De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerk DAK 8-7-2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerk DAK 8-7-2016."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerk DAK

2 Inloophuis in perspectief
Geldwerving: wat is de basis? Een werk van God en mensen

3 Niet betrokken Matig betrokken Betrokken Zeer betrokken
De basis voor geldwerving is betrokkenheid (natuurlijk zijn er nog meer factoren, de samenstellingen en opbouw van de gemeente, leeftijd, etc) Niet iedereen is op dezelfde manier betrokken Daarom vereisen verschillende doelgroepen een andere aanpak Kerkbalans is vooral gericht op de zeer betrokken tot matig betrokken leden Niet betrokken leden en niet leden vragen een andere benadering Zeer betrokken

4 activiteit activiteit activiteit activiteit activiteit activiteit
Communiceer! activiteit activiteit activiteit Voor de geldwerving is betrokkenheid van groot belang. Vroeger was het geven aan de kerk vanzelfsprekend omdat men zich hiervoor verantwoordelijk voelde. Maar dat wordt steeds minder. De maatschappij verandert, consumenten veranderen, ook in hun geefgedrag. Dat geldt dus ook voor de leden van de plaatselijke kerk. ‘Wat heb ik aan de kerk’ is de vraag die men zich stelt. Betrokkenheid leidt tot geefbereidheid. En hoe hoger de betrokkenheid hoe hoger de gift. Uiteraard in overeenstemming met iemands draagkracht. Het is dus zaak om de betrokkenheid te vergroten. In de kerk gebeurt dit door het pastoraat goed vorm te geven en activiteiten te ontwikkelen. Bij het ontbreken van dynamiek en vitaliteit wordt het ook voor de fondsenwerver moeilijk. Het devies is dus: pastoraat en activiteiten gaan vóór de geldwerving. En hier komt meteen de belangrijke taak naar voren die de pastorale raad en de activiteitencommissie in de geldwerving hebben. Met hun werkzaamheden werken zij aan het gemeente van Christus zijn en aan het vergroten van de betrokkenheid. Zo staan zij goed beschouwd aan de basis van de geldwerving, al zullen zij dat vaak zelf niet zo ervaren. activiteit activiteit activiteit

5 Beleidsplan Waarom bestaan we? Waar willen we naar toe?
Waar geloven we in? Hoe denken we daar te komen? Van uitgangspositie naar horizon. Missie, waarom we bestaan Visie, wat willen we zijn & Kernwaarden, waar we in geloven Strategie, wat we moeten doen; aanpak Wat is de huidige uitgangspositie?

6 Alle stakeholders: Donateurs Hulpvragers Bestuur Vrijwilligers 2015
2019 2019 2018 2018 Alle stakeholders: Donateurs 2017 2017 Hulpvragers Bestuur Iedere gemeente is verplicht een beleidsplan te maken, het proces is hierin van belang! Vrijwilligers 2016 2016 2015

7 Beleidsplan Uitgangssituatie (Waar staan we nu) Waar wil je heen
Evaluatie voorgaande beleidsplan Gemeente opbouw Aantal leden PE’s Financiële positie Waar wil je heen Hoe ga je dat doen

8 Begroten Het beleidsplan inclusief het financiële aspect over hoe de activiteiten bekostigd gaan worden hangt vervolgens nauw samen met de begroting en de meerjarenbegroting. Het begroten op activiteiten heeft nog een bijkomend voordeel. De activiteitencommissie moet bij het maken van een begroting, vooraf dus, nadenken over welke activiteiten ze het komende jaar gaan doen. Met andere woorden: er worden plannen gemaakt om actief met je doelgroep aan de slag te gaan.

9 Begroten Dus niet begroten met de kaasschaaf, maar begroten vanuit het belang van de geloofsgemeenschap, beleidsplan en activiteiten(plan) Zorg voor een evenwichtige keuze en balans bij activiteiten voor de verschillende doelgroepen

10 Inloophuis Wie zijn we. (missie) Wat zijn onze kernwaarden. (visie)
Stap 1: Wie zijn we. (missie) Wat zijn onze kernwaarden. (visie) Waar willen we over 5 jaar zijn en hoe komen we daar. (strategie)

11 Een missie omvat in de regel (enkele van) de volgende vijf aspecten:
Kernactiviteit: wie zijn we en wat doen wij? Bestaansrecht: in welke fundamentele (leden) behoeften voorzien wij? Betekenis voor stakeholders: wat betekenen wij voor leden, medewerkers en samenleving? Normen, waarden en overtuigingen: waar geloven wij in, wat zijn onze Kernwaarden? Intenties en idealen: wat willen we bereiken, wat is onze gezamenlijke opdracht?

12 Sterke missies Walt Disney “To make people happy.”
Wal-Mart    “To give ordinary folk the chance to buy the same thing as rich people.” Aristoteles “Help mensen optimaal mens te zijn” Ikea: betaalbaar en functioneel designmeubilair voor iedereen beschikbaar maken Walt Disney  “To make people happy.”

13 Missie ….. :

14 Vragen visie: Hoe ziet de voor ons relevante toekomst eruit? Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang? Hoe ontwikkelen onze markt/branche/sector en afnemers(leden)groepen zich naar de toekomst toe? Welke veranderingen zien wij in de behoeften, wensen en gedragingen van onze klanten? Welk soort organisaties zullen in de toekomst succesvol zijn en wat betekent dat voor ons? Wat zijn onze lange termijn ambities? Waar willen we staan, wat willen we bereiken? Hoe realiseren wij onze ambities? Wat zijn onze Kritieke Succesfactoren (KSF)?

15 Visie’s “Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice aan de grijnzende kat. “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat. “Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice. “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat. Alice in Wonderland, Carol Lewis Ergens kom je altijd! Pipi Langkous

16 Visie ….. :

17 Kernwaarden Vragen kernwaarden:
Waarvoor staan we, wat zijn onze principes? Waarin geloven we, wat is ons ideaal? Wat vinden we belangrijk, wat streven we na? Wat verbindt ons en wie willen we zijn? Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen?

18 Kernwaarden Samenlevingsgericht Integer Ondernemend Sociaal
Grensverleggend Professioneel Dichtbij Nieuwsgierig Maatschappelijk verantwoord Verbindend Creatief Innovatief Geloven Betrokken Duurzaam Samen

19 Kernwaarden ….. :

20 Niet betrokken Matig betrokken Betrokken Zeer betrokken
Doelgroepen Niet betrokken Activiteiten Matig betrokken Betrokken De basis voor geldwerving is betrokkenheid (natuurlijk zijn er nog meer factoren, de samenstellingen en opbouw van de gemeente, leeftijd, etc) Niet iedereen is op dezelfde manier betrokken Daarom vereisen verschillende doelgroepen een andere aanpak Kerkbalans is vooral gericht op de zeer betrokken tot matig betrokken leden Niet betrokken leden en niet leden vragen een andere benadering Zeer betrokken


Download ppt "Netwerk DAK 8-7-2016."

Verwante presentaties


Ads door Google