Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Differentiatie
2
Definitie Hoe om te gaan met verschillen? Antwoord: differentiatie
Het doen ontstaan van verschillen tussen delen (groepen, individuele leerlingen) van een onderwijssysteem (een klas) ten aanzien van één of meerdere aspecten (doelstellingen, leertijd, instructiemethoden) Externe differentiatie Interne differentiatie De Koning 1973, p. 3
3
Waarin verschillen leerlingen?
Prestatieniveau Leerstijlen Interesses
4
Waarin wil ik differentiëren?
Welke leerling krijgt welke opdracht? Ik wil niet alleen kijken naar prestatieniveau, maar ook naar: De voorkennis van de leerling (indruk verkregen op basis van onderwijsleergesprekken) Werkhouding: hoe handelt de leerling als hij een opdracht krijgt? Welke leerstijl heeft de leerling? (reproductiegericht, betekenisgericht, toepassingsgericht of ongericht) Vermunt 1992 en Terwel 1994
5
Hoe kan je differentiëren?
De groepscompositie: gemiddeld cognitief niveau Heterogene groepen Homogene groepen Het curriculum: het niveau en de inhoud De tijd: de verdeling van de tijd die beschikbaar is voor het leren Instructie: welke vorm van instructie door de docent is wenselijk? Terwel 1994
6
Hoe differentieer ik? Groepscompositie & curriculum Tijd
1e ronde: iedereen begint individueel aan de opdracht op eigen niveau +, ++ en +++ 2e ronde: heterogene groepen: er worden groepen van drie leerlingen gevormd, een +, ++ en +++ Hiermee ondervang ik het probleem dat sterke leerlingen beter af zijn in homogene groepen en zwakkere leerlingen in heterogene groepen De leerlingen leveren allemaal een eigen bijdrage aan het groepje, hierdoor wordt de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen vergroot Tijd +++ leerlingen moeten meer doen in zelfde tijd
7
Van theorie naar praktijk
Klas: 4 havo Beginsituatie Einde hoofdstuk rechtsstaat Grondbeginselen van de rechtsstaat zijn bekend In deze les worden de rechtssystemen van Nederland, de VS en China vergeleken Hogere docentvaardigheid: differentiëren Hogere denkvaardigheden: categoriseren, vergelijken, evalueren, creëren
8
Leerdoelen Subdomein B3: Internationale vergelijking en internationale organisaties De kandidaat kan de waarden en praktijk van de rechtsstaat in Nederland vergelijken met die van enkele andere westerse landen. De leerling kan de kenmerken van het rechtssysteem van Nederland, de VS en China categoriseren De leerling kan de rechtssystemen van Nederland, de VS en China vergelijken De leerling kan de rechtssystemen van Nederland, de VS en China evalueren De leerling kan naar aanleiding van de evaluatie een ‘eigen ideale rechtssysteem’ creëren
9
Introductie
10
Opdracht Groep 1 (+): categoriseren en vergelijken
Groep 2 (++): categoriseren, vergelijken, evalueren Groep 3 (+++): categoriseren, vergelijken, evalueren en creëren
11
Groep 1 (+)
12
Drie landen Nederland Verenigde Staten China
De landen zoals vermeld in Thema’s
13
Vijf categorieën Macht van het staatshoofd
Onafhankelijkheid van rechters Rechten van verdachten Klassenjustitie (Dood)straf
14
Vijftien foto’s Per categorie één foto voor elk land
15
Combineer de foto’s, categorieën en landen
Welke foto hoort bij welke categorie en welk land?
16
Vergelijk Schrijf in het schema per categorie op hoe het in de landen is geregeld Maak voor elke categorie een vergelijking tussen de drie landen Gebruik hiervoor het Venn- diagram Geef per categorie aan wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de landen
17
De poster Categorieën Nederland VS China Uitleg
Macht van het staatshoofd Onafhankelijk-heid van rechters Rechten van verdachten Klassenjustitie (Dood)straf
18
Vergelijken
19
Groep 2 (++) Doet alles wat groep 1 (+) heeft gedaan
Extra: Evalueren/een afweging maken Noem van elk rechtssysteem twee voordelen en twee nadelen Welke kenmerken horen bij een rechtsstaat/een rechtssysteem? Vul de ‘Diamond Nine’ in en leg je keuze uit Welk van de drie rechtssystemen past daar volgens jou het beste bij? Leg je antwoord uit
20
Diamond Nine
21
Groep 3 (++) Doet alles wat groep 1 (+) en groep 2 (+) heeft gedaan
Extra: creëren Geef je eigen land een nieuw rechtssysteem Gebruik hiervoor de vijf categorieën van het eerste deel van de opdracht en verzin er minimaal twee bij Geef per categorie aan hoe jouw ‘ideale’ rechtssysteem er uitziet Je kan de gebruikte foto’s toevoegen en/of nieuwe zoeken in kranten of op internet
22
Evaluatie Heterogene groepen van drie leerlingen met verschillende niveaus: +, ++ en +++ De leerlingen vergelijken het eerste deel van de opdracht: hebben ze de foto’s juist gecategoriseerd en dezelfde overeenkomsten en verschillen gevonden? ++ leerling bespreekt de voor- en nadelen die hij gevonden heeft en legt zijn ‘Diamond Nine’ uit +++ leerling laat zijn ‘ideale land’ zien en legt zijn keuzes uit
23
Afsluiting Samen moeten de groepsleden tot 1 conclusie/geheel/samenvatting komen De +++ leerling presenteert de bevindingen van de groep aan de rest van de klas
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.