Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Objectgeoriënteerd Programmeren
2
Tot nu toe “Ouderwetse” manier van programmeren
Imperatief programmeren (in Java) Programmeren in volgorde Goed om basis te leren Bij grote programma’s: Onoverzichtelijke code
3
Nu Nieuw paradigma: Object georiënteerd programmeren
Programmeren in onafhankelijke blokken Programmeertaal: Greenfoot (dit is stiekem gewoon Java!)
4
Waarom OO programmeren?
Grotere programma’s -> meer structuur Meerdere programmeurs tegelijk Hergebruik van code (bibliotheken) Denken in Objecten is eigenlijk heel natuurlijk -> De echte wereld zit er vol mee Werken met objecten biedt die benodigde structuur: Objecten: Modulaire opbouw (bouwblokken)
5
OO = Koekjes bakken! Maak 1 mal
Maak zoveel koekjes als je wilt met de mal YUM!
6
Objecten Een Object: Bezit eigenschappen (variabelen)
Kan bewerkingen ondergaan (methodes)
7
Klassen --> Objecten
Een Klasse is een definitie (de mal) Beschrijft eigenschappen Beschrijft bewerkingen Een Object is een instantie van een klasse (de koekjes!): Van 1 klasse meerdere instanties
8
Voorbeeld Klasse: stoel
Eigenschappen (instance variabelen): Aantal poten Positie-x Positie-y Bewerkingen (methoden): Verplaatsen
9
VB: Java klasse Stoel public class Stoel { // Instance variabelen int aantalPoten; int x; int y; //constructor (speciale methode om het object te “maken”) public Stoel(int poten, int xPositie, int yPositie) { aantalPoten = poten; x = xPositie; y = yPositie; } //methode public verplaats(int xPositie, int yPositie)
10
Objecten maken van een Klasse
Nu er een klassedefinitie is, kunnen er objecten van worden gemaakt Dit is vergelijkbaar met variabelen: int mijnInt = 86; Stoel mijnStoel = new Stoel(4, 100, 150); Stoel nogEenStoel = new Stoel(3, 50, 50);
11
Objecten gebruiken Bij het aanmaken van een object wordt de constructor methode uitgevoerd Van een object kunnen vervolgens de methoden worden aangeroepen: mijnStoel.verplaats(20, 40); nogEenStoel.verplaats(86, 34);
12
Lessen: Greenfoot Greenfoot is een grafische uitbreiding van Java
Maakt objecten “tastbaar” Onder de motorkap zit gewone Javacode Hier ga je stapsgewijs mee aan de slag Theorietoets in toetsweek PO greenfoot
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.