De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gameprogrammeren: Char en String

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gameprogrammeren: Char en String"— Transcript van de presentatie:

1 Gameprogrammeren: Char en String
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll

2 Strings string altijd tussen dubbele aanhalingstekens:
Strings zijn ook een soort ‘arrays’ van karakters (type: char) string test = "Dit is een test";

3 Geschiedenis van char 1970s: 6 bits = 64 symbols 26 letters, 10 digits, 28 leestekens 1980s: 7 bits = 128 symbols +26 lowercase, +5 leestekens, 33 control 1990s: 8 bits = 256 symbols +letters met accenten 2000s: 16 bits = symbols +Grieks, Cyrillisch, Japans, Devangari, ... ASCII ANSI/ISO IBM/DOS Unicode

4 Character coding code 0 code 32 code 48 code 65 code 97 code 127

5 char: bijzonderheden Alfabetisch geordend
Converteerbaar naar int… …en terug char c; if ( ‘A’<=c && c<=‘Z’ ) { … } int n; n = c + 32; c = (char) n;

6 Conversies Conversie (cast) naar “grotere” waarde kan altijd
Conversie naar “kleinere” waarde is gevaarlijk double d; int n; d = n; int n; char c; n = c; ThreeColorGameObject x; Ball b = new Ball(Content); x = b; n = (int) d; c = (char) n; b=(Ball) x;

7 Speciale char-waarden
Letterlijk symbool Speciaal symbool Het quote-symbool Het backslash-symbool ’A’ ’&’ ’\n’ ’\t’ ’\’’ ’\”’ ’\\’ twee tekens in de broncode, toch één character!

8 Strings zijn immutable !
Iets meer over strings Methoden en properties in de string-klasse: int Length bool Equals(string s) string Substring(int x, int y) string Concat(object s) string Insert(int p, string s) Strings zijn immutable ! Levert steeds een nieuwe string op!

9 concat en substring string s, t, u, v, w; s = "ham"; t = "burger";
u = s.Concat(t); v = u.Substring(3); w = u.Substring(3, 4); s t u v w ham burger hamburger burger burg s + t ; vanaf aantal karakters hamburger

10 Iets meer over strings Je kunt strings uitlezen als arrays:
Maar aanpassen mag niet! Dubbele aanhalingstekens gebruiken we voor strings ("), enkele aanhalingstekens voor chars (') string s = "Hallo"; char c = s[1]; s[1] = 'e';

11 string versus char-array
Klasse Indexer: alleen getten Speciale quote-notatie Property Methoden Syntax zoals een array Index-notatie: get+set Geen speciale notatie Property Geen speciale methoden string s = new string(); char[] a = new char[10]; c = s[2]; s[3] = c; c = a[2]; a[3] = c; s = "hallo"; a.Length s.Length s.IndexOf(t); s.Substring(3,5);

12 Painter: Score op scherm tekenen
Gebruik de methode DrawString uit de SpriteBatch-klasse public void Draw(GameTime gameTime, SpriteBatch spriteBatch) { spriteBatch.Begin(); spriteBatch.Draw(background… …. spriteBatch.DrawString(gameFont, "Score: " + score, new Vector2(20, 18), Color.White); spriteBatch.End(); }


Download ppt "Gameprogrammeren: Char en String"

Verwante presentaties


Ads door Google