De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
1 Introductie 2 Erfelijkheid en prenatale ontwikkeling -Elke cel 46 chromosomen of 23 chromosomenparen -Zaad- en eicellen  23 chromosomen -Nieuwe cel = zygote (chromosoom van de vader en chromosoom van de moeder) -22 paren chromosomen gelijk (autosomen) bij man/vrouw 23ste paar = geslachtschromosoom Afwijkingen t.h.v. chromosomen -Syndroom van Down -Syndroom van Turner X-gebonden erfelijke aandoeningen -Fragiele X-syndroom -Syndroom van Rett P.Dejonckheere ©

2 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Dominante en recessieve genen -Dominantieprincipe van Mendel Een gen is dominant over het andere In voorbeeld is paars dominant over wit Dus uit eerste generatie ontstaan enkel paarse bloemen. In de tweede generatie ontstaat opnieuw wit (25%) naast 75% paarse. Dus het onderdrukt gen is er wel maar komt niet tot expressie (kan dus wel worden doorgegeven)

3 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Bepaling van geslacht Bij versmelting van eicel en zaadcel zijn volgende combinaties mogelijk op het 23ste chromosoom: XX (meisje), XY (jongen), XX (meisje), XY (jongen). Dus mannelijke zaadcel bepaalt het geslacht van de baby. Zwangerschap en geboorte Bevruchte eicel 0-2 weken  Embryo 2-8 weken  Foetus 9-38 weken Duur gemiddeld 40 weken 37-42 weken = zwangerschap op tijd <37 weken = vroeggeboorte of prematuriteit 32 weken = extreme prematuriteit  risico's voor ernstige handicaps, gedragsproblemen, leerproblemen, … < 3%  tweelingengeboorte (monozygoot of dizygoot) Drieling = trizygoot. Prenatale invloeden en bedreigingen: ziekten van de moeder (bv rubella, CMV, aids), drugs/medicijnen (bv antibiotica), roken (ook passief roken), alcohol (foetaal alcoholsyndroom of FAS), ondervoeding, leeftijd moeder, emotionele factoren (bv stress en angst)

4 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
3 lichamelijke groei groeiprincipes P.Dejonckheere ©

5 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Lichaamsverhoudingen (baby ≠ peuter ≠ lagereschoolkind ≠ adolescent) -Een groot hoofd vergeleken met rest lichaam. -Eerste maanden verloopt groei van kind vrij snel zowel op vlak van zijn lengte als op vlak van gewicht. De groei = asynchroon = niet overal even snel en constant. Groei voorspellen Grove benaderingen P.Dejonckheere ©

6 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Groei uitdrukken in percentielen Percentiel 50  50% van de kinderen is kleiner of gelijk aan het gemeten kind terwijl de overige groep groter is of gelijk Percentiel 90  90% van de kinderen is kleiner of gelijk aan het gemeten kind terwijl 10% groter is of gelijk Gebruikelijke weergave In SD’s = zegt iets over de Spreiding ten aanzien van Het gemiddelde P.Dejonckheere ©

7 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
4 Groeifactorren Factoren die de groei van het kind bepalen -Genetisch -Hormonen en voeding (groeihormoon, schildklierhormoon, testosteron, oestrogenen) -Deze hormonen spelen voor de geboorte en een paar maanden na de geboorte nog geen rol in groei kind. -Vanaf 6 à 9 maanden  groeihormoon van belang (ondersteund door schildklierhormoon) -Vanaf puberteit (start meisje 9-14 j / jongen j)  geslachtshormonen zetten groeispurt in gang (jongen groeit langer door) -Lichamelijke veranderingen  onzekerheid -Puberteit lichamelijke veranderingen (primaire en secundaire geslachtskenmerken) -Vroeger of later dan verwacht?  jongen  meisje ! Bedreigingen: ondervoeding, ziekten. P.Dejonckheere ©

8 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
4 Gezondheid Overgewicht (BMI) ( voeding, beweging, erfelijkheid, medisch, omgevingsfactoren) Anorexia Nervosa ( angst volwassen worden, negatief lichaamsbeeld, emotionele gevoeligheid, stress enz.) Boulimia Nervosa ( gelijkaardige oorzaken als AN) Stress coping Allergieën Astma Kanker Epilepsie Partiële versus generaliserende Slapen Pavor nocturnus – Slaapwandelen – Nachtmerries - Insomnie Zindelijkheid P.Dejonckheere ©


Download ppt "Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling"

Verwante presentaties


Ads door Google