De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq."— Transcript van de presentatie:

1 Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie
Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq

2 Welkom! PureIMS bv Jan Blommaart Cognitive Technologies 9 april 2015
Lectoraat Marklinq

3 Frits van Leer even voorstellen…
Econ. drs, VU, 13 jaar KLM, 7 jaar NS 11 jaar Hogeschool docent marketing/strategie Commerciële Economie deeltijd Begeleider afstudeeronderzoeken Onderzoeker bij Marklinq Eigen adviesbureau Marketingstrategie&Communcatie

4 Marklinq Verbinding tussen bedrijfsleven en onderzoekers en studenten Hanzehogeschool

5 Programma Introductie Wat is marketing
Strategisch marketingplanningsproces Externe analyse (oefening) Concurrentieanalyse (oefening) Branding Special: Website analyse Boek: Business Model Generatie en Strategische Marketingplanning van Karel Jan Alsem

6 Oplossen van een managementprobleem
9 april 2015 Lectoraat Marklinq

7 The Business Model Canvas
key activities value proposition customer relationships key partners customer segments cost structure revenue streams key resources channels accessed September 21, 2010. 7 images by JAM

8 Wat is marketing? Uw antwoorden? Wat is marketing niet?
Strategische keuze: segmenten, doelgroepen, positionering, innovaties Inzet van 4, 5 of 6 P’s? Steeds groter belang van/voor het merk (”brand”) Onderzoek naar trends Maar ook klantgericht denken en doen door de gehele organisatie heen!

9 Marketing in uw organisatie?
Vooral communicatie? Website beheer? Klantrelaties (B2B of B2C) onderhouden? Prijsbeleid vaststellen? Productontwikkeling? Onderzoekstaak? Strategische rol? 9 april 2015 Lectoraat Marketing

10 Van missie via strategie naar implementatie
| 10 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

11 Ondernemingsstrategie
| 11 Vloeit voort uit de missie en de visie Maakt keuzes in producten en markten Bepalend voor het verdedigbaar concurrentievoordeel Onderdelen: Groeistrategie Waardestrategie: maatwerk, operational excellence of productleiderschap?

12 Marketinghiërarchie 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

13 Meer marketingfuncties
9 april 2015 Lectoraat Marklinq

14 Analytisch en creatief: het zandlopermodel
| 14 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

15 Dit is het boek, dit is de auteur
| 15 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

16 Van missie via strategie naar implementatie
| 16 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

17 Externe en interne analyse
| 17 Externe analyse: - trends vaststellen in de organisatie-omgeving die een kans of bedreiging (gaan) vormen - concurrentieanalyse - klantanalyse Interne analyse: - relevante sterke en zwakke punten ontdekken Samen vormen ze de input voor strategiebepaling 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

18 Externe analyse: Scan de omgeving!
Marktkrachten Branchekrachten Kerntrends en macro-economische krachten En vertaal deze in een kans of bedreiging! Bron: Business Model Generatie hoofdstuk 4 strategie, p. 200 9 april 2015 Lectoraat Marketing

19 Marktkrachten Wat zijn de klantbehoeftes, welke worden niet vervuld?
Belangrijkste klantsegmenten? Welke ontwikkelingen daarbij? Welke binding hebben klanten, hoe gemakkelijk om te switchen? Welke opofferingen doen klanten? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

20 Marktomvang Hoe definieert u de markt? Maak onderscheid in
Huidige marktomvang (alle aanbieders) Potentiele markt (maximaal haalbaar voor alle aanbieders) In aantallen en omzet Uw marktaandeel? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

21 Branchekrachten Wie zijn de concurrenten en waarom?
Welke nieuwkomers en wat bieden zij meer? Welke substituten zijn er? Uw positie in de waardeketen? Wie zijn de stakeholders? 9 april 2015 Lectoraat Marketing

22 Kerntrends Demografische trends Economische trends
Sociaal-culturele trends Technologische trends Ecologische trends Politiek-juridische trends 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

23 DESTEP onderzoeksmethode
Continue scannen van signalen in de omgeving Internet als belangrijkste bron. Lezen, luisteren, analogieën ontdekken, ook internationaal oriënteren Alleen relevante trends Vertalen in een kans en/of bedreiging in relatie tot eigen sterke of zwakke punten 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

24 Oefening Business Model Omgeving
Benoem zes trends die voor uw organisatie zeer relevant zijn of worden Geef vervolgens aan waarom dit een kans of een bedreiging voor de organisatie kan gaan vormen Daarna verslag per duo en feedback van andere deelnemers Gebruik het formulier 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

25 Concurrentie analyse Doel:
Inzicht krijgen in sterke en zwakke punten van de concurrenten Inzicht krijgen in hun toekomstig gedrag En daarop anticiperen Middel: Systematische analyse van gedrag en beleid van de concurrenten 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

26

27 Opbouw Een concurrent voorziet in dezelfde behoefte van de doelgroep. a. selectie: wie is/wordt een concurrent en waarom? b. wat zijn de succesbepalende factoren? c. hoe scoort u en uw concurrent? Input van klanten, niet-klanten en eigen data 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

28 Oefening concurrentieanalyse
Bepaal uw belangrijkste product/dienst Benoem de drie belangrijkste concurrenten Stel de succesbepalende factoren vast Geef een score per SBF aan de concurrent en aan uw eigen organisatie 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

29 Branding https://www.youtube.com/watch?v=DTASQjJlTfs 9 april 2015
Lectoraat Marketing

30 Branding: Positionering (1)
Plaats van het merk in het hoofd van de doelgroep Welke belofte wordt gedaan? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

31 Positionering Vloeit voort uit missie, visie, concurrentiepositie en strategie Positie in de mindset bij uw klanten en niet-klanten Belangrijke input voor inzet marketinginstrumenten: product, prijs, distributie, communicatie, maar ook personeel 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

32 Beloften die gedaan worden
Keuzeproces van de klant Externe analyse

33 Functies van het merk Herkenbaarheid Vertrouwen en kwaliteitsbeleving
Identificatie met het merk (vooral bij consumenten) 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

34 Welke positie neemt uw merk in?
Onderscheidend? Associaties: kwaliteit, vriendelijkheid, innovatief, snelheid, bereikbaar, enz. Dus: welke kernwaarden? Wie bepaalt die positie? Hoe beïnvloed je die positie? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

35 Website: doel en vindbaarheid
Doel: informatie, verkoop en/of communicatie? Vindbaarheid op google belangrijk Trefwoorden, wederkerige links maken, nieuws en vernieuwen Eventueel betaalde Google ads toevoegen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

36 Website inhoud (1) Welke communicatieboodschap?
Product- of klantgedreven? Hoe persoonlijk is de website? Kleuren en teksten overeenkomstig andere uitingen? Passend bij de strategie? Foutloos Nederlands of andere talen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

37 Website inhoud (2) Conform strategie en gewenste positionering?
Actualiteit om bezoekers te binden Inleving met uw doelgroep in woord en beeld Uitleggen hoe een product tot stand komt, de vakmanschap benadrukken (Bestel)proces noemen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

38 Website “over ons” Maak het persoonlijk Medewerkers laten zien
Een stukje historie Missie en visie, waarden en normen MVO aspecten en evt. sponsoring noemen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

39 Perceived risks Het gevoel van onzekerheid en risico bij een (toekomstige) klant over: Wordt de (functionele) belofte nagekomen? Betaal ik niet te veel? Service en garantie? Hoeveel tijd en moeite kost me dit? Kan voor een deel door een goede inhoudelijke website worden weggenomen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

40 Klanten centraal Referenties en testimonials: laat klanten aan het woord, vgl. booking.com Introduceer een digitale nieuwsbrief voor klanten en niet-klanten met nieuwtjes niet alleen van het bedrijf maar ook van de branche 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

41 Communicatie via website
en/of contactformulier Snel, persoonlijk en inhoudelijk antwoorden Dat geldt ook voor social media Vragen, ook per telefoon, bijhouden, evt. later toevoegen bij FAQ Website leesbaar en passend voor PC, tablet en smartphone maken 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

42 Organisatie van de website
Marketingfunctie dus geen ICT-functie Doelstellingen maken Resultaten kunnen meten Google analytics installeren 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

43 Jullie websites Pure Inhalation Medication Systems: niet gevonden
ECM technologies: toegang verboden! Van Smaak: Symbiotic.nl 9 april 2015 Lectoraat Marketing

44 Voorbeeld topsite The Export Network
Persoonlijk, informatief, prachtige lay-out en foto’s Klanten en referenties Actueel en goed geschreven teksten Kijk op 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

45 Wat kan de Hanzehogeschool u bieden?
Gemotiveerde studenten voor stages Idem voor afstudeeronderzoek Wordt lid van het ondernemerspanel van Marklinq en krijg als eerste inzicht in de uitkomsten van interessante onderzoeken: 9 april 2015 Lectoraat Marketing

46 Om af te sluiten… Dank voor uw aandacht
Veel succes met de volgende lessen Vragen of opmerkingen: 9 april 2015 Lectoraat Marketing


Download ppt "Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq."

Verwante presentaties


Ads door Google