Equals( string s, string t) { int m = s.Length; this.Length; int n = t.Length; for (i=0; i<m && i<n; i++) { char c = s[i]; this[i]; char d= t[i]; if (c!=d) return false; } return m==n; } }

7 member void type naam methode ( parameters ) blok

8 member void type naam methode operator op ( parameters ) blok

9 Gelijkheid van Strings
class String { static Gelijk ( string s, string t) operator == { return s.Equals(t); } }

10 Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Simulatie - object Ruimte - objecten Deeltje - objecten Button - objecten

11 zich zelfstandig ontwikkelende lijn van gebeurtenissen
Animatie Animatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden Gemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse “draadje” Thread zich zelfstandig ontwikkelende lijn van gebeurtenissen

12 en keert dan direct terug
Maak een animatie Thread animatie; animatie = new Thread ( this.run ); animatie . Start ( ); this . run ( ); roept de methode aan die bij constructor is meegegeven en keert dan direct terug (terwijl de methode nog bezig is)

13 De methode run class Simulatie : Form { oneindige herhaling!
} oneindige herhaling! void run ( ) { while (true) { } this . stap_Click (this, null ); Thread . Sleep (50); milliseconden }

14 Starten van de animatie
class Simulatie : Form { } Thread animatie; bool beweegt; void auto_Click(object o, EventArgs ea ) { if (beweegt) { auto.Text = "Start"; beweegt = false; } else { animatie = new Thread( this.run ); animatie . Start ( ); auto.Text = "Stop"; beweegt = true; }

15 De methode run nogmaals
class Simulatie : Form { } oneindige herhaling! eindige herhaling. void run ( ) { while (true) ( this.beweegt ) { } this . stap_Click (this, null ); Thread . Sleep (50); milliseconden }

16 Handiger Starten van de animatie
class Simulatie : Form { } Thread animatie; bool beweegt; void auto_Click(object o, EventArgs ea ) { if (beweegt) { auto.Text = "Start"; beweegt = false; } else { (animatie != null ) animatie = null; animatie = new Thread( this.run ); animatie . Start ( ); auto.Text = "Stop"; beweegt = true; }

17 De waarde null null : verwijzing naar niks
x null : verwijzing naar niks x = null; null is een geldige waarde voor elk object-verwijzings-type

18 LetterTeller class LetterTeller : Form TextBox invoer Label uitvoer
StaafDiagram diagram class StaafDiagram : UserControl class TurfTab

19 Letterteller hoofdklasse
class LetterTeller : Form { TextBox invoer; Label uitvoer; StaafDiag diagram; LetterTeller() { invoer = new TextBox(); invoer.MultiLine = true; uitvoer = new Label(); diagram = new StaafDiag(); } invoer . TextChanged += this.Bereken; void Bereken(object o, EventArgs ea) { } TurfTab tabel = new TurfTab(); tabel.Turf ( invoer.Text ); uitvoer.Text = tabel.ToString() ; diagram.Waardes = tabel.Waardes ; }

20 De klasse TurfTab public class TurfTab
{ private int [ ] tellers; private int totaal; private void turf (char c) { } if (c>='A' && c<='Z') { } tellers [ ] ++; totaal++; c - 'A' if (c>='a' && c<='z') { tellers [ c - 'a' ] ++; totaal++; } }

21 De klasse TurfTab public class TurfTab
{ private int [ ] tellers; private int totaal; een eigen property! public int Totaal { get { } "mini- methodes" "mini- methodes" return totaal; set { } totaal = value; } }

22 geen set-minimethode:
De klasse TurfTab public class TurfTab { private int [ ] tellers; private int totaal; een eigen property! public int Totaal { get { } "mini- methodes" "mini- methodes" return totaal; geen set-minimethode: read-only property set { } totaal = value; } }

23 De klasse TurfTab public class TurfTab
{ private int [ ] tellers; private int totaal; public float Gemiddelde { get mag ook nog rekenwerk doen get { } return (float)totaal / tellers.Length; } public int[] Waardes { get { } return tellers.Clone(); geef een kopie van de private array } }

24 De klasse StaafDiag public class StaafDiag : UserControl {
private int[] waardes; alleen set-minimethode: write-only property public StaafDiag() { this.Paint += this.teken; } public int[] Waardes { } set { } this.waardes = value; this.Invalidate(); wie de property verandert, forceert een Paint private void teken(object o, PEA pea) { } // ...FillRectangle...waardes... }

25 Letterteller hoofdklasse
class LetterTeller : Form { TextBox invoer; Label uitvoer; StaafDiag diagram; LetterTeller() { invoer = new TextBox(); invoer.MultiLine = true; uitvoer = new Label(); diagram = new StaafDiag(); } invoer . TextChanged += this.Bereken; void Bereken(object o, EventArgs ea) { } TurfTab tabel = new TurfTab(); tabel.Turf ( invoer.Text ); uitvoer.Text = tabel.ToString() ; diagram.Waardes = tabel.Waardes ; }

26 member const = initialisatie veld type naam ; , type naam { blok }
get blok } property set void type naam methode operator op ( parameters ) naam ( parameters ) constructor blok

27 member const = initialisatie veld type naam ; , type naam { blok }
get blok } property set indexer type this [ parameters ] void type naam methode operator op ( parameters ) naam ( parameters ) constructor blok

28 Toepassing: Bitmap-editor
Hoofdstuk 10.1 Toepassing: Bitmap-editor

29 Toepassing: Bitmap-editor
Klik punten op scherm Plaatje verschuiven left, right, up, down Plaatje bewerken clear, invert, bold, outline “Game of life”

30 Opdeling in klassen Hoofdscherm gebruikersinterface, menu’s, akties, files BitmapControl tekenen van het plaatje op het scherm BitMap plaatje in geheugen, operaties

31 Member-variabelen class Hoofdscherm class BitmapControl class BitMap
BitmapControl viewer; MenuStrip menuStrip; class BitmapControl BitMap model; class BitMap bool [ , ] vakjes; : Form : UserControl zelfgemaakt

32 Methoden Hoofdscherm class Hoofdscherm : Form Hoofdscherm
vergroten // eventhandler voor Resize afsluiten // eventhandler voor "Close"-menu

33 Methoden BitmapControl
class BitmapControl : UserControl BitmapControl teken // eventhandler voor Paint klik // eventhandler voor MouseClick starten, stoppen // voor animatie-menu uitvoeren // voor andere menu-keuzes

34 Methoden BitMap class BitMap constructor BitMap, BitMap
properties Breedte, Hoogte punten zetten veranderKleur, vraagKleur schuiven Left, Right, Up, Down bewerken Clear, Invert, Bold, Outline combineer game of life Life, buren

35 Methoden BitMap (versie 2)
class BitMap : System.Drawing.Bitmap constructor BitMap, BitMap properties Breedte, Hoogte punten zetten veranderKleur, vraagKleur schuiven Left, Right, Up, Down bewerken Clear, Invert, Bold, Outline combineer game of life Life, buren

36 class Hoofdscherm public Hoofdscherm( ) {
} this . Text = "Bitmap Editor"; this . viewer = new BitmapControl(); this . menuStrip = new MenuStrip( ); this . maakMenu(); this . Controls . Add(menuStrip); this . Controls . Add(viewer); this . Resize += this.vergroten; this . vergroten(null, null); // meteen al even

37 class Hoofdscherm MenuStrip menuStrip; BitmapControl viewer;
private void maakMenu( ) { ToolStripDropDownItem menu; menu = new ToolStripDropDownItem("File"); menu.DropDownItems.Add("Close", null, this.afsluiten); menuStrip . Items . Add(menu); menu = new ToolStripMenuItem("Move"); menu.DropDownItems.Add("Left", null, viewer.uitvoeren); menu.DropDownItems.Add("Right",null, viewer.uitvoeren); menu.DropDownItems.Add("Up", null, viewer.uitvoeren); menu.DropDownItems.Add("Down",null, viewer.uitvoeren); menuStrip . Items . Add(menu); }

38 class Hoofdscherm void vergroten (object o, EventArgs ea) {
int w = this.ClientSize.Width – 20; int h = this.ClientSize.Height – 50; viewer.Location = new Point(10,40); viewer.Size = new Size (w, h); } void afsluiten (object o, EventArgs ea) { this.Close(); }

39 Methoden BitMap class BitMap constructor BitMap, BitMap
properties Breedte, Hoogte punten zetten veranderKleur, vraagKleur schuiven Left, Right, Up, Down bewerken Clear, Invert, Bold, Outline combineer game of life Life, buren

40 class BitMap public BitMap ( int w, int h ) { }
vakjes = new bool [w , h]; public BitMap ( BitMap ander) { } vakjes = new bool [ander.Breedte , ander.Hoogte]; this.Kopieer(ander); public void verander ( int x, int y, bool b ) { } vakjes[x, y] = b; public bool vraag ( int x, int y ) { } return vakjes[x, y] ; property public int Breedte { } get { return vakjes.GetLength(0); }

41 class BitMap void combineer ( Bitmap ander { , Functie comb )
for (int x=0; this.Breedte; x++) for (int y=0; y<this.Hoogte; y++) this . verander (x, y, ); comb ( this.vraag(x,y) , ander.vraag(x,y) ) nieuwe type-declaratie: het type van een functie nieuwe expressie: naamloze functie } delegate bool Functie (bool, bool) ; void Clear ( ) { this.combineer(this, (a,b)=>false ); } void Invert ( ) { this.combineer(this, (a,b)=>!a ); } void Kopieer(Bitmap ander) { this.combineer(ander, (a,b)=>b ); }

42 class BitMap public void Left ( ) {
} for (int y=0; y<this.Hoogte; y++) for (int x=0 ; x<this.Breedte; x++) { this.verander( this.Breedte-1, y, false ); } 1 this.verander( x-1, y, this.vraag(x,y) );

43 class BitMap public void Right ( ) { for (int y=0; y<Hoogte; y++)
} for (int y=0; y<Hoogte; y++) for (int x=0 ; x<Breedte; x++) { this.verander( 0, y, false ); } Breedte-1; x>0; x-- ) this.verander( x, y, this.vraag(x-1 ,y) );

44 class BitMap public void Bold ( ) { BitMap ander;
ander = new BitMap(this); ander . Left ( ); this . combineer (ander, (a,b)=>a||b ); ander = new BitMap(this); ander . Down ( ); this . combineer (ander, (a,b)=>a||b ); }

45 class BitMap public void Outline ( ) { BitMap ander;
ander = new BitMap(this); ander . Left ( ); ander . Down ( ); this . combineer (ander, (a,b) => a != b ); }

46 class BitMap public void Life ( ) { BitMap oud;
oud = new BitMap(this); for (int y=0; y<Hoogte; y++) for (int x=0; x<Breedte; x++) { } int n = oud . buren(x,y); this . verander (x, y, n==3 || n==2 && oud.vraag(x,y) ); }

47 class BitMap public int buren (int x, int y ) { xl xr yb yo return n;
int xl = x-1; int xr = x+1; int yb = y-1; int yo = y+1; if (xl<0) xl += Breedte; if (xr>=breed) xr -= Breedte; if (yb<0) yb += Hoogte; if (yo>=hoog) yo -= Hoogte; int n = 0; if ( this.isZwart(xl,yb) ) n++; if ( this.isZwart(x ,yb) ) n++; if ( this.isZwart(xr,yb) ) n++; if ( this.isZwart(xl,y ) ) n++; if ( this.isZwart(xr,y ) ) n++; if ( this.isZwart(xl,yo) ) n++; if ( this.isZwart(x ,yo) ) n++; if ( this.isZwart(xr,yo) ) n++; xl xr yb yo return n;

48 meer-cellig “wezen” loopt!
Game of Life meer-cellig “wezen” loopt! stabiel patroon stabiel patroon

49 Methoden BitmapControl
class BitmapControl : UserControl BitmapControl teken // eventhandler voor Paint klik // eventhandler voor MouseClick starten, stoppen // voor animatie-menu uitvoeren // voor andere menu-keuzes membervariabele: Bitmap model;

50 class BitmapControl class BitmapControl { Bitmap model;
public BitmapControl ( ) { } model = new Bitmap(20, 20); this . Paint = teken; this . MouseClick += klik;

51 class BitmapControl void teken ( object o, PEA pea ) {
Graphics gr = pea.Graphics; int d = this . Diameter; this . lijnen (gr, d); for (int y=0; y<Hoogte; y++) for (int x=0; x<Breedte; x++) { } Brush br; if (model.vraag(x,y)) br = Brushes.Red; else br = Brushes.White; gr . FillRectangle (br, x, y, 1, 1); x*d+1, y*d+1, d-1, d-1 ); x*d, y*d, d, d ); }

52 class BitmapControl public int Diameter { get {
Size s = this . ClientSize; return Math . min ( , ); s.Width / model.Breedte s.Height / model.Hoogte } }

53 class BitmapControl private void lijnen ( Graphics gr, int d) {
Pen p = Color.Blue; // horizontale lijnen for (int y=0; y <= Hoogte; y++) gr . drawLine ( p, 0, y*d, model.Breedte*d, y*d ); // verticale lijnen for (int x=0; x <= Breedte; x++) gr . drawLine ( p, x*d, 0, x*d, model.Hoogte*d ); }

54 class BitmapControl void klik ( object o, MouseEventArgs mea ) {
int diam = this . Diameter; model . verander ( , ); mea . X / diam mea . Y / diam mea.Button==MouseButtons.Left this . Invalidate ( ); }

55 class BitmapControl void uivoeren ( object sender, EventArgs ea ) {
String keus = sender.ToString(); if (keus=="Clear") this.model.Clear(); if (keus=="Left") this.model.Left(); if (keus=="Right") this.model.Right(); if (keus=="Up") this.model.Up(); if (keus=="Down") this.model.Down(); if (keus=="Step") this.model.Step(); this . Invalidate ( ); }

56 class BitmapControl Thread animatie;
void starten ( object o, EventArgs ea ) { animatie = new Thread(animatieFunctie); animatie . Start( ); } void stoppen ( object o, EventArgs ea ) { animatie = null; } void animatieFunctie( ) { } while (true ) { (animatie!=null) { this.model.Life( ); this.Invalidate( ); Thread.Sleep(50); }


Download ppt "string versus char string char klasse primitief type"

Verwante presentaties


Ads door Google