De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”

Verwante presentaties


Presentatie over: "de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”"— Transcript van de presentatie:

1 de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”

2 Filmpje

3 Spelregels Er mag tijdens het experiment niet gepraat worden, tenzij aangegeven!

4 Spelregels tweedehands automarkt De klas bestaat uit 2 groepen:
1. verkopers 2. kopers

5 Instructies voor verkopers
Jullie willen je auto verkopen. Als je auto nog een goede kwaliteit bezit dan is de prijs die je minstens wil hebben € 1200,- Als je auto van slechte kwaliteit is dan neem je genoegen met elke euro die je krijgt. Je hecht €0,- waarde toe aan de auto. De kwaliteit van de auto staat op een briefje.

6 Instructies voor verkopers
Jij bepaalt de vraagprijs en schrijft die op. Heb je een deal gemaakt, dan geef je het papiertje met de auto erop aan de koper. Je winst bepaal je als volgt: winst = verkoopprijs – waardering auto waarde goede kwaliteit auto: € 1200 waarde slechte kwaliteit auto: € 0

7 Instructies voor de kopers
Je wilt gebruikte auto’s kopen. Je hebt in totaal € 3.000,- te besteden, maar je koopt één auto per ronde. Er zijn auto´s van goede en auto´s van slechte kwaliteit. De kwaliteit van de auto is niet altijd bekend. Dat verschilt per ronde. waarde goede kwaliteit auto = €2.500 waarde slechte kwaliteit auto = € 500

8 Instructies voor de kopers
Je mag onderhandelen. Na de transactie krijg je een papiertje van de aanbieder waarop de kwaliteit van de auto vermeld is. Schrijf daar je winst op. Je winst (of verlies) bepaal je als volgt: winst = waardering auto - aankoopprijs waarde goede kwaliteit auto: € 2.500 waarde slechte kwaliteit auto: € 500

9 samenvatting verkopers: goede auto: minimaal €1200
slechte auto: alles boven € 0 Ontvang je meer? Dan is dat je winst. kopers: te besteden: totaal € 3000 een goede auto is waard: €2500 een slechte auto is waard: €500

10 Ronde 1 Verkopers bepalen kwaliteit. Deze is bekend aan iedereen.
1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: De verkoopprijs Of je een auto van goede of van slechte kwaliteit hebt.

11 3 minuten handelen Verkopers laten prijs en kwaliteit zien.
Kopers mogen onderhandelen.

12 De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

13 Ronde 2 Kwaliteit wordt bepaald door spelleider, maar blijft geheim. Verdeling: 50/50 1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: verkoopprijs

14 3 minuten handelen Verkopers laten alleen prijs zien.
Kopers mogen onderhandelen.

15 De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

16 Ronde 3 Verkopers bepalen de kwaliteit. Deze blijft geheim.
1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: verkoopprijs

17 3 minuten handelen Verkopers laten alleen prijs zien.
Kopers mogen onderhandelen.

18 De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

19 Discussie Who have successfully sold your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Is your car a lemon or a good one? How did you set your price? Did you tend to give wrong information to buyers? Who could not sell your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following question). Can you explain why you couldn’t sell your car?

20 Discussie (verkopers)
Wie heeft er met succes zijn auto kunnen verkopen? Was je auto van goede of slechte kwaliteit? Hoe heb jij je prijs bepaald? Had je de neiging om kopers verkeerde informatie te geven? Wie heeft zijn auto niet kunnen verkopen? Kun je uitleggen waarom je je auto niet hebt kunnen verkopen? Who have successfully sold your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Is your car a lemon or a good one? How did you set your price? Did you tend to give wrong information to buyers? Who could not sell your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following question). Can you explain why you couldn’t sell your car?

21 Discussie (dealers) Hoeveel opkopers hebben auto’s gekocht?
Heb je winst of verlies gemaak op je aankoop? Op basis waarvan heb je besloten een auto wel of niet te kopen? Hoeveel opkopers hebben geen auto kunnen kopen? Kun je uitleggen waarom je geen auto hebt gekocht? Hoe kun je dit probleem, van asymmetrische informatie nou oplossen in de echte wereld? How many buyers bought their cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Did you make a profit or a loss from this transaction? How did you make your decision when you were in the used-car market? How many buyers could not buy their cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Why couldn’t you buy a car? (Teacher can introduce asymmetric information and its consequences, such as adverse selection, moral hazard and market failure. Try to use this experiment to explain the meaning of these terms.) How can we solve the problem of asymmetric information in real world?

22 Definities Asymmetrische informatie Averechtse selectie
De ene partij beschikt over meer (of betere) informatie dan de tegenpartij. Averechtse selectie Kopers willen een goede kwaliteit auto kopen, maar krijgen een slechte kwaliteit. Uiteindelijk worden alleen de slechte kwaliteit auto´s aangeboden.

23 Definities Marktfalen
De markt slaagt er niet in om een efficiënte oplossing tot stand te brengen.


Download ppt "de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”"

Verwante presentaties


Ads door Google