Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaurits Janssens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
C.M. van Krieken 9 september 2010
De klas in 2010 C.M. van Krieken 9 september 2010 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
2
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
3
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
4
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
5
wie Heeft de BaVo ervaren? (Iedereen die na 1981 geboren is)
Wat heb je ervaren? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
6
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
7
Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
8
Geschiedenis 40 jr BaVo Mammoetwet Middenschool experimenten VE BA O
1987 BaVo ontwerp Invoering Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
9
Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging
Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar maatschappij Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
10
Didactische Veranderingen
Toepassingen Vaardigheden Samenhang Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
11
Evaluatie Universiteit van Amsterdam
Toetsen, dbk, vaardigheden kerndoelen niet gehaald keuze uitstel niet gehaald Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
12
Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/V
Minder kerndoelen 4 modellen: Autonomie en controle achteraf ??????? Jullie krijgen nog de kans om het beter te maken!!! Modellen wielerploeg, stemt af maar ieder werkt voor zich “we blijven dicht bij het bestaande” alpinisten, stemt af en werkt samen “We maken werk van flexiblilserin” voetbalteam, samenwerken bepaalt het resultaat “we mikken op herontwerp “ Fittnestrainer klantgericht team “ älles op de schop”” Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
13
wie Heeft de vernieuwde 2e fase ervaren? 1984 en later
Wat heb je onthouden? Je hebt erover gelezen; wat is er blijven hangen? Wie vindt het een verbetering? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
14
(Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BO en HO
Recht doen aan verschillen Algemene ontwikkeling Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Dus moeilijker !!!! Speciaal de havo Package deal geen feestpakketten meer Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
15
Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering
1999 Integrale Invoering e bijstelling e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2012 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Adelmund Het nieuwe leren, BON greetje vd werff ANW december 1999 en januari 2000 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
16
vernieuwing Universiteit van Amsterdam
Wat was het makkelijkste??? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
17
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
dit was de makkelijkste verandering; spullen kopen gaat sneller dan docenten omscholen. Compex examens ; minder stof kwetsbaar technisch Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
18
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
Aanleidingen Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
19
VWO 08/09 PRO-FIEL C&M E&M N&G N&T % vrouw 84,4 47,4 62,3 17,7
VWO 08/09 PRO-FIEL C&M E&M N&G N&T % vrouw 84,4 47,4 62,3 17,7 Verde-ling meisjes 28,1 28,3 36.8 4,2 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
20
Didactische veranderingen
Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
21
14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels
ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
22
v.a. Augustus 2007 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg
ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
23
Vwo-leerlingen kiezen vaker exact
Onderwijs 6 september 2010 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Steeds meer vwo-leerlingen kiezen voor een natuurprofiel. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag bekend heeft gemaakt. Natuurprofielen zijn al sinds 2006 het meest populair, maar vooral onder jongens. Meisjes kiezen nog steeds minder vaak voor een exact vakkenpakket. Dat verschil loopt echter steeds verder terug. Vooral het profiel natuur & techniek is flink in populariteit gestegen: de afgelopen vijf jaar met zo’n 56 procent. Hoewel bij havisten de maatschappelijke profielen nog steeds het populairst zijn, doet de trend om vaker exacte vakken te kiezen zich ook daar voor, zij het in mindere mate. Personeelstekort De toename van het aantal leerlingen dat kiest voor een exact profiel is welkom, omdat leerlingen daarmee voldoen aan de toelatingseisen voor medische studies als verpleegkunde of geneeskunde. De komende jaren worden grote personeelstekorten verwacht in de zorg. Het UMC St Radboud in Nijmegen beloofde daarom maandag al het collegegeld van studenten verpleegkunde te betalen die bij het ziekenhuis stage lopen. © Trouw 2010 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
24
Commissies en rapporten
Rinnooy Kan najaar 2007 Dijsselbloem voorjaar 2008 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
25
Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
26
naslag Voortgezet onderwijs in de jaren negentig SCP Bronnenberg -Helmers Het Nederlandse schoolsysteem Dodde & J.M.G. Leune Websites vernieuwde BaVo en 2e fase Website rapport Dijsselbloem & Rinnooy Kan Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
27
gemeenschappelijk deel atheneum
nu NE 480 EN 400 FA DU GS ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 wordt NE 480 EN 400 1 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
28
N&G VWO was WB1 600 NA1 360 SK1 400 BI 480 wordt WI AB (of B) 520
NLT 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440} Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.