Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCornelis de Backer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
© ASL BiSL Foundation – 16 februari 2017
2
Agenda Why change Current model New model Details The challenge..
Next steps Questions
3
Why change? Agile: FB in agile teams It’s the data, stupid!
Governance… De wereld van IT is fors veranderd: - Technologische ontwikkelingen zoals cloud, componentisering, standaardisering - Business ontwikkelingen zoals ketensamenwerking, transperancy, crowd, social media, … - Toenemend belang informatie en data: de aandacht is verschoven van het beheren van functionaliteit naar het beheren en toepassen van data - Internationalisering van organisaties en daarmee samenhangende behoefte aan internationale standaarden en frameworks Agile werkwijzen > gevolg: toenemend belang vraagsturing
4
Current model
5
BiSL Next Kenmerken nieuwe boek:
Begint met strategisch niveau ipv uitoerend niveau Van proces-denken naar business servicegerichtdenken Meer aandacht voor data Meer aandacht voor risk
7
Need & Value
8
Mission & Capabilities
9
Drivers Need Mission Capability Value
10
Perspectives Business Data Service Technology
11
Domains Governance Strategy Improvement Operation
12
Governance domain
13
Governance - topics
14
Strategy domain
15
Strategy - topics
16
Improvement domain
17
Improvement - topics
18
Operation domain
19
Operation topics
20
BiSL Next
21
== Individual excercise ==
The challenge Are you ready for change? == Individual excercise == Feedback
22
Mapping BiSL – BiSL Next
BiSL Next Domain Relatiemanagement gebruikersorganisatie Drivers Leveranciersmanagement Ketenpartnersmanagement Strategie inrichting IV-functie Information coordination Strategy and Drivers Bepalen ketenontwikkelingen Bepalen technologieontwikkelingen Strategy, Drivers, Improvement and Operation Bepalen bedrijfsprocesontwikkelingen Informatie-portfoliomanagement Informatie -lifecyclemanagement Strategy and Improvement Planning en control (incl. Human Resource Management) Drivers and Improvement Financieel management Behoeftemanagement Contractmanagement Specificeren Improvement Vormgeven niet-geautomatiseerde IV Voorbereiden transitie Toetsen en testen Wijzigingenbeheer Transitie Beheer bedrijfsinformatie Operation en Improvement Operationele IT-aansturing Operation en Drivers Gebruikersondersteuning Operation
23
Next steps Best practices mapped to BiSL Next
Courseware for BiSL Next domains Certificate(s) based on BiSL Next Vanilla training material Trainings by Accredited Training Organizations Remark: current certificate still valid
24
Questions?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.