De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme

Verwante presentaties


Presentatie over: "prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme"— Transcript van de presentatie:

1 prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme
Evaluation of the Educational Potential of Technology-enhanced learning tools for Physics doorklikken dr. Els Van Zele prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme

2 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

3 « Physics Education Research » ‘PER’
Introduct ion « Physics Education Research » ‘PER’ (research into the teaching and learning of Physics) concepTests for physics (misconceptions) mechanics (FCI) – electricity (CSE) ; magnetism (CSM) quantum physics (CQP: doctoral dissertation) alternative methods of instruction, learning materials Peer Instruction (E. Mazur), tutorials (L. Mc Dermott) Studio Physics (J. Wilson), Workshop Physics (P. Laws) Physlets (W. Christian), Simulations (o.a. D. Zollman) attitudes tests VASS & MPEX Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

4 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
McDermott Wheel Introduct ion three essential phases : design instruction research the least attention  assessment  design of alternative evaluation Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

5 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

6 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

7 Non linear multi-dimensional learning environment
PHYS4ALL instructional design Addressing : situating problem – needs analysis – requirements – design philosophy – design – evaluation – production – maintenance – follow up blended and hybrid learning multiple ways of instruction, combining ICT applications with interactive or activating lectures on- and off-campus instruction Learning environment for introductory modern physics (quantum physics) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding STIHO project prof. Lenaerts and prof. Wieme ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

8 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
details of the learning environment : - non-linearly structured course material (website) multidimensional materials (mathematical dimension, problem solving strategies, technological applications, social and economic dimension, …) differentiation among students (different learning groups, different learning paths,…) Physlets (scriptable JAVA applets) (interactive computer simulations demo. concepts and processes) tutorials for mental modelling question database for surveys and tests feedback and self-tests for students connection and discussion forum PHYS4ALL Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

9 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
PHYS4ALL Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

10 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction Phys4all Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

11 Student registration captivation representation evaluation multimedia
model for evaluat ion content knowledge multimedia evaluation representation registration captivation demonstration learning environment non-evaluated learning tool effective learning tool reproduction of knowledge creation of knowledge Student Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

12 Evaluation of ICT learning tools
model for evaluat ion Evaluation of ICT learning tools ‘how’ does the student learn ‘what’ does the student learn (recognition, insight, self-confidence, ...) Learning quantum physics concepts (using ICT) Better insight when ICT-supported learning ? attitudes and expectations Which attitudes do students develop due to ICT-mediated learning ? Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding General questions about ICT-enhanced learning quality of the instruction, costs, analysis of time spent ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

13 Useful version of instruction
model for evaluat ion survey – concepTest – learning tool – assessment tool used by multiple test populations students Eng. And Phys. majors review of literature own research Test version X for successive years Useful version of instruction measurement student learning redesign Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding scoring research of effects and outcomes evolution : open towards multiple choice questions instruction : tutorial towards modelling assignment nature of the test ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

14 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction Phys4all Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion attitudes cognition formative assessment Physlets and simulation programs Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

15 ICT needs to introduced properly (instructions)
ICT use in educational context internet access and PC use ‘introductory quantum physics’ EQP survey at t i tudes - high, increasing percentage of PC’s and Internet access - sufficient knowledge for using PC’s and Internet connection limited / inexistent prior experience with ICT-based learning - rather vague description of the domain of quantum physics - rather high interest in recent developments (technology) expectations to revisit classical physics high expectations Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ICT needs to introduced properly (instructions) objectives/intentions need to be clarified ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

16 Prior knowledge and concepts for quantum physics
Concepts for Quantum Physics Test (CQP) cogni t ion AUSUBEL : importance of student’s prior knowledge background : Secondary Education, other courses (chemistry) The most important single thing in learning is what the learner already knows, ascertain this and teach him accordingly (Ausubel) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding CQP test : different concepts related to modern physics atom model, probability, waves, photon concept, conservation of energy, … ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

17 application QP concepts
cogni t Ion application QP concepts in new contexts mathematic definition recognition of QP concepts interpretation of experiments strategy measurement : diagnose addressing : remediation (tailor-fit, individual, off-hours) consequence : fine tuning methodological activities Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

18 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
format ive assessment questions database (prior knowledge, end of chapter questions, surveys) qualitative problems : e.g. drawing wave functions FAQ list alternative assignments (concept mapping) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

19 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
Rutherford experiment (bending particles at gold foil) prerequisite knowledge : size and mass collisions (classical physics) requirements for Physlets : solid instructions for usage accurate assignment (task) physlet 1/3 2/3 test population : good interpretation (experiment based on Physlet) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding even for simple experiments : interpretation necessary (scientific literacy) effective use of Physlets : significant difference of Physlet users (at final examination) ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

20 effective learning tool
simulat Ion program importance nano- technology research of (new) materials study of quantum phenomena safe* environment ( students’ *crash-test) simulation program or Physlet STM instructions : ‘how to use’ ‘what to do with it ’ Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding effective learning tool ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

21 « learning in progress » 2 à 3 min conversation / hour
simulat ion program « learning in progress » VIDEO ANALYSIS 2 à 3 min conversation / hour euhh... What if the tip- sample distance is twice as large ? quantitative analysis transcripts 2 instructional methods : tutorial (top-down) (Zollman)  guided instructions modelling (bottom-up)  mental modelling twice as much time spent on modelling in bottom-up approach Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

22 qualitative : protocol analysis
simulat ion program attitudes significant difference between survey results and student’s intuition realisation of « the student as researcher » must be guided the strategy must be suggested and guided cognitive learning good peer to peer cooperation (discussion) transfer (different from using jargon) mental modelling : testing hypotheses intense tutor to peer interaction modelling assignment better than tutorial Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

23 tutor must be aware of to promote/create equal chances
simulat ion program social learning (collaborative learning, peer to peer learning) «learning pathway » strongly depends on inter-student relations transition from «traditionally better achiever» towards «creative researcher» tutor must be aware of to promote/create equal chances methodology simulation becomes partner in exploration (correct answer – memory) good instructions for use (simulation) clear assignment / task (context) appropriate guidance Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ICT-learning process: 1. exploration 2. systematic approach (bottom-up ! ) (scientific research) 3. synthesis (transfer, context-independent) ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

24 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

25 Electronic Learning Environment for Physics Laboratory work
ELO4PFYS Physics lab Intention activating and engaging learning environment promote student-centred learning (discovery learning) support students’ diverse learning paths Needs analysis poor preparation for laboratory work poor understanding of physics concepts/phenomena dissonance in time between physics theory and lab schedule Materials simulations to demonstrate physics concepts interactive descriptions of apparatus extended lab manual additional Internet information Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding Strategy Just-in-Time-Teaching (JiTT) (Gregor Novak) Test population 4th semester Physics Majors ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

26 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
final presentation - group work - technical applications JiTT appl ied to lab student preparation reading lab guide exploring website pre-test questions manipulating simulations feedback - task - strategy - report laboratory assignment feedback about preparation solving problem development of strategy taking measurements perform data analysis reporting teacher preparation preparing instruction reading student answers adapting intended instruction Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

27 Circuitbuilder-Physlet
Example Physlet preparation of electricity lab work : short introductory videos Circuitbuilder Physlet (dr. T. Van Hoecke) build elementary electric circuits drag and drop voltmeters, ampere meters, oscilloscopes, data graphs, … parameter sliders Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

28 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
Conclusions ELO4PFYS Attitudes evolution towards more self-confidence better appreciate lab work for physics Hands-on from “sideline observer” towards “hands-on” from “fear” to “dare” Social learning from “preferred lab partner” towards “effective cooperation” with any companion Cognitive learning better understanding through own effective experimenting Student appreciation positive ! Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

29 CLAROLINE university wide Course Management System
further development Philosophy : for all faculties for all courses at university support “how ICT materials are presented” manage tutor/lecturer/student - students communication electronic work space NOT an electronic course BUT a course management system Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding open source free (no charge) adaptable code --) tailor-fit design ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

30 ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele
overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

31 interactive learning environment
Development process Physlet assignments Phase I ( ) : test phase demonstrations (Physlets) focus group study STM simulation program redesign course structure – website design Phase II ( ) : implementation implementation learning environment coherence between course text and website large scale testing learning tools/ assessment design question database Phase III ( ) : fine tuning CD-ROM large scale testing assessment CQP diagnostic Integral solutions are better compared to intermediate «additives» Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding interactive learning environment ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

32 assessment of alternative design design of alternative assessment
requi rement assessment of alternative design requires design of alternative assessment Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

33 measurement/remediation of prior knowledge time investment
conclusion measurement/remediation of prior knowledge more time (increasing # hours) ICT-supported self-study individual learning paths time investment considerable worthwhile alternative evaluation probe for insight problem-solving strategy cyclic process support more guidance clear instructions and descriptions new tasks use integral ICT solutions promote active learning style use of ICT to support develop mental modelling skills promote social learning positive attitudes Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding communicate reasons for using ICT learning goals/objectives ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th dr. E. Van Zele

34


Download ppt "prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme"

Verwante presentaties


Ads door Google