De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …

Verwante presentaties


Presentatie over: "Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …"— Transcript van de presentatie:

1 Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …

2 Productbeleid 2... geboorte, groei, een periode van volwassenheid en aftakeling/einde …

3 Productbeleid 2... geboorte, groei, een periode van volwassenheid en aftakeling/einde … … dit wordt de productlevenscyclus genoemd …

4 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd

5 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …..

6 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven ….. Rijst Rijst Lucifers Lucifers Krentenbollen Krentenbollen

7 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …… andere een kort leven.

8 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …… andere een kort leven. CD van Robbie Williams CD van Robbie Williams Rage bij speelgoed Rage bij speelgoed Producten bij sportevenement Producten bij sportevenement

9 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt.

10 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

11 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfasebijvoorbeeld palmolie-installatie in een auto 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

12 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefasebijvoorbeeld portable DVD speler/I-pod 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

13 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfasebijvoorbeeld GSM, personal computer 4. Eindfase/neergangfase

14 Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfasebijvoorbeeld videorecorder, huistelefoon

15 Productbeleid 2 = hieronder is de het verloop in de tijd van de omzet en de winst van een product grafisch weergegeven omzet omzetwinsttijd

16 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase wordt een nieuw product op de markt gebracht. De kosten zullen hoog zijn. In deze fase wordt weinig winst of verlies gemaakt.

17 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase wordt een nieuw product op de markt gebracht. De kosten zullen hoog zijn. In deze fase wordt weinig winst of verlies gemaakt. ontwikkeling van product ontwikkeling van product promotie promotie

18 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Marketingdoelstelling in deze fase is het behalen van een bepaalde naamsbekendheid of een bepaald marktaandeel

19 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De prijs zal meestal hoog zijn, het distributiekanaal nog onvoldoende en de reclame richt zich vooral op het (materiele) product zelf.

20 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Deze fase (ook wel expansiefase) wordt gekenmerkt door snel groeiende omzet en winst

21 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Door de winstmogelijkheden komen er nieuwe concurrenten en meestal zie je dan ook een daling van de prijs De promotie bestaat vaak uit vergelijkende reclame.

22 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase (rijpheidfase)treedt verzadiging van de markt op. Er komen minder/geen nieuwe gebruikers. De afzet bestaat uit herhalingsaankopen.

23 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Kenmerkend voor deze fase is stabiliteit

24 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Kenmerkend voor deze fase is stabiliteitafzet/concurrenten/kosten

25 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De winst stijgt minder of blijft gelijk..

26 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Het distributiebeleid is erg belangrijk in deze fase. De promotie is vooral gericht op themareclame

27 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De verzadigingfase wordt in sommige schoolboeken/opgaven onderverdeeld in twee aparte fasen

28 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De verzadigingfase wordt in sommige schoolboeken/opgaven onderverdeeld in twee aparte fasen Rijpheidfase/volwassenheidsfaseVerzadigingsfase daling groeistabiliteit

29 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Tenslotte belandt een product in de eindfase (neergangfase)..

30 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase..de omzet/afzet daalt …

31 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase … er is geen behoefte meer aan het product/er is een substituut op de markt

32 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden..

33 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden.. 1. alleen de winstgevende productvariëteiten behouden(de rest afstoten)

34 Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden.. 1. alleen de winstgevende productvariëteiten behouden 2. staken van de productie

35 Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product soms voor een gehele productsoort

36 Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product … Siemens 600

37 Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product soms voor een gehele productsoort GSM GSM


Download ppt "Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …"

Verwante presentaties


Ads door Google