De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Campagne taalvaardigheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Campagne taalvaardigheid"— Transcript van de presentatie:

1 Campagne taalvaardigheid
11 september t/m 31 oktober 2017

2 Context Onderdeel programma ‘Tel mee met Taal’ van ministeries OCW, VWS en SZW : Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders (van 16 jaar en ouder) zijn laaggeletterd. Om deel te kunnen nemen aan de samenleving is een minimum aan basisvaardigheden vereist: taalvaardigheid, digitale vaardigheden en rekenvaardigheid. In het voorjaar hebben we campagneflight 1 gehad met focus op digitale en rekenvaardigheden, in het najaar focus op taalvaardigheden Deze campagne draagt bij aan overkoepelende doelstelling van Tel mee met Taal en het programma Bibliotheek en Basisvaardigheden: Groei naar 100% deelname van bibliotheken aan digiTaalhuizen eind 2018.

3 Doelstellingen Primair
Positionering van de bibliotheek als toegankelijke plek waar je terechtkunt om je taalvaardigheid te verbeteren Secundair Taboe rondom laaggeletterdheid wegnemen Doelgroep (NT1-ers) en/of hun sociale omgeving oproepen het telefoonnummer te bellen (nu ca. 10 telefoontjes per dag (NT1 of NT2?), tijdens de campagne 12 per dag) of langs te gaan bij de Bibliotheek in de buurt voor informatie over het onderwerp De Bibliotheek neerzetten als doorverwijzer/vraagbaak richting andere instanties die bv. taalcursussen geven (NB: niet elke bibliotheek richt de dienstverlening hetzelfde in)

4 Doelgroepen NT1-ers (laaggeletterden met Nederlands als moedertaal)
Sociale omgeving van laaggeletterde NT1’ers (partners, kinderen, vrienden, buren etc.) Lokale stakeholders: gemeenten, onderwijs en lokale maatschappelijke instellingen die diensten aanbieden op het gebied van het verbeteren van taalvaardigheden (loketorganisaties), Openbare locaties waar NT1érs ook komen (UWV, wachtkamer dokter, gemeentehuis, wooncorporaties etc.)

5 Samenwerking Stichting Lezen & Schrijven
De modellen in de campagne zijn taalambassadeurs van de Stichting We maken gebruik van de bellijn van St Lezen en Schrijven Stichting Lezen & Schrijven neemt deze campagne mee in hun communicatie waar mogelijk Projectleiders en rayoncoördinatoren worden geïnformeerd over deze campagne

6 Uitgangspunten concept
Doelgroep staat centraal, is ‘de held’ Positieve insteek, wat ze wel kunnen i.p.v. wat ze niet kunnen Woord laaggeletterdheid vermijden Herkenbare situaties uit het dagelijks leven, dichtbij huis Inzet taalambassadeurs: Persoonlijk, echte verhalen/mensen, geen modellen PR belangrijk onderdeel van de campagne, echte verhalen van belang Nauwe samenwerking met St. Lezen en Schrijven Zo min mogelijk tekst Telefoonnummer wat mensen kunnen bellen Bibliotheken moeten materialen taylormade kunnen maken

7 Campagnebeeld

8

9 Fysieke toolkit Bibliotheken
7 verschillende posters A3-formaat per vestiging (te bestellen op A0 en A1 formaat) 2 x 250 flyers (een versie voor doelgroep NT1, een versie voor sociale omgeving) per vestiging 1 roll-up banner met een compilatie van de 6 foto’s per hoofdvestiging Verstuurd in week van 21 augustus en na te bestellen via landelijkehuisstijl.nl

10 Posters in 7 soorten en 3 formaten (A3, A0 en A1) en een roll-up banner

11 Voor- en achterzijde flyer, per vestiging 250 stuks

12 Voor- en achterzijde flyer sociale omgeving, per vestiging 250 stuks

13 Digitale toolkit Bibliotheken op landelijkehuisstijl.nl
• Communicatieplan • Zeven posters in verschillende formaten (A0, A1 en A3) in twee varianten: 1 aanpasbaar template en 1 in vaste vormgeving • Flyers in 2 soorten (1 voor sociale omgeving en 1 NT1-ers) in twee varianten: 1 aanpasbaar template en 1 in vaste vormgeving • Banners in verschillende formaten voor op je website • Online content • Nieuwsbriefheader, nieuwsbrief- en websiteteksten, headers social • Persbericht • Narrowcasting materiaal en kant en klare presentatie • Voorbeeldbrief om je stakeholders te informeren over de campagne • Artikel en advertenties voor lokale/regionale bladen

14 Digitale toolkit Bibliotheken op landelijkehuisstijl.nl

15 Banners in diverse formaten en soorten voor op je website
Banners in diverse formaten en soorten voor op je website. De varianten met ‘Verhaal van ….. ‘laten linken naar LET OP: De variant met ‘Jij ook’ laten verwijzen naar je eigen activiteitenpagina rondom taalvaardigheid

16 Landelijke campagne PR lobby
Actieve persbenadering om zoveel mogelijk in het nieuws te komen met artikelen die aansluiten op de campagne. Zowel landelijk als regionaal i.s.m. Bibliotheken Online campagne Filmpjes en bannering online en social kanalen (facebook, twitter) Landingspagina

17 Schets! landings- en vervolg-pagina

18 Filmpjes voor social en online

19 Succes met de campagne!

20 Vragen?


Download ppt "Campagne taalvaardigheid"

Verwante presentaties


Ads door Google