De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken"— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
ALV 30 september 2011

2 Inhoud presentatie Huidige stand van zaken Nieuwe ontwikkelingen
Uitgangspunten Pijler 1 Pijler 2 Pijler 3 Nieuwe ontwikkelingen

3 Uitgangspunten en specificaties
Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten Doelgroepspecifiek Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen Vergelijkbaarheid

4 Drie pijlers, één huis! Pijler 1: Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2: Cliënt(ervarings)gegevens Pijler 3: Relatie cliënt-professional In ALV van 23 juni jl. ingestemd met de ontwikkelde pijler 1 en met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 zoals geschetst.

5 Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau
Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm op organisatieniveau Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording(JMV) 2011 en 2012 Pijler 1 is ontwikkeld en wordt nu gedigitaliseerd. Is eind december beschikbaar

6 Pijler 1: welke thema’s? Belangen Zorgafspraken en ondersteuningsplan
Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie

7 Pijler 2: cliënt(ervarings)gegevens
2a Kerngegevens op cliëntniveau (veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid) 2b Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 tot 5 uniforme vragen tbv vergelijkbaarheid Doel Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie

8 Pijler 2: kenmerken Koppeling aan zorg- en ondersteuningsplancyclus, gegevensverzameling gedurende het jaar i.p.v. meetweken Beperking aantal items vergeleken met zorginhoudelijke indicatoren Overeenstemming over 3 thema’s voor jaarlijks uitvraag, te weten medicatieveiligheid, vrijheids- beperking en veiligheid. Daarnaast elk jaar 1 ander thema (keuze uit 3 thema’s): lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid en gedrag

9 Pijler 2: stand van zaken
Inventarisatie cliëntervaringsinstrumenten VGN-leden ‘Waaier’ cliëntervaringsinstrumenten per doelgroep In gesprek met ZN en IGZ om na te gaan of we ons voor de verantwoording tot 1-5 vragen kunnen beperken (vergelijkingsinfo) en de cliëntervaringsinstrumenten verder gebruiken voor eigen verbeterinfo en niet voor verantwoording

10 Pijler 3: stand van zaken
Masterclass kwalitatief kwaliteit meten (april 2011) krijgt een vervolg Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional Ontwikkeling ‘waaier’ instrumenten relatie cliënt-professional

11 Tijdpad metingen pijlers
Meting pijler 1 (kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau) start in december tot maart. Meting pijler 2 a (gegevens op cliëntniveau) start in december en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Meting pijler 2 b inclusief 1-5 vragen start januari 2012 en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Waaier pijler 3 medio 2012


Download ppt "Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken"

Verwante presentaties


Ads door Google