Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Sharepoint in de Praktijk
2 voorbeelden Arne Horst Presentatie SamSam 22 april
2
Arne Horst & Gerben Mesman
Hogeschool INHolland Blogs / Blogfolio’s met Competentiewiki’s en een Digitale Muurkrant in SharePoint Maken gebruik van Sharepoint omgeving INHolland Gerben is nu college aan het geven… Arne Horst–Beleidsadviseur, SharePoint Webdesigner en consultant. Dienst OKR, Afd.Onderwijsontwikkeling en ICT & Onderwijs (OO- ICTO) Gerben Mesman – Docent en jaarcoördinator van de Opleiding Personeel & Arbeid, School of Economics Rotterdam Blogs – Bij P&A via de My Site ingezet als onderdeel van de Digital Identity. Blogfolio’s en CompetentieWiki’s - Ondersteunende tool van de student voor het verwerven van competenties, studieplanning, dossiervorming. Digitale Muurkrant – Batching van diverse INHolland blogs van medewerkers en studenten uit My Sites, van projecten uit Teamsites, en opleidingen en afdelingen op Division (Portal)
3
Blogfolio’s met Competentiewiki’s
Home Blogfolio: Blog Posts, Reacties, Admin Links vervangen door Blogfolio Studio, Push Button for Blog History. Blogfolio Studio Menu opent een venster met alle relevante Commando’s en Acties specifiek voor Blogfolio-Wiki. O.a. in de Top Link Bar: Mijn Afbeeldingen, Mijn Videofragmenten, Mijn CompetentieWikis jaar 1, 2, 3 4.
4
Blogfolio’s met Competentiewiki’s
Hulpmiddel voor verwerven van competenties, om studietaken te plannen en uit te voeren. Proces en begeleiding staan centraal. Twee pijlers: Blogfunctie wordt gebruikt voor beschrijving, begeleiding en ondersteuning van het leerproces. Zowel door docent en desgewenst ook intervisie of door medestudenten. In de Wiki’s worden de resultaten vastgelegd. Meestal is de competentiematrix van de opleiding het uitgangspunt. Een derde component vormt de studieplanner. Vanuit Blog kunnen competenties uit Wiki worden gekoppeld en vice versa. In blog geen Comments maar enkel Discussion Boards. In de blog wordt geen gebruik gemaakt van de Comments. Aan elke Blog-posting wordt een entry uit Discussion Board gekoppeld. Hier is voor gekozen omdat ervaring met een in 2006 in eigen huis ontwikkelde Weblogapplicatie in SharePoint 2003 ons leerde dat voor onderwijsdoeleinden als Reflectie ‘gewone’ Comments teveel één richting op stuurt. In de onderwijscontext is de behoefte sterk aanwezig om over een specifiek onderdeel (een leerpunt, competentie, stagedag enz) door te praten. Aan blogpostings gekoppelde discussion boards biedt die ingang: en is overbodig geworden. (Alerts en/of RSS is voldoende).
5
De Blog faciliteert het leerproces
Kleurkeuze mogelijk Eventueel verwijzen naar: Andere post (inhoudelijk overeenkomstig) Producten/Videofragmenten Competenties. Op een andere plek is per competentie een wikipage. Blog push: Overzicht/begin van een archief. Als aanklikt alleen post met bijbehorende zaken. Vanuit een ander deel, (onder andere de studieplanner) is een volledig Archief met Blogpostings te raadplegen. Op Home een ander Admin Links Web Part met specifieke dedicated menuopties. (Studieplanner, Nodig je Coach/Medestudent uit, Blogfolio Menu).
6
De Wiki het (beoogde) resultaat: Competentiewiki Jaar 1, 2, 3, 4
Wanneer Competenties ingevuld gaan worden, of geheel beschreven zijn dan kan naderhand ook terugverwezen worden naar het proces. Je kunt dus tbv dossiervorming ook achteraf inhoudelijk gerelateerde items als een soort voetnoot toevoegen. In dit voorbeeld is een inhoudelijk gerelateerde Blogpost als voetnoot toegevoegd. Vanuit de CompetentieWiki kan dit zowel met Blogs, Documenten en Streaming Video’s als andere Competenties.. (Je kunt uiteraard ook met de dubbele [[ Blokhaken ]] wiki-markeringen en hyperlinks in de Wiki-teksteditor werken).
7
Competentie verder beschrijven? Nieuwe Wiki Pagina
Met blokhaken: nieuwe pagina (per competentie). Nieuwe wikipagina (evt.) koppelen aan: Andere competenties Andere Blogposts Bijbehorende documenten Bijbehorende videofragmenten Hier is in de CompetentieWiki een nieuwe Wikipagina aangemaakt. Per pagina wordt een competentie ingevuld (desgewenst kan men hieruit verder de ‘diepte’ in). In een wiki doe je dat simpel door woorden te markeren met dubbele blokhaken.. [[ ]] Onder het tekstveld voor opmaak, toevoegen van afbeeldingen etc zie je de velden waar je de voetnoten kunt toevoegen als Blog Post, Producten (Documenten), Videofragmenten enz..
8
Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland.
Een Muurkrant: Bij redacties en op stations zie je ze dagelijks hangen. Als toevallige passant snel de krant 'scannend' lezen om te zien wat momenteel speelt. Binnen enkele minuten (voor die metro komt) ben je ‘bij’. Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland. Een Muurkrant: Bij redacties en op stations zie je ze dagelijks hangen. Zoals deze muurkrant op metrostation Beurs in Rotterdam. Als toevallige passant snel de krant 'scannend' lezen om te zien wat momenteel speelt. Snel en eenvoudig en daarom ook ‘tijdloos..’ Van alle tijden, maar het kost ook geen tijd: binnen enkele minuten (voor die metro komt) ben je ‘bij’. Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland. Behalve elkaar via de krant informeren over locaties en organisatieonderdelen van de hogeschool heen, wordt met deze krant de hogeschool een stukje ‘kleiner’ gemaakt. Geheel vrijblijvend kan een docent in Rotterdam lezen waar een collega in Alkmaar zich mee bezig houdt. Bijvoorbeeld over een interessant onderwijsproject met studenten en contact opnemen. Via de krant houdt men elkaar op de hoogte van ideeën, gedachten, activiteiten, ontwikkelingen. Laagdrempelig zonder dat het veel tijd kost.. zoals die muurkrant op het perron van het station..
9
Digitale Muurkrant? Een automatisch gegenereerde muurkrant. Altijd de meest actuele versie. Elke keer als men deze site aanklikt wordt deze krant realtime voor samengesteld met o.a. weblogs van verschillende bronlocaties binnen INHolland: - Met o.a. webblogs van INHolland projecten uit Teamsites, - persoonlijke weblogs van medewerkers en studenten uit My Sites, - blogs van Opleidingen en Diensten op INsite (Division/Portal). Wat? Muurkrant is Standaard SharePoint + ‘Maatwerk’ WebPart voor ‘batching’: ‘Cross Site List WebPart’ Verschillende Katernen: Persoonlijke Blogs (My Site), Projecten en Afdelingsblogs, Blogs per Thema (bijv. ‘Studenten op Stage’, ‘Over ICT & Onderwijs’), Fotogalerij enz. Afbeeldingen publiceren eenvoudig: Klik enkel Upload bij eigen Blog en foto verschijnt in bijhorend katern in Muurkrant, maar ook direct op Voorpagina. Content blijft op oorspronkelijke bronlocatie: de auteur (meestal blogger) blijft dus zelf verantwoordelijk voor de eigen publicatie (gemaakte aanpassingen in postings in eigen site veranderen automatisch (Live) mee in de krant. Er is dus geen ‘redactie’ in de klassieke context, hooguit kunnen de gezamenlijke bloggers als zodanig worden gezien.
10
Enkele functies van de Digitale Muurkrant
Muurkrant Telex – een hotlist met 10 laatste postings. ‘Laatste nieuws!’ De content is ‘gebatched’: live afkomstig van diverse bronlocaties Een column (die telkens van auteur wisselt) met de hele tekst direct leesbaar. Iedereen publiceert zelf foto's in de krant als ‘reclame’ voor eigen site/blog.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.