De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders"— Transcript van de presentatie:

1 Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders Wlz 2017 Vrijdag Locatie: Zwolle

2 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Programma 10.30 uur Welkom 10.40 uur Wlz Keten 11.00 uur Zorgtoewijzing en Voorschrift ZTW 11.30 uur Pauze 11.45 uur Helpdesk iWlz 12.00 uur Zorginkoop 12.30 uur Materiële Controle 12.45 uur Rondvraag en afsluiting

3 Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sander Bloemheuvel Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop

4 Zorginstituut Nederland
iWlz informatiestromen en Ketenpartners Zorginstituut Nederland

5 Zorgkantoor Zilveren Kruis
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgkantoor Zilveren Kruis Zilveren Kruis

6 iWlz informatiestromen en ketenpartners
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen iWlz informatiestromen en ketenpartners Zilveren Kruis Zorgkantoor

7 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Codes en certificaten Nza-code (aanvragen via nza.nl) - nodig voor herschikking en nacalculatie - in te kunnen loggen op het Nza portaal - op basis van deze gegevens wordt een beschikking afgegeven AGB-code (aanvragen via agbcode.nl) - voor het declareren - voor het ontvangen van zorgtoewijzingen - voor het ontvangen van cliëntgebonden notities Vecozo certificaat (aanvragen via vecozo.nl) - autorisatie voor declareren, iWlz berichten en notitieverkeer - meerdere AGB-codes

8 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Notitieverkeer Wet bescherming persoonsgegevens Alle cliënt gebonden informatie via notitieverkeer Alle communicatie naar Zorgtoewijzing en Helpdesk iWlz Aparte autorisatie in uw Vecozo certificaat Meerdere AGB-codes? Ook rapportages via notitieverkeer

9 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
U vindt hier informatie over o.a.: Zorginkoop Declaratieprotocol (Aanvullend)Voorschrift Foutcodetool iWlz en AW319 Rekenmodule Nieuwe zorgaanbieders Aanmelden voor de nieuwsmail Informatie over rapportages

10 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

11 Agnes Heidemans Casebehandelaar Zorgtoewijzing/Cliëntondersteuning
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Agnes Heidemans Casebehandelaar Zorgtoewijzing/Cliëntondersteuning

12 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat kan Zorgtoewijzing voor u betekenen? Beantwoording van vragen over de toewijzing van een indicatie Vragen over leveringsstatussen van de toegewezen zorg Vragen over de combinatie van zorg in natura, VPT, MPT en PGB Adviseren bij moeilijke casuïstiek Toelichting op wet- en regelgeving rond de Wlz en zorgtoewijzing in het bijzonder

13 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing nog meer? Bemiddelen voor de cliënten zonder voorkeur Toetsen op doelmatigheid en verantwoorde zorg Wachtlijstcontroles (treeknormenlijst)

14 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing niet? Beantwoording van financiële vragen Toewijzingen muteren nadat het indicatiebesluit is toegewezen aan een voorkeursaanbieder Een MUT-datum corrigeren Een leveringsstatus wijzigen

15 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat kunt u, als aanbieder, zelf doen? Raadpleeg voor gecontracteerd zorgaanbod de zorgzoeker op de website Indicatiebesluiten digitaal via i-Wlz doorsturen naar een andere zorgaanbieder Via het notitieverkeer een wijziging aanvragen bij een MPT of een toewijzing aanvragen als dat via iWlz technisch niet kan Zorgen voor een juiste leveringsstatus bij de toegewezen zorg

16 Doelmatige en verantwoorde zorg
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Doelmatige en verantwoorde zorg Voor het bepalen van de doelmatigheid van zorg thuis wordt met behulp van de rekenmodule bepaald of de aangevraagde zorg past binnen de financiële ruimte van het ZP. Voor de beoordeling of zorg thuis verantwoord is wordt gekeken of deze verantwoord geleverd kan worden met o.a. de hulp van mantelzorg of vrijwilligers. Hulpmiddel bij de bepaling is het adviesformulier en rekenmodule. Het toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis is geïntegreerd in het Voorschrift 2017

17 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Het formulier verantwoorde zorg én de rekenmodule stuurt u als: de kosten voor (overbruggings)zorg of PTZ thuis hoger liggen dan het beschikbare basisbudget voor het geïndiceerde zorgprofiel; er sprake is van extra individuele behandeling die niet geleverd kan worden vanuit het basisbudget (inclusief behandelcomponent); er sprake is van een aanvraag EKT, meerzorg en ademhalingstoeslag het zorgkantoor hier om vraagt bv bij lopende casuïstiek een vraag van een cliënt over de zorg

18 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Alleen de rekenmodule stuurt u: Als de zorg thuis bestaat uit een combinatie van ZIN en PGB er sprake is van een structureel gewijzigde zorgbehoefte waardoor de hoogte van het toegekende budget wijzigt; Alleen het verantwoordingsformulier stuurt u: (een van) de betrokken aanbieder(s) twijfelt over verantwoorde inzet van zorg thuis of van mening is dat de zorg thuis eigenlijk niet verantwoord geleverd kan worden.

19 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Cliëntondersteuning Iedereen met een Wlz indicatie heeft recht op gratis cliëntondersteuning door: Team cliëntondersteuning van het Zorgkantoor Gecontracteerd: Mee landelijk Adviespunt Zorgbelang landelijk Zorgbelang Drenthe Wlz cliëntondersteuning (regio Zwolle) ZOG MH Rotterdam

20 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Cliëntondersteuning Informatie, advies en ondersteuning: Zorgaanbod en wachtlijsten De keuze voor de gewenste zorgaanbieder De invulling van de zorg Het zorg en ondersteuningsplan - Het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Bemiddeling tussen cliënt en zorgaanbieder. Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep. Ondersteuning bij herindicatie.

21 Voorschrift Zorgtoewijzing en Aanvullend Voorschrift
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorschrift Zorgtoewijzing en Aanvullend Voorschrift

22 Voorschrift Zorgtoewijzing
Dossierhouderschap Wat is dossierhouderschap? Wat verwachten wij van een dossierhouder? Leveringsvormen Zorg in Natura PGB i.c.m. ZIN/MPT VPT (Volledig Pakket Thuis)

23 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Voorschrift Zorgtoewijzing Soorten zorgtoewijzingen Reguliere zorg Overbruggingszorg Transferzorg Alternatieve zorg (MPT) Administratieve toewijzing

24 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Voorschrift Zorgtoewijzing Leveringsstatussen In zorg Einde zorg Actief wachtend Wens wachtend Slapend wachtend

25 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd bij Huize Groen. Cliënt is tevreden. Zorgtoewijzing: Regulier

26 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd in de vorm van transferzorg bij Huize Oranje. Cliënt is tevreden over de zorg, maar niet over de locatie. Zorgtoewijzing: Transferzorg Leveringsstatus bij dossierhouder: Wens wachtend

27 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: Einde Zorgvraag MUT 17/21 MUT19 MUT02 MUT12

28 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: Einde Zorgvraag (MUT12) Cliënt wil/kan (nog) niet opgenomen worden, maar wenst wel thuiszorg of ander ZZP (alternatieve zorg). Cliënt is tevreden. OF Dossierhouder moet de alternatieve zorg aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’. Cliënt is niet meer wachtend bij oorspronkelijke dossierhouder. Deze vorm wordt Modulair Pakket Thuis genoemd

29 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: Actief Wachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren. Cliënt ontvangt eventueel overbruggingszorg. Cliënt is niet tevreden. Dossierhouder moet de eventuele overbruggingszorg (cliënt ontvangt andere zorg dan geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.

30 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: Wenswachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren en cliënt wil persé naar Huize Groen. Cliënt ontvangt eventueel transferzorg. Cliënt is tevreden over de zorg maar niet over de locatie. Dossierhouder moet de eventuele transferzorg (cliënt ontvangt exact de zorg zoals geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.

31 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Leveringsstatus: Slapend Wachtend (MUT12 of 20) MUT 12: Cliënt wil de zorg nog niet ontvangen en wenst geen alternatieve zorg. MUT 20: Levering van de zorg is beëindigd, de zorgtoewijzing is aangehouden

32 Bereikbaarheid Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Zorgtoewijzing Telefoon: (optie 2) op werkdagen van uur

33 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

34 Dennis van de Hoeve Relatiebeheerder Helpdesk iWlz Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Dennis van de Hoeve Relatiebeheerder Helpdesk iWlz Zorgtoewijzing

35 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Helpdesk iWlz Wat doet de Helpdesk iWlz en wat kunnen wij voor u betekenen? Beantwoorden van technische vragen rondom iWlz Proactief en reactief ondersteuning bieden Aanpreekpunt voor rapportages/lijstwerk Uitval berichtenverkeer Beantwoorden van vragen over AW319 Testwerkzaamheden CAK-berichtenverwerking

36 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

37 Rapportages/Lijstwerk
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rapportages/Lijstwerk Cliënten in Zorg Wachtende cliënten Bewonerslijst Afgesloten zorgtoewijzing met MAZ zonder MUT Aflopende indicaties AW33 zonder AW34 retour Actief wachtenden (wekelijks) Let op: de bestanden worden via het Vecozo notitieverkeer verstuurd

38 Centrale rol iWlz-coördinator
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Centrale rol iWlz-coördinator Communicatie en coördinatie binnen uw organisatie Instrueren van uw collega’s Contactpersoon richting Helpdesk iWlz Aanspreekpunt voor technische zaken iWlz, wachtlijstbeheersing, escalaties en monitoring Ontvanger van de informatie vanuit Relatiebeheer en de nieuwsmail

39 Bereikbaarheid Helpdesk iWlz
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Helpdesk iWlz Telefoon: (optie 3) op werkdagen van uur

40 Hans Warringa Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Hans Warringa Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop

41 Zorginkoop: Onderwerpen
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Onderwerpen AW319 Betaling Planning 2017/2018 Aandachtspunten

42 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319 VECOZO certificaat Software aanschaffen voor aanmaken AW319 Declaratieprotocol AW320 retourbericht Vragen? Neem contact op met Helpdesk iWlz.

43 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319

44 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: Betaling Betalen o.b.v. goedgekeurde declaraties AW319 (op basis van prijsmodel) Declareer uiterlijk 8 februari voor betaling begin maart 2017 Declareer uiterlijk 22 februari voor betaling medio maart 2017 U ontvangt van ons een betaalkalender

45 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Hoe gaat het dan verder? Januari 2017: Start zorglevering 2017 Juni/Juli: Indienen offerte Zorginkoop 2018 (Informatie op onze website vanaf april 2017) Augustus/Oktober 2017: Afhandeling Zorginkoop 2018 September/Oktober 2017: Herschikking 2017 (definitieve afspraak 2017) Februari 2018: Nacalculatie 2017

46 Zorginkoop: Aandachtspunten
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Aandachtspunten Zorg dat u beschikt over een AGB-code Controleer of deze op de landelijke iWlz-AGB-codelijst staat. Is dit niet het geval, neem contact op met uw contactpersoon bij Zorginkoop Zorg dat uw banknummer bij ons bekend is Beschik over een VECOZO certificaat dat geschikt is voor het declareren van de AW319, iWlz berichten en notitieverkeer Zorg ervoor dat iWlz berichten uitgewisseld kunnen worden via een softwareprogramma Lever tijdig de AW319 aan (zie brief Zorgkantoor met betaalkalender)

47 Zorginkoop: blijf met je inkoper in gesprek
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: blijf met je inkoper in gesprek Informeer uw inkoper altijd proactief bij onderstaande situaties: Wijziging bestuurslid Rapport IGZ Onderaannemerschap Liquiditeitsproblematiek Media-aandacht

48 Bereikbaarheid Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Zorginkoop Telefoon: op werkdagen van uur

49 Abigail Zuidweg en Monique Heeren Materiële Controle
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Abigail Zuidweg en Monique Heeren Materiële Controle Naleving & Controle

50 Waarom worden materiële controles uitgevoerd?
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Waarom worden materiële controles uitgevoerd? Zilveren Kruis is WLZ uitvoerder (om in opdracht van VWS de WLZ uit te voeren) In de WMG is vastgelegd dat de Nza de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van de WLZ vaststelt. Het onderzoek van de NZa is onder meer gericht op de aantoonbaarheid van juiste en tijdige verwerking van declaraties. Materiele controles zijn hier onderdeel van

51 Wat is een materiële controle?
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Wat is een materiële controle? Materiële controle onderzoekt de rechtmatigheid van de gedeclareerde zorg en is een instrument om de betaalbaarheid van de zorg te waarborgen. Onderzoek naar rechtmatigheid bestaat uit 2 onderdelen: Feitelijke levering Gepast gebruik/ terechte levering Zijn de gedeclareerde prestaties daadwerkelijk geleverd? (hard/objectief) Zijn de gedeclareerde en daadwerkelijk geleverde zorg het meest aangewezen gezien de gezondheidstoestand van de verzekerde? (zacht/subjectief)

52 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wanneer komt een zorgaanbieder in aanmerking voor een materiële controle? Duidelijke aanleiding voor controle: uit de risicoanalyse moet blijken dat er een mogelijk risico op feitelijke en/of terechte levering is; Deze aanleiding moet schriftelijk worden gecommuniceerd aan de zorgaanbieder.

53 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wanneer komt een zorgaanbieder in aanmerking voor een materiële controle? Nacalculatie vs AW319 First time right AW319 Inspectiebezoek IGZ Klachten verzekerden Signalen Zorginkopers Signalen Speciale zaken Uitkomsten Materiële controle Accountantsverklaring Praktijkvariatie Kwantitatieve data-analyses (top-down bottom-up) Verband analyse ‘Kwalitatieve’ analyses (zorgaanbieder gedreven)

54 Hoe verloopt een materiële controle?
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Hoe verloopt een materiële controle? Fase: Risicoanalyse Fase: uitvoer Fase: Opvolging Kwantitatieve en kwalitatieve analyse Informatieverzoek Procesgesprek Detailcontrole (eventueel uitgebreid) Repressieve en of preventieve maatregel bij vastgestelde onrechtmatigheid Uitgaande van subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel: voldoende zekerheid over de rechtmatigheid van declaraties

55 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Meer informatie? Telefoon: 033– Website: Algemeen controleplan


Download ppt "Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders"

Verwante presentaties


Ads door Google