Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Ouderavond in het teken van onderwijs aan de kinderen van st
Ouderavond in het teken van onderwijs aan de kinderen van st. Hubert volgend schooljaar en in de verdere toekomst
2
Agenda 20.00 uur: Welkom 20.05 uur: Werkgroep onderwijs van de Dorpsraad en MR-ouders 20.20 uur: Directeur en team presenteren hoe het onderwijs volgend schooljaar georganiseerd gaat worden. 21.00 uur: Pauze 21.15 uur: Gelegenheid om vragen te stellen 21.45 uur: Afsluiting.
3
Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders
Scenario Ontwikkeling Basisonderwijs Gemeente Mill en St.Hubert Stichting Peelraam, leden van de werkgroep onderwijs van de Dorpsraad en MR-ouders geven een korte terugblik op het traject.
4
Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders
S.O.B. Aanleiding krimp leerlingenaantal Behoud kwaliteit en continuïteit onderwijsaanbod Opdracht Stuurgroep Plan voor toekomstscenario’s, behoud kwaliteit, dicht bij dorpskernen. Betrokken partijen Leerkrachten, ouders, leerlingen, dorpsraden, MR-en, bestuurders onderwijs en gemeente
5
Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders
Tijdlijn 2015 2016 Doel: waar willen wij staan in 2025? Rol binnen het SOB-proces Onze uitgangspunten Wat viel op?
6
Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders
Tijdlijn 2015: Peelraam zoekt contact met Dorpsraad 2016: formele start stuurgroep (directie 5 scholen en extern procesbegeleider) Doel: waar willen wij staan in 2025? Rol binnen het SOB-proces Aandacht voor probleemdefinitie Deelname aan klankbordbijeenkomsten Onze uitgangspunten Kwaliteit onderwijs, school in dorp, leefbaarheid, zorgvuldig proces Wat viel op? Betrokkenheid en trots
7
Onderwijs volgende schooljaren
Structurele daling van het aantal leerlingen
8
Onderwijs volgende schooljaren
Structurele daling van het aantal leerlingen 2017 – 2018 : 69 leerlingen
9
Onderwijs volgende schooljaren
Structurele daling van het aantal leerlingen 2017 – 2018 : 69 leerlingen lln lln lln lln lln lln 1 en lln
10
Missie waar leren en leven in balans is
Ons onderwijs van de toekomst richt zich sterk op de brede talentontwikkeling van leerlingen, zowel op cognitief als op creatief gebied. Onze leerlingen hebben autonomie in hun leerproces. Ze dragen verantwoordelijkheid voor hun leren. De leerlingen krijgen kennis en basisvaardigheden mee, waarmee zij zelfbewust en met zelfvertrouwen een succesvolle overstap kunnen maken naar het vervolgonderwijs. Ouders zijn actief betrokken .
11
Van missie naar visie We bereiken onze missie door ons onderwijs zo in te richten dat wij de leerlingen uitdagen door samenwerkend, ontdekkend en ontwerpend leren actief in te zetten en daarmee accenten te leggen op het talent van ieder afzonderlijk. ICT is een belangrijk middel in het proces om de missie te bereiken. We stimuleren het zelfbewustzijn en het zelfvertrouwen van de leerlingen door frequenter leerlingen presentaties te laten verzorgen. Naast de cognitieve vakken en sociaal-emotionele vaardigheden, dragen ook de creatieve vakken bij aan talentontwikkeling. Er moet balans zijn tussen deze drie pijlers (cognitief, sociaal-emotioneel en creatief), waarbij ICT noodzakelijk is.
12
Van visie naar actie Waarom? Hoe? Wat? Zijn er voorbeelden?
13
Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie. Hoe? Wat?
Zijn er voorbeelden?
14
Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie biedt ook kansen. Hoe? Wat? Zijn er voorbeelden?
15
Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Zijn er voorbeelden?
16
Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Meer kindgericht en toekomstgericht. Zijn er voorbeelden?
17
Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Meer kindgericht en toekomstgericht. Zijn er voorbeelden? Ja! Bezoek aan De Buut en St.Anna.
18
werken in units Van visie naar actie
We gaan werken met meerjarengroepen, die we units noemen. De unit bestaat uit leerlingen uit vier opeenvolgende leerjaren. In een unit zitten dus vier leerjaren bij elkaar. We kunnen dit vergelijken met een groot gezin, waarbij er verschillende kinderen van verschillende leeftijden samen leven en werken. Juist door deze samenstelling kunnen kinderen makkelijker op hun eigen niveau werken door soms aan te sluiten bij een hogere of lagere instructiegroep. Leren van en met elkaar.
19
Van visie naar actie Unit 1 Groep 1/2 3/4 5/6 7/8 Maandag Dinsdag
Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Groep 1/ /4 Unit 2 5/ /8
20
werken in units Van visie naar actie
Van en met elkaar leren, kinderen met verschillende talenten ontmoeten elkaar en werken samen. Het onderwijs bied ruimte om op maat te werken. Eigenaarschap bij leerlingen ‘Meerdere ogen’ volgen dagelijks de kinderen. In één unit werken twee leerkrachten nauw samen en volgen ze de ontwikkeling van de kinderen Binnen elke unit zijn twee leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten.
21
Van visie naar actie Unit 1 Unit 2 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag
Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Ochtend: Angela Middag: Unit 2 Harm Middag
22
Middag: (alleen nog groep 8)
Van visie naar actie Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Ochtend: Angela Mariëtte Gym; de groepen worden gesplitst Middag: Elma Unit 2 Harm Marion Maisie Middag: (alleen nog groep 8) Jeanette
23
Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders.
24
Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting
25
Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting Met professionalisering van de leerkrachten
26
Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting Met professionalisering van de leerkrachten In samenwerking met De Klimop
27
Actie stap 1 Samen met team De Klimop studiemiddagen
28
stap 1 Actie Samen met team De Klimop studiemiddagen
weektaak om zelfstandigheid te bevorderen gezamenlijk rooster basisvaardigheden groep doorbrekend inrichting van de lokalen/aanpassing gebouw
29
stap 2 Actie Ouderbetrokkenheid en participatie
Met vaste regelmaat een klankbordgroep Ouders ruimte bieden om te komen kijken Ouders optimaal betrekken.
30
Actie stap 3, 4, 5……….
31
Actie Pauze
32
Vragen en opmerkingen. Is de ondersteuning van Peelraam ook op lange termijn? Voor de komende jaren; de periode van ons schoolplan en het strategisch beleidsplan ( ) van de stichting is er commitment van de stichting. Afhankelijk van de overheid/opheffingsnorm/beleid en andere zaken wordt er dan opnieuw vastgesteld wat goed is. Dat is waar de SOB op gericht was. We praten nu over de periode Welke lokalen worden gebruikt? Unit 1 in bieb en lokaal ½ . Naast de blokkendoos dus, de hele onderbouw aan die kant. Unit 2 in de lokalen aan de voorkant. (nu ¾ en 5/6 ). Op deze manier blijft het gebouw aan de voorkant duidelijk de school. De rechtervleugel zal niet meer worden gebruikt. Op optimaal in units te kunnen werken wordt er een doorbraak/gat (met schuifdeuren) gemaakt tussen de lokalen. Hoeveel kinderen zijn er bij De Klimop? 74, 6 meer. De klimop heeft hetzelfde probleem. dezelfde urgentie en dezelfde kans. Daarom gaan we dit samen doen.
33
Vragen en opmerkingen. Blijven de kinderen bij elkaar in de groep?
Sowieso bij de start van het jaar. We gaan het unitwerken langzaam opbouwen, stap voor stap. Kinderen zullen steeds meer op “flexplekken” gaan werken. Niet afhankelijk van de groep, en wel onderdeel van de groep. Blijven de methodes bruikbaar? We gaan nu verder met de methodes die we nu hebben. Met een kritische blik gaan we ervaren waar de methode ons hindert in deze werkvorm, in het kindgericht werken. Zo nodig gaan we dan aanpassingen doen. Is de weektaak klassikaal of individueel? Eerst vooral nog klassikaal om vervolgens steeds meer mogelijkheden te vinden om individueel en adaptief te werken. Hoe gaat het verder met de kinderen met concentratieproblemen? Kinderen met concentratieproblemen zijn er ook in de combinatiegroep. In een unit kan je nog meer bewust “loop” en “beweeg” momenten organiseren. Denk aan materiaal halen en de beweeg-kaartjes.
34
Vragen en opmerkingen. Instructie buiten de groep?
Op vaste plekken in het lokaal. Hebben de kinderen nog wel het besef in welke groep ze zitten? Zal geleidelijk gaan. Vooralsnog blijft zoals ze nu in groepen zitten. Groep bijeen, hoe zit dat met geluid? Er zal gewenning moeten komen. Ook voor de leerkrachten. LLn groep 3 die nog meer ruimte om te bewegen nodig hebben, hebben nu de ruime. Verjaardagen? Hoe organiseer je dat? Weten we nog niet. Gaan we nog bespreken. Wat zijn de valkuilen? Leeftijdsverschillen. Bijv. groep 5 en groep 8. Beleving van kinderen. Dus opnieuw… rustig opbouwen. We beginnen vooral met dat wat we goed kunnen.
35
Vragen en opmerkingen Wat steekt bij Vortum er boven uit? Kansen voor meer kinderen. Ze kunnen beter bieden wat ze nodig hebben. Onderwijsassistenten? Is daar ook over nagedacht? Ja, zeker. Is bij Peelraam nog niet een functie. Misschien in de toekomst. Wordt zeker een belangrijk bespreekpunt. Wordt er meer van ouders verwacht? Ouderhulp en ondersteuning blijft belangrijk. Zeker in het organiseren van activiteiten. Kan er op tijd een overzicht komen waar en wanneer hulp van ouders nodig en gewenst is? Gaan we ons best voor doen. Worden de schooltijden nog bijgesteld? Hier is vorig jaar over gestemd door de ouders en dit staat in principe vast voor de periode
36
Vragen en opmerkingen Opmerking door ouder: Een goed doordacht plan en blij met het resultaat. De presentatie is goed en duidelijk. Er volgt een instemmend applaus. Jeanette dankt de ouders voor de betrokkenheid en het vertrouwen. Ze benadrukt dat de kracht zit in het samen met de dorpsraad en de MR deze avond voorbereiden en presenteren. De avond wordt afgesloten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.