Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerarda Simons Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
Kjell Massen Senior marktonderzoeker | Partner Ruigrok NetPanel Vereniging van Communicatieadviesbureaus
2
Even voorstellen: Kjell Massen
Master Economische en Sociale Psychologie – Tilburg University NIMA-B: Marketing Information Management Sinds 2004 bij Ruigrok NetPanel Senior marktonderzoeker | Partner | R&D ESOMAR Representative
3
A tailor made approach that suits the wishes of client
We believe the world will be a better place when organisations act in the interest of the users of their products and services A tailor made approach that suits the wishes of client Insights that inspire and activate Excellent service for a carefree experience A passionate and experienced team
4
Take-outs van vandaag Waarom onderzoek doen?
Welke typen onderzoek zijn er? Een goede briefing opstellen Onderzoek beoordelen
5
Maar eerst: de basics! Desk research Kwalitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek Observatie
6
Desk research: wat is al bekend?
Census data (CBS, Eurostat) Openbare registers (Kamer van Koophandel) Brancheverenigingen Branche rapporten (ING, ABN Amro, Deloitte) Commerciële partijen (Gfk, Nielsen, Forrester) Intern bij de klant (bv. web statistieken, sales)
7
Kwalitatief: de waarom-vraag
Exploratief / verkennend Geselecteerde groep met verschillende motivaties Focus groups, in-depth interviews, communities
8
Kwantitatief: de hoeveel-vraag
Beschrijvend / toetsend Representatief, steekproef uit populatie Online surveys, telefonisch, schriftelijk, face-to-face
9
Observatie: wat je kunt zien
Etnografie Steeds meer technische mogelijkheden (camera observatie) Webstatistieken, quantified self, Big Data Mobile workforce
10
Waarom onderzoek doen? Input verzamelen Aanscherpen concepten
Effect meten >> VERZAMELEN KLANTINZICHT
11
Input voor campagnes
12
Onderwerpen Word of speech Customer Journey Usage and Attitude
13
Social media research
14
Focus groups, brainstorm, co-creatie
15
Accompanied shopping & home visits
16
MROC’s: engagement
17
Mobile research Dichtbij de consument In-the-moment & location-based
18
Case: RTL Concentrate
19
Concept ontwikkeling Iteratief proces
Aantrekkelijkheid / aansprekendheid Boodschap overdracht
20
In vroeg stadium
21
Niet alleen kwali en kwanti
22
Eye-tracking: wat consument ziet
23
Mening van de doelgroep: tag-it
24
Visuele output – direct aan de slag
25
Brand tracking: vinger aan de pols
Awareness Usage Image Advocacy
26
Brand tracking: benchmarken
YOUR BRAND COMPETITORS BRAND X BRAND Y I advocate I bond I use I consider I know
27
Imago-onderzoek Associaties Merkwaarden
28
Campagne effect onderzoek
0-meting Kennis Bekendheid Houding Houding & Imago Koopintentie Gedrag Campagne 1-meting Kennis Bekendheid Bekendheid/oordeel campagne Houding Houding & imago Koopintentie Gedrag
29
PR-onderzoek
30
Impact creëren: niet zo
31
Impact creëren: maar zo
32
Impact creëren: of zo
33
Impact creëren: learning by doing
34
Impact creëren: video rapport
35
Onderzoek laten uitvoeren
Duidelijke briefing Meerdere bureaus Research Keurmerk / ESOMAR Maatwerk aanpak Goedkoop = duurkoop
36
Vragen? kjell@ruigroknetpanel.nl @kjellmassen
Vereniging van Communicatieadviesbureaus
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.