De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatie en privacy, een idylle?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatie en privacy, een idylle?"— Transcript van de presentatie:

1 Innovatie en privacy, een idylle?

2 . This will not be a thorough analysis.
I will not explore every nuance. But I will tell you all you need to know about the GDPR. De Privacyproef – 01/06/2017

3 Privacy by design & default.
De Privacyproef – 01/06/2017

4 Is het dan een certificaat? Ok, is het dan marketing onzin?
Is het beleid? Is het een tool? Is het pentesting? Is het een checklist? Is het dan een certificaat? Ok, is het dan marketing onzin? De Privacyproef – 01/06/2017

5 Het integreren van de basisprincipes van de verwerking van persoonsgegevens in ontwikkeling, processen, tools en communicatie. Rechtmatigheid Doel Data minimalisatie De Privacyproef – 01/06/2017

6 Zorg dat je persoonsgegevens mag verwerken = rechtmatigheid
Je hebt een specifiek doel nodig = doelbinding Gebruik enkel de gegevens nodig voor dit doel = minimale verwerking Werk zoveel mogelijk met accurate gegevens = juistheid Niet langer bewaren dan nodig = opslagbeperking Verlies de data niet = integriteit & vertrouwelijkheid Alle de bovenstaanden, en noteer wat je doet = verantwoordingplicht. This will not be a thorough analysis. I will not explore every nuance. But I will tell you all you need to know about the GDPR. Amplexor - GDPR event 29/05/2017

7 And now for something completely different…
This will not be a thorough analysis. I will not explore every nuance. But I will tell you all you need to know about the GDPR. De Privacyproef – 01/06/2017

8 Google’s Heilige Graal
Google wilt aantonen dat mensen die Google Ads zien, ook kopen Via adressen Via credit card transacties (70% kaart transacties VS toegankelijk via partners) Momenteel enkel in de VS vanwege verwachte privacy problemen in EU Google has begun using billions of credit-card transaction records to prove that its online ads are prompting people to make purchases - even when they happen offline in brick-and-mortar stores, the company said Tuesday. De Privacyproef – 01/06/2017

9 Google & NHS data DeepMind (Google / Alphabet) 1,6 miljoen patienten
HIV, overdosissen, aborties, … Gecodeerd / pseudoniem (persoonsgegevens!) 5 jaar aan patientengegevens Geen toestemming / kennisgeving Opt-out (na contact met DPO) Maar hoe doe je dat als je het niet weet? De Privacyproef – 01/06/2017

10 Its me Een centrale tool voor identificatie
Kris De Ryck, die het bedrijf achter Itsme leidt, bevestigt dat er problemen zijn maar voegt er aan toe dat er snel beterschap komt. "We hebben gisteren tienduizend succesvolle activeringen gedaan. Maar we merkten vanmorgen een probleem." Aanvankelijk werd gedacht aan een capaciteitsprobleem, maar intussen lijkt het om een bug te gaan. Wel gaat het enkel om de registratie. "Eens je geregistreerd bent, kan je perfect transacties uitvoeren. Maar bij de enrollments kan het soms foutlopen." Its me Een centrale tool voor identificatie Integratie met Bank, Tax-on-Web, MyPension, KSZ, online aankopen One App To Rule Them All Transparantie? Tests? Veiligheid? Privacy policy als afbeelding?? Copyright? Slechts problemen met registratie, laat dat nu net even het belangrijkste moment zijn Ik steun het initiatief, ik vind het mooi, maar de uitrol doet twijfelen En ik zal eerlijk zijn: ik zie zoiets liever door een overheid dan door een consortium van bedrijven uitgewerkt worden. Bedrijven waarvan ik weet dat die stuk per stuk tools, technieken en processen hebben om data te vercommercialiseren. Je hebt de schijn tegen. Website bevat veel informatie. De Privacyproef – 01/06/2017

11 Gaat het dan nooit goed? This will not be a thorough analysis.
I will not explore every nuance. But I will tell you all you need to know about the GDPR. That guy from Wilrijk De Privacyproef – 01/06/2017

12 Treating patients, there’s an app for that.
Bewell Innovations Treating patients, there’s an app for that.

13 Innoveer gezondheids gegevens
Buiten ziekenhuis enkel gepseudonimiseerde IDs op eigen platform Controle bij gebruiker, incl. consent management via de app Multifactor authentication (2FA) Overweging doorheen design: wat zijn de redelijke verwachtingen van de gebruiker? De Privacyproef – 01/06/2017

14 Sentiance The context of you.

15 De Privacyproef – 01/06/2017

16 De context van profiling
Transparantie Expliciete toestemming Uitgebreide portal: recht op toegang, recht op verbetering, recht op verwijderen Publieke informatie over de “appropriate technical and organizational measures” De Privacyproef – 01/06/2017

17 Transparantie & informatie. Controle bij de gebruiker.
Rechten van het individu respecteren. Anticiperen: risico, impact, & verwachtingen. Gegevensbescherming. Privacy by design De Privacyproef – 01/06/2017

18 Het begint nu pas. Privacy by design
Wij kijken hier over 10 jaar op terug en denken: dat was het moment waarop wij een keuze maakte, en waarop de amerikanen een keuze maakten. Je privacy opgeven is heel makkelijk, die terug krijgen niet. De Privacyproef – 01/06/2017


Download ppt "Innovatie en privacy, een idylle?"

Verwante presentaties


Ads door Google