Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
-Verdienmodellen-
2
Definities Verdienmodel: Bouwsteen inkomsten van een businessmodel.
beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt Bouwsteen Inkomsten van een businessmodel. Er zijn diverse businessmodellen om je organisatie te beschrijven, zoals Business Canvas Model. Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel beschrijf je hoe je dat gaat bereiken. Een businessmodel kent zowel een Organisatorisch perspectief, als een Financieel perspectief Bij een organisatorisch perspectief beschrijft men hoe de organisatie is ingericht om geld te verdienen. Inclusief haar onderscheidend vermogen, het type klanten, de producten en inkomstenbronnen. Ook de samenhang tussen de verschillende onderdelen moet kristalhelder en versterkend zijn. Een aantal zaken komen in elk businessmodel terug, zoals de missie, visie, gedeelde waarden (propositie) en de strategie. Bij het financieel perspectief staan de inkomende geldstromen centraal. Het verdienmodel wordt vaak als een integraal onderdeel van het organisatorische kader gezien. Men heeft hierbij de keuze uit (een mix van) algemene middelen (subsidie), eigen inkomsten (kaartverkoop, verkoop eigen werk, verhuur locatie) of externe inkomsten (sponsoring of co-financiering door een collega-instelling). De manier waarop een bedrijf omzet maakt.
4
Marketingstrategie Hoe staat de klant in contact met de organisatie?
5
Wat maakt jouw organisatie nu uniek ?
Wat is de essentie van jouw organisatie ?
6
Wat zijn de 3 grootste kostenposten?
Wat zijn de 3 grootste inkomstenbronnen?
7
Casus - Atelier Nyello
8
ATELIER NYELLO Inkoop materiaal Huur atelier Verkoop producten
-Gilde van edelsmeden -Styling bureaus -Vormgeven Persoonlijk Consumenten Vormgever in edelmetaal - Kennis-overdracht Evenementenbureau Workshops Atelier Zilverpoeder Website Netwerk Inkoop materiaal Huur atelier Verkoop producten Deelnemers workshops Inkomsten uit atelier
9
Casus – Het Nationaal Archief
10
Ondernemersspectrum
11
Oriëntatie op missie impact Oriëntatie op winst Investeringsdoel Alleen maatschappelijke impact Accent maatschappelijke impact, deels financiële impact beneden de marktwaarde Accent op financiële impact op marktwaarde, deels maatschappelijke impact Alleen financiële impact Soort Investeerder Vermogensfondsen Overheidsfondsen OCW/Provincie/ Gemeente Vermogensfondsen en culturele leningverstrekkers zoals Cultuur-Ondernemen en Triodosbank Banken en investeringsmaat- schappijen Traditionele banken en investeerders Ontwikkelingsfase organisatie Capacity Building Projectfinanciering Bedrijfsplanning Opstart en groei sociale ondernemingen Opstart Groei/consolidatie Investeringsinstrument Donaties Leningen Leningen/kredieten Mengvorm Participaties
12
Financieringsmix De financieringsbronnen: subsidies
fondsen (zowel particuliere als overheidsfondsen) bedrijfsleven: sponsoring en MVO/MBO donateurs grote gevers (Mecenaat) vriendenstichting eigen directe inkomsten (uit verkoop producten en dienstverlening zoals kaart- en winkelverkoop, horeca, zaalverhuur)
13
Wat zien we? geen tot weinig -lange termijn- doelstellingen en resultaten geformuleerd % overheidssubsidie is vaak (te) groot inkomsten uit particuliere fondsen +/+; sponsoring -/- diversificering van (vrij besteedbare) inkomsten is minimaal flexibilisering van inkomsten wenselijk en noodzakelijk geen tot weinig opbouwen van eigen vermogen
14
Verschillende modellen
15
Traditionele modellen
Handelsmodel Abonnementenmodel Advertentiemodel Veilingmodel Verbruik- of gebruiksmodel Handelsmodel – directe transactie alle directe aankopen Abonnementenmodel – tijdschriften, telefoonmaatschappijen, lidmaatschappen, om vele soorten en maten van goederen (krant), services (Museumkaart, verzekering) en lidmaatschappen (WNF). Met een vaste of basisprijs, al dan niet met toeslagen. Donateurschappen. Advertentiemodel – Google Ads, zoekmachines Banners of kleine links bij websites die veel en/of zeer gespecialiseerde bezoekers trekken op basis van inhoud, en/of een service. Verdienmodellen: plaatsingskosten (of beloning bij sponsoring) tot prijs-per-klik. Verbruiksmodel – water, gas Gebaseerd op verrekening gemeten gebruik – in tegenstelling tot abonnementensysteem
16
Handelsmodel Product Dienst Opslag Lage inkoop Vaste prijs*
*Value based pricing ipv prijs gebaseerd op kosten. Lage inkoop Vaste prijs* ‘Uurtje factuurtje’
17
Abonnementsmodel Periodiek Service in edities Periodieke betalingen voor lange periodes
18
Advertentiemodel Periodiek Service in edities Adverteerders % per verkocht item Gratis toegang
19
Veilingmodel Goederen en diensten % per verkocht item Commissie/transactie/ courtage
20
Verbruik of gebruiksmodel
Verhuur Vaste activa Afschrijving Huur
21
Creatieve modellen Crowdfunding als businessmodel Freemiummodel
Toegangsmodel Beloningsmodel Cafetariamodel
22
Freemium model Spotify free (toegang met reclame)
Spotify unlimited (4,99 euro p.m.) onbeperkt toegang tot muziek bieb en geen reclame Spotify premium (9,99 euro p.m. onbeperkt toegang zonder reclame extra op telefoon en vanaf verschillende computers) Of Instapmodel: LinkedIn, Spotify, Skype. Product of dienst waar een goede basis zeer goedkoop of gratis is, maar de aantrekkelijke upgrades of (zwaardere versies met) extra diensten wel geld kosten.
23
Toegangsmodel Cultureel erfgoed (analoog business model)
Gebruiker staat centraal Digitalisering Toegang leek is gratis Toegang professional is betaald
24
Toegangsmodel Cultureel erfgoed (digitaal business model)
Gebruiker staat centraal Digitalisering Toegang leek is gratis Toegang professional is betaald
25
beloningsmodel Ryan Air Focus van passagier naar luchthaven
Beloning voor de gegenereerde traffic naar de luchthaven Meeprofiteren in de horeca-opbrengsten Focus op de luchthaven in plaats van op de passagier!
26
cafetariamodel De klant koopt een basisproduct en kan deze helemaal optuigen en uitbreiden. Stoel bij het raam? Als eerste instappen in het vliegtuig? Overnachting op locatie? Huurauto? Etc… Low-cost carrier: KLM, Easy Jet Vliegmaatschappij met een reisaanbod geheel gericht op lage kosten/prijzen, tegen ‘inruil’ van alle mogelijk traditionele extra’s. Nationale Opera en Ballet.
27
Verdienmodellen Directe transactie Alle directe aankopen Abonnementen-systeem Tijdschriften, telefoonmaatschap- pijen, kranten, lidmaatschappen Abonnementen zijn er in vele soorten en maten, van goederen (krant), services (museumkaart, verzekering) en lidmaatschappen (WNF). Met een vaste of basisprijs, al dan niet met toeslagen. Verbruiksmodel Water, gas Gebaseerd op verrekening gemeten gebruik – in tegenstelling tot abonnementensysteem. Lokaasmodel (razor and blade, vendor lock-in) Scheermesjes, mobiele telefoons, printers, Playstation, software updates Gebruikers lokken met extreem goedkoop instapmodel met relatief hoge toeslagprijs voor (later) noodzakelijke aanvullende onderdelen in gebruik. Ook gebruikt bij lock out (ITunes versus MP3). Instapmodel / Freemium (in webomgeving) (Free & Premium) Skype Product of dienst waar een goede basis zeer goedkoop of gratis is, maar de aantrekkelijke upgrades of (zwaardere versies met) extra diensten wel geld kosten. Koppelverkoop (bait & hook); verwant aan lokaasmodel. Vaak illegaal. In afgezwakte vorm: tijdschriftensets / leesportefeuille Via koppeling aan populair product afnemers ‘dwingen’ tot gelijktijdige aanschaf tweede, minder populair product. Service / na verkoop Autobranche Product zelf tegen lage of kostprijs. Winst uit financiering van aankoop of het verlenen van onderhouds- en reparatiediensten. Advertentiemodel Google Ads, zoekmachines Banners of kleine links bij websites die veel en/of zeer gespecialiseerde bezoekers trekken op basis van inhoud (content) en/of een service. Verdienmodellen: plaatsingskosten (of beloning bij sponsoring) tot prijs-per-klik, al dan niet bij opbod.. Makelaar / Schakelaar (brokerage model), waaronder veilingen Huizenmakelaar, Christie, PayPal, eBay / Marktplaats, Beurs / Jaarbeurs, 2e hands boeken bij Amazon, Expedia Makelaars brengen verkopers en kopers samen, en faciliteren de transacties, bijv veiling (fysiek en/of online), transactiebemiddelaars, beurzen, zoek-‘agent’, impresario, modellenbureau. Vooral lonend wanneer zoek/vind- en ruilkosten relatief hoog zijn. Er zijn allerlei beloningsystemen (verdienmodellen). Marktinformatiemakelaars Nielsen, Doubleclick, Vergelijk.nl, --- Geld verdienen met de levering van data aan organisaties over het web-, zoek- en aankoopgedrag van internetgebruikers. Bijvoorbeeld via directe verkoop van data, via assistentie bij marktinzichten marktonderzoek . Yield Management Vliegtuigindustrie, hotels, autoverhuur De prijs van een dienst is variabel en wordt continue aangepast naar gelang variatie in vraag en beschikbaar aanbod van een tijdelijk beschikbaar goed. Razor and blade-model (scheermesjes, printers, software updates, Playstation) Yield Management (vliegtuigindustrie, hotels, autoverhuur): De prijs van een dienst is variabel en wordt continue aangepast naar gelang variatie in vraag en beschikbaar aanbod van een tijdelijk beschikbaar goed. Stadsschouwburg Amsterdam
28
Verdienmodellen Er is zijn veel verdienmodellen denkbaar:
Transactiemodel-eenmaligeverkoopvanproductofdienst,bijvoorbeeld(e)boekofapp Abonnementsmodel-bepaaldetijdtoegangtotjeproductofdienst. Licentiemodel - intellectuele eigendomsrechten verhuren aan andere organisatie Verhuurmodel-vooreenbepaaldetijdkrijgjeproductofdienst. Verbruiksmodel-betalenvoordematewaarindeklantverbruiktvanproduct,infrastructuurofresources. Premium-model-naastbasisproductookeenpremiumversieaanbieden.Premiumversiebevat
bijvoorbeeld extra functionaliteiten die extra waardevol zijn voor de klant. Intermediair-ofbemiddelingsmodel-gebruikersdiemetbehulpvanjouwproductofdienstaankopendoen
bij derden waarmee afspraken zijn gemaakt (bemiddelingscommissie). Advertentie-ofsponsormodelinproductreclamevooreenanderbedrijftegenvergoeding. Productiemodel-ietsproducereninopdrachtvaneenanderepartijendaargeldvoorkrijgen.
De marge is de verdienste. Hybride verdienmodel - twee of meerdere modellen combineren. Low-cost carrier: KLM, Easy Jet Vliegmaatschappij met een reisaanbod geheel gericht op lage kosten/prijzen, tegen ‘inruil’ van alle mogelijk traditionele extra’s.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.