Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Commercie-architectuur
Disneyficatie Commercie-architectuur
2
Commercie-architectuur
Disneyficatie het begrip Disneyficatie. Het ontstaan, de betekenis en de kritiek op dit fenomeen!
3
USA Als we naar Amerika kijken, is steeds meer te zien dat het centrum van een stad niet meer wordt gevormd door het stadshart, maar door artificiële centra buiten de stad. Elke Amerikaanse stad heeft een paar shoppingmalls en Urban Entertainment Centers waarvan de modernere versies veelal voorzien zijn van bars, bioscopen, restaurants, kinderspeelplaatsen en natuurlijk een groot aanbod van winkels.
4
Europa en Disneyficatie
Deze ontwikkeling valt ook te zien in Europa en zelfs in Nederland. In deze centra zijn de belangrijkste doelstellingen massavermaak en consumptie. Als we om ons heen kijken merken we langzaam dat de gehele openbare ruimte in dienst lijkt te staan van consumptie en massavermaak. Disneyparken zijn het eerste voorbeeld van deze consumptieve gedachte, geplaatst in een architectonische en stedenbouwkundige context.
5
Wat is nu eigenlijk disneyficatie?
Disneyland en Disneyworld en alle andere Disneyparken zijn plaatsen waar alles veilig is en men vermaakt wordt, werelden waar geen onplezierige verrassingen plaatsvinden en alles is gesaneerd. Dit concept geprojecteerd op de wereld buiten de themaparken, heet Disneyficatie. In Disneyworld is alles overal hetzelfde. Disney is een gigantisch multinationalbedrijf dat veel controle heeft over de entertainmentindustrie, zoals tv, films, muziek, radiostations en tijdschriften.
6
Culturele diversiteit
Deze producten zijn betoverend, zeer aantrekkelijk, prikkelend, spannend en technisch up-to-date, zodat ze gemakkelijk onderdeel vormen van de cultuur die mensen met hun vrienden delen. Als gevolg hiervan wordt de rol van de lokale, traditionele cultuur minder sterk evenals de eigen karakters en figuren. Gezien het feit dat de Westerse cultuur zich steeds meer uitspreidt over de wereld, zal de wereld veel van haar culturele diversiteit verliezen. Iedereen wordt langzamerhand meer hetzelfde: over de hele wereld dragen tieners dezelfde kleding, bestaande uit een spijkerbroek met T-shirt en sportschoenen.
7
Protectionisme Landen als Canada, Frankrijk en Maleisië hebben zich ingezet om hun eigen culturele tradities te beschermen door de import van buitenlandse boeken, films en andere producten te limiteren. Maar grote bedrijven zoals Disney Inc. maken consumptie onderdeel van sport, entertainment en kunst en daaraan valt moeilijk te ontkomen.
8
Disney als model voor Steden
Als kinderen bijvoorbeeld de laatste Disneyfilm hebben gezien, is dat nog maar het begin van het consumptieproces, want dan willen ze ook de video’s, sleutelhangers, speelgoed, T-shirts, kladblokken, puntenslijpers met hun nieuwe helden erop hebben. Elke film komt uit met een heel pakket aan producten, spelletjes, kinderboeken en natuurlijk met een goed doordacht marketing plan. Disney’s themaparken blijken tegenwoordig model te staan voor steden en commerciële projecten.
9
De ervaring moet optimaal zijn: een volmaakt verblijf in een perfect georganiseerde wereldtheater met het publiek als acteur. Wat voort komt uit een reactie op de mediasering van de maatschappij ofwel de opkomst van ‘Global Informational City’ en Disney Inc. Helaas neemt Disneyficatie de levendigheid en gevarieerdheid weg uit de wereld.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.