De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach."— Transcript van de presentatie:

1 Sustainable employability in the light of the Capability Approach Seminar 18 mei 2017

2 Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach Prof.dr. Jac van der Klink: Vertaling van de Capability Approach naar werk Drs. Patricia van Casteren, Ascender: The Capability Approach at work Discussie Afsluiting door de middagvoorzitter

3 Academic Collaborative Center Work and Health
Seminar May 18th, 2017

4 Tranzo Scientific Center for Care and welfare
Department of Tilburg School for Social and Behavioral Sciences, Tilburg University Mission To build a bridge between science and practice in the field of care and welfare Purpose Knowledge development and -exchange Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

5 The evidence based work: more than ‘science based’
3 types of knowledge of interest Knowledge of the demand side Scientific knowledge Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd. Professional knowledge

6 Academic Collaborative Centers and Knowledge Networks
Mental Health Care Addiction Intellectual Disability Healthcare Providers and Systems Public Health Work and Health Social Work Elderly Youth Individual Prevention 11. Health Economics 12. Care Innovation Nu gegroeid naar 12! AW 12 vb van interfacultair!

7 Academic Collaborative Center Work and Health
Partners: - Netherlands School for Public & Occupational Health (NSPOH) - Ascender - Dow Benelux b.v. - Humantotalcare (Humancapitalcare & Arboned) - Tranzo, Tilburg University - part of NETHLAB, multidisciplinary network of researchers on work and health of TiU Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

8 Academic Collaborative Center Work and Health
Focus on two themes: Sustainable employability in work (Capability Model) Mental health and work Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

9 More interest? 29 june hours: ‘Sustainable employability of people with high intelligence / intellectual giftedness Autumn: Symposium 'Work resumption from the perspective of sick listed employees with psychological problems'. Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

10 More interest? Sign up for the newsletter for these and future meetings, via Tranzo website Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

11 Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach

12 Why the capabilities approach?
17 may 2017 School of Social Sciences & Public Policy Social Science, Health & Medicine

13 Macron, the philosopher ?

14 ‘ Egalitarian liberalism ‘ John Rawls, Amartya Sen

15 Liberty and Equality John Rawls Amartya Sen (Equality of What ? 1979)

16 Sen and Nussbaum

17 Enormous Influence Human Development Index
OECD Quality of Life Indicators Stiglitiz, Fitoussi, Sen Commission on the Measurement of Economic Performance and Social Progress World Bank Famine Policy Poverty Policy in Germany Netherlands – philosophy, technology, sustainability, law, economics, health, occupational health, et cetera.

18 Central Arguments

19 Capabilities Approach

20 Ingrid Robeyns – CA

21 So What?

22 How is it useful? Conceptually? Causal explanation? Ethically?
Politically?

23 Health is determined by the conditions where we are born, live, play, work and age

24 Occupational Justice

25 Core Components Individuals are the primary unit of analysis
Capabilities & Functionings Freedom Equity

26 Philosophy and public policy
Poor reasoning Self-interest Ignorance Genuine & Wicked philosophical problems

27 Sridhar Venkatapuram senior Lecturer in Global Health & Philosophy Founding Director, MSc Global Health & Social Justice King’s College London London WC2R 2LS

28 Vertaling van de capability benadering naar werk Jac van der Klink
AWAG symposium 18 mei 2017 Ik heb deze pp gemaakt op 16 september!

29 Disclosures Jac van der Klink (potentiële) Belangenverstrengeling
Geen / Zie hieronder Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Lid van AWAG Nvt NSPOH / HCC / Ascender / Dow

30 Vertaling van de capability benadering naar werk
maar eerst nog kort over (psychische) gezondheid werk, gezondheid en psychische gezondheid zijn immers alle sterk veranderd

31 Kleine quiz Vraag 1: wie herkent deze vier mannen? Vraag 2: wie hoort in het rijtje het minste thuis

32 Kleine quiz Sigmund Freud: arts, psychoanalyse Albert Ellis: psycholoog, cognitieve gedragsrherapie Michel Foucault: filosoof, machtstructuren / levenskunst Amartya Sen: econoom, capability benadering

33 Kleine quiz wie hoort in het rijtje het minste thuis

34 Kleine quiz

35 Kleine quiz

36 Ontwikkelingen in gezondheid
WHO: gezondheid als doel / output: ‘... staat van totaal fysiek, psychisch en fysiek welbevinden, ...’ WHO-ICF: gezondheid als input; participatie als output ‘positieve gezondheid’ (Huber): gezondheid als mechanisme capability visie: gedifferentieerde en richtinggevende visie (Venkatapuram)

37 Positieve gezondheid Huber et al. (2011) 'Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’

38 Ontwikkelingen in psychologie
Freud: intrapsychisch; inzicht in en controle over psychodynamischa processen Ellis: intrapsychisch; inzicht in en controle over cognities en gedrag Foucault: sociologisch; inzicht in en controle over machtstructuren Capability visie en positieve psychologie: individuele en contextuele invalshoek

39 Positieve psychologie: drie thema’s
Seligman & Csikszentmihályi, 2000: positieve ervaringen die mensen kunnen hebben, zoals geluk, hoop en liefde positieve eigenschappen, zoals vitaliteit, doorzettingsvermogen en wijsheid positieve instituties oftewel manieren waarop instellingen een positief verschil kunnen maken binnen de maatschappij.

40 ‘Positieve psychische gezondheid’
Het vermogen met optimale zelfregie belangrijke, positieve doelen (waarden) na te streven en te realiseren en daarbij aan de sluiten bij de positieve krachten binnen de persoon en binnen diens context

41 Ontwikkelingen in werk
Voor veel werkenden is het werk ingrijpend veranderd Inhoud: van 85% I&A naar 85% diensten; werk gemechaniseerd en gecomputeriseerd; toenemende concurrentie Risico’s: van fysiek naar (anders) fysiek en mentaal / psychosociaal Arrangementen: flexibilisering

42 Positief werk Werk is in toenemende mate een levensdomein waarin mensen belangrijke waarden willen realiseren mensen willen steeds meer zelf het werk vormgeven en eigen keuzes maken

43 ‘Positieve arbeid en gezondheid’
Het vermogen met optimale zelfregie belangrijke, positieve doelen (waarden) na te streven en te realiseren en daarbij aan de sluiten bij de positieve krachten binnen de persoon en binnen diens context

44 Sen: capability De mogelijkheden waarover mensen beschikken om een invulling te geven aan hun leven die overeenstemt met datgene wat zijzelf en de mensen in hun omgeving als waardevol beschouwen “Beings and doings people have reason to value”

45 Amartya Kumar Sen Amartya Sen (India, 1933)
Professor in economics, Harvard en Cambridge 1998: Nobelprize ‘for his contributions to welfare economics’ Human Development Index (United Natiios) The Idea of Justice, 2009

46 Centrale vragen in het werk van Sen
Wat is daadwerkelijk belangrijk voor mensen om hun welvaart en welzijn af te meten? Stel dat we willen bepalen hoe goed een gemeenschap erin slaagt om een rechtvaardige samenleving te creëren, waar zouden we dat dan aan af moeten meten?

47 Sen: capability = individu + context
‘…the freedom of agency that we individually have is inescapably qualified and constrained by the social, political and economic opportunities that are available to us. There is a deep complementarity between individual agency and social arrangements.’ Sen, Development as freedom, OUP 1999, pp. xi - xii

48 Capability: focus on value
“In contrast to the utility-based or resource-based lines of thinking, individual advantage is judged in the capability approach by a person’s capability to achieve things he or she has reason to value.” Sen, The Idea of Justice. Allen Lane, 2009, p.231.

49 Capability benadering
Sen (1980, 1985, 1992, 1999, 2009) Nussbaum (2006, 2011) Drie belangrijke “verschuivingen”: Hulpbronnen leiden niet automatisch tot capabilities daadwerkelijke “doings and beings” (functionings) in plaats van geluk of tevredenheid “vrijheden” in plaats van realisatie / invulling van capabilities

50 Capability model (linkerzijde)

51 Gelijke middelen? Gelijke mogelijkheden?
Rechtvaardigheid Gelijke middelen? Gelijke mogelijkheden? Utility Capability

52 Welkom namens Academische Werkplaats Arbeid en Gezondheid
Tranzo zorgsalon De CA isolereert en stigmatiseert mensen niet in hun ken- merken, maar benadert ze als gelijkwaardig in hun diversiteit

53 Capability model (rechterzijde)

54 Toegevoegde waarde CA voor werk
Het model geeft handvatten na te denken (en in kaart te brengen) wat belangrijk is in werk. te beoordelen of iemand in staat is en in staat wordt gesteld die waarden daadwerkelijk te realiseren Bewust te zijn van de keuzes die mensen – in en met hun context - maken

55 Capabilities professional
Ook de professional moet zijn of haar capabilities kunnen realiseren. Moet kunnen zijn wie zij / hij wil zijn en moet dingen kunnen doen die waarde toevoegen voor hem/haarzelf en de omgeving

56 Vragenlijst werkwaarden
Relevante werkwaarden volgens capability methode ‘opgehaald’ uit de praktijk literatuur interviews

57 Traditie van nadenken over waarden in werk
Drie waardedimensies van Aristoteles tot Arendt: 1) economisch / bestaanszekerheid, in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien 2) creativiteit / het scheppende karakter van werk, creativiteit, vakbekwaamheid, persoonlijke ontwikkeling 3) participatie / deel uitmaken van een groter geheel, sociale ontwikkeling, identiteit, respect voor anderen en gevoel van eigenwaarde

58 Zeven werkwaarden Kennis en vaardigheden gebruiken
Kennis en vaardigheden ontwikkelen Betrokken zijn bij belangrijke beslissingen Betekenisvolle werkcontacten met anderen hebben of opbouwen Eigen doelen stellen Een goed inkomen verdienen Een bijdrage leveren aan het creëren van iets waardevols

59 Van waarde naar capability
Hoe belangrijk is deze waarde voor u in uw werk? Biedt uw huidige werk u voldoende mogelijkheden om deze waarde te realiseren? Lukt het u daadwerkelijk om deze waarde te realiseren?

60 (Capability) model duurzame inzetbaarheid

61 Take home messages Capabilities kunnen richting geven aan positieve gezondheid en positieve psychologie Ga op zoek naar wat waardevol is voor de cliënt in zijn of haar context en wat belemmerende of helpende factoren zijn Bewaak uw eigen capabilities: je moet zelf kunnen zwemmen om geloofwaardig zwemles te kunnen geven

62 Dank u voor uw aandacht! Tilburg, 18 mei 2017
Jac van der Klink Tilburg University / Tranzo

63 The capability approach at work
Patricia van Casteren Occupational psychologist Science practitioner/ Phd candidate

64 The Capability set for work
The opportunity to use your knowledge & skills The opportunity to develop your knowledge & skills The opportunity to be involved in important decisions about your work The opportunity to have or to build meaningfull working relationships with others The opportunity to set your own goals in your work The opportunity to earn a good income The opportunity to contribute to the creation of something valuable Abma, F. I., Brouwer, S., de Vries, H. J., Arends, I., Robroek, S. J. W., Cuijpers, M. P. J., ... van der Klink, J. J. L. (2016). The capability set for work: development and validation of a new questionnaire. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 42(1), DOI:  /sjweh.3532

65 How important is it to you that you can use your knowledge and skills in your work?
Does your work offer you opportunities to do that? To what extent do you succeed to actually do that?

66 Teams/ associations Example: association of ear-, nose- and throat specialists in a general hospital Fill out questionnaire Discuss in small groups Discuss with all participants Emphasis on conversion factors.

67 Use knowledge and skills
Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? AA lot of distractions Bureaucracy Support staff not up to their tasks etc

68 Counseling and therapy
Helps to define goals and focus of counseling Helps clients think about the role of work in their lives beyond the obvious. Fill out questionnaire Discuss in first session Compare with other questionnaires and findings.

69 use your knowledge & skills
Example 1: Dentist Female, 38 years old Stress, panic attack, exhaustion Combines busy practice with care of three young children. use your knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

70 Develop knowledge & skills
Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Set your own goals Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

71 contribute to the creation of something valuable
Example 2: Teacher (college level) Female 29 years old Background in business, wanted to do something more meaningfull Panic attacks, social anxiety contribute to the creation of something valuable Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

72 use your knowledge & skills
Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Develop knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Very insecure about teaching skills Not the standard treatment for panic attacks, but coaching.

73 contribute to the creation of something valuable
Example 3, Home care nurse, works with very complex family dynamics Female, 48 years old Has been working with a family for two years. When something tragic happens to a member of this familiy, she suffers a mental breakdown and exhaustion. contribute to the creation of something valuable Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

74 involved in important decisions about your work
Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Develop knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? She loves her job, but needs more support from her organization

75 Any questions?

76 Thank you

77 Discussie

78 Afsluiting door middagvoorzitter


Download ppt "Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach."

Verwante presentaties


Ads door Google