De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het belang en de praktijk van datakwaliteit

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het belang en de praktijk van datakwaliteit"— Transcript van de presentatie:

1 Het belang en de praktijk van datakwaliteit
KNVI_NL sessie April 11, 2017 Wies Vullings, Jandirk Bulens

2 Waar begint kwaliteit? Modeleren Standaardiseren Harmoniseren
Fit for purpose ‘Case driven’ Toepassings specifiek Wet- en regelgeving helpt

3 Modelleren

4 Waarom een Model? Geeft een gemeenschappelijke taal (standaard)
Maakt informatie uitwisselbaar Geen informatieverlies Is eenduidig Is open (transparant) Is integreerbaar Is overdraagbaar (applicatieontwikkeling gestandaardiseerd mogelijk)

5 Reference model ISO

6 Reference model ISO

7 Hoe komt een IM tot stand?
28/11/2017 Hoe komt een IM tot stand? IMRO (GML-file) IMWA (GML-file) Knooppunt Geo Informatie Infrastructuur Realiteit (Wereld) Universe of Discourse (Hoe ziet de wereld eruit?) Inwinning IMWE (UML klasse diagram/OCL) Applicatie Adapter datasets XML/GML-file IMWE (GML-file)

8 Kwaliteit begint bij standaardiseren
Vanuit de praktijk van het Geo-domein Europees  INSPIRE Nederland  Basisregistratie Ondergrond (BRO)

9 INSPIRE in Europa 2007/ Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap INfrastructure for SPatial InfoRmation in the European Community

10 Fitness for use Een voorbeeld Overstromingen EU is politiek gedreven
Nog een voorbeeld Luchtkwaliteit

11 Overstromingen – de feiten
Sind 1998 overstromingen = 43% van alle rampen in Europa Meer dan 100 grote overstromingen Meer dan 700 doden Een half miljoen mensen geevacueerd 25 miljard € aan schade 10 miljoen mensen leven langs de Rijn in risicovolle overstromingsgebieden (extreme flooding potential damage estimated at 165 bn. Euros) 101,000 km kustlijn, populatie X 2 in 50 jaar. “Assets” binnen 500 m van kust = miljard euros.

12 De toekomst ???

13 Fenomenen stoppen niet bij landsgrenzen
20% of the EU citizens (110 million) live within 50 Kms from a border. 60 million EU citizens live less than half an hour (25 kms) from a border

14 over beoordeling en beheer van overstromingsrisico’s
RICHTLIJN 2007/60/EG van 23 oktober 2007 over beoordeling en beheer van overstromingsrisico’s Een voorlopige overstromingsrisicobeoordeling opstellen tegen December 2011 art.4 a-d kaarten,… hydrographie, landgebruik …. Waarschijnlijkheid inschatting van ontwikkelingen op lange termijn, waaronder de effecten van klimaatverandering op het plaatsvinden van overstromingen – impact scenario’s Overstromingsrisicokaarten tegen 2013 – 6 jaarlijks actualizering Overstromingsrisicobeheersplannen tegen 2015

15 Geïnspireerd door de milieu politieke ontwikkelingen
Het 6de EU Milieu Actie Programma Zeven Thematische Strategiëen Vier Prioriteiten Schonere lucht voor Europa (CAFE) Bodembescherming Duurzaam gebruik pesticieden Marien Milieu Afval preventie en recyclage Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen Stedelijk Milieu Klimaatsverandering Natuur en Biodiversiteit Milieu en Gezondheid Natuurlijke hulpbronnen en afval + Rampenbestrijding Op Kennis en Feiten gebaseerde politiek

16 Bringing data together through a Spatial Data Infrastructure
Data easily discoverable and accessible to users Easier development of new applications and services Like a road infrastructure makes it possible to connect different sites, a spatial data infrastructure makes it possible to connect data located at different sources Components Institutional framework Data Services Fundamental data sets Technical standards

17 Why INSPIRE ? Needs Situation in Europe
Better information needed to support policies Improvement of existing information flows Differentiation across regions to be considered Revision of approach to reporting and monitoring, moving to concept of sharing of information Situation in Europe Data policy restrictions pricing, copyright, access rights, licensing policy Lack of co-ordination across boarders and between levels of government Lack of standards incompatible information and information systems Existing data not re-usable fragmentation of information, redundancy, inability to integrate EU has islands of data of different standards and quality...

18 INSPIRE principles Data should be collected once and maintained at the level where this can be done most effectively Combine seamlessly spatial data from different sources and share it between many users and applications (the concept of interoperability) Spatial data should be collected at one level of government and shared between all levels Spatial data needed for good governance should be available on conditions that are not restricting its extensive use It should be easy to discover which spatial data is available, to evaluate its fitness for purpose and to know which conditions apply for its use

19 INSPIRE Fundamental Data Sets
Spatial data held by or on behalf of a public authority operating down to the lowest level of government when laws or regulations require their collection or dissemination INSPIRE covers 34 Spatial Data Themes laid down in 3 Annexes – (required to successfully build environmental information systems)

20 INSPIRE data themes Annex I Annex III Annex II

21 Floods Data & Information Requirements
Hydrography I- 2 Elevation III – 7 Environmental Monitoring Facilities III - 12 Natural Risk Zones III – 14 Meteorological geographical features III – 13 Atmospheric conditions III – 3 Soils III – 4 Land-use II – 2 Landcover III – 18 Habitats and biotopes III – 19 Species distribution III-10 Population distribution — demography III- 6 - Utility and governmental services Etc. Source: GMES BICEPS Report

22 Environment & Health Directive on Ambient Air Quality
Assessment of Health Impacts Geographical data Environmental data Directive on Ambient Air Quality “Atmospheric modelling and measurements of air pollution demonstrate beyond doubt that the pollution emitted in one Member State contributes to measured pollution in other Member States. This shows that individual Member States cannot solve the problems alone and concerted action at the EU scale is required.” Health Data Exposure Data Socio-economic data Air Pollution Cancer Cases

23 INSPIRE DATA Themes and Air Quality – Impacts information system
Elevation III – 14 Meteorological geographical features III – 13 Atmospheric conditions II – 2 Landcover III – 18 Habitats and biotopes III – 19 Species distribution III-10 Population distribution — demography III- 6 - Utility and governmental services Etc. III – 7 Environmental Monitoring Facilities Atmospheric conditions Source: GMES BICEPS Report

24 INSPIRE - Technical INSPIRE is a Framework Directive
“Implementing Rules” for: Metadata Interoperability of spatial data sets and services Network services (discovery, view, download, transform, invoke) - European geo-portal Data and Service sharing EU / MS Coordination and measures for monitoring & reporting “Implementing Rules” to adopt according to directive “roadmap” “Implementing Rules” bottom-up development with stakeholders

25 INSPIRE - Architecture
DT NS INSPIRE - Architecture Application and Geoportals Service Bus GeoRM layers Service Layer Registry Service Discovery Service View Service Download Service Transf. Service InvokeSD Service DT MD DT DS Data Sources Registers Service Metadata Data Set Metadata Spatial Data Set TWG TWG TWG Thematic DS Framework for harmonized DS

26 INSPIRE Road map

27 Participatory approach
Spatial Data Interest Communities (SDICs) 139 201 (+45%) 301 (+117%) Legally Mandate Organisations (LMOs) 89 116 (+30%) 173 (+94%) Proposed Experts 193 210 (+9%) 284 (+47%) Referenced Materials 96 144 (+50%) 354 (+296%) Identified Projects 94 112 (+19%) 122 (+30%) Proposals testing Annex I data specifications 78

28 Einde


Download ppt "Het belang en de praktijk van datakwaliteit"

Verwante presentaties


Ads door Google