De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO. Programma Plenair Welkom Voorstellen TTO Aansluiting i.p.v. NIO Naar welk lokaal? 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO. Programma Plenair Welkom Voorstellen TTO Aansluiting i.p.v. NIO Naar welk lokaal? 2."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO

2 Programma Plenair Welkom Voorstellen TTO Aansluiting i.p.v. NIO Naar welk lokaal? 2

3 Afdelingscoördinator Nieuwe structuur Organisatie en coördinatie van het onderwijs van een afdeling Mentor is eerste aanspreekpunt Afdelingscoördinatoren monitoren alle leerlingen uit een jaargroep Verlofaanvraag. Ben Vrolijk bvrolijk01@lentiz.nl

4 Waarom TVMBO? Het is een unieke kans! Een aantal voordelen: Betere kansen op de arbeidsmarkt Makkelijker vervolgstudies volgen Meer zelfvertrouwen Beter tekstbegrip / taalbegrip Hoe bewijs je jouw extra vaardigheden?

5 Hoe ziet TTO eruit op de Dalton? 30 % van de lessen in het Engels. Engels, gym, K&C volledig in het Engels. Andere vakken in TTO weken CLIL methode Een Anglia certificaat na 3 jaar MAVO Aan het eind van iedere TTO week een afronding (presentatie / toets /wedstrijd) Daltonpijlers en TTO vullen elkaar aan Native speakers ondersteunen

6 TTO lessen 6 Blokken van 2 of 4 weken Wk 40 (6) – 41 (7) Wk 48 (14) – 51 (17) Wk 10 (25) – 13 (28) Wk 20 (33) – 21 (34) Wk 25 (38) – 26 (39) Toetsing TTO (in het PTO staat dat er getoetst mag worden in het Engels; in de praktijk zijn dit alleen SO's-, maar dat er altijd in het Nederlands antwoord gegeven mag worden.) Europa dagen  extra aandacht voor TTO (workshops in Engels) Scholing team  Cambridge Engels + CLIL

7 Questions??? Mailen: jdkruijk@lentiz.nljdkruijk@lentiz.nl jduzong@lentiz.nl mbomer@lentiz.nl

8 Aansluiting i.p.v. NIO Aanleg (capaciteiten – wat heeft het kind in potentie in huis?) Vaardigheden (taal en rekenen – wat heeft het kind tot nu toe gedaan met aanleg?) Motivatie (persoonlijkheid en gedragsindicatoren – het oordeel van ouders/verzorgers wordt meegewogen) Interesses (een eerste aanzet tot loopbaanoriëntatie)

9 Het maken van Aansluiting Na de eerste Toetsweek Tijdens Daltonuren voor de leerlingen Thuis voor ouders / verzorgers

10 Rapportage Het geeft school een beeld van: –Hoe we de leerling kunnen begeleiden –Waar een leerling extra ondersteuning nodig heeft of extra uitdaging –De interesse van het kind gericht op studieloopbaan

11 Nabespreking – gebruik van de rapportage Aansluiting Ouders / verzorgers kunnen bij een ouderavond vragen om de rapportage. Als er opvallende zaken zijn kan de mentor ouders uitnodigen. De rapportage kan gebruikt worden bij leerlingbesprekingen.

12 Programma Klassikaal Welkom De klas / mentoraat Afspraken Rapportage PTO SOMToday /Studiewijzers Pubers en media Overige activiteiten IDEALnet 12

13 Klas 1 Indruk / sfeer Invulling mentorlessen –Kennismaken / groepsvorming –Samenwerken / zelfstandigheid 13 Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

14 Mentoraat Eerste aanspreekpunt: de mentor Veel aandacht voor begeleiding en de sfeer in de klas Korte lijnen tussen ouders en school Mentorgesprekken MentorSociaal Groep (mentorles) IndividueelAdministratief Brieven/ rapporten/ dossier

15 Afspraken Te laat 1 keer kan gebeuren. Daarna ‘s morgens te laat = dag erna om 7.45 uur melden. Gesprek en afspraken bij meerdere keren te laat. Uitgestuurd Na 2 keer eruit sturen worden de ouders op de hoogte gebracht. Er volgt een gesprek, een opdracht en/of inhaalafspraken. Spijbelen 1 xTijd dubbel inhalen, brief naar huis, melding leerplicht. 2 x Via de afdeling leerplicht volgt een gesprek. 1. Mentor in gesprek met de leerling om de oorzaak te achterhalen, 2. Daarna gesprek afdelingscoördinator en eventueel schoolleiding 15

16 Om te weten… Pauze (incl.corvee) D-uren (5x 60 min) Gebruik agenda (plannen huiswerk) SOMtoday (studiewijzer, extra materiaal, inschrijven D-uur, rapportage ouders-leerlingen) Taken (in SOMtoday en aftekenen bij de docent) SAQI (schoolvragenlijst, uitslag bespreken op aanvraag) 16

17 Extra lessen begr.lzn en rekenen (voor leerlingen met D- of E-score -LVS groep 8-) Om deze leerlingen extra hulp te bieden bij zaakvakken/Nederlands (begrijpend lezen) en rekenen zijn er verplichte lessen in een D-uur voor leerlingen die op de basisschool zwak scoorden. Begrijpend lezen (taaltraining) –10 lessen (gedeelte van D-uur), –1x per week, device nodig Rekenen –1x per 2 weken –Extra oefeningen maken op 1F niveau (basisschoolniveau) –Extra hulp waar nodig 17

18 Rapportage periode 1 Do 10 t/m di 15 november > toetsweek 1 Ma 21 november cijfers zelf via SOMtoday bekijken na 17:00 uur Vr 2 december > herkansing klas 1 Di 6 en/of do 8 dec spreekavond 18

19 PTO Programma van Toetsing Onderbouw Dinsdag 20 september op de website Overzicht van de onderdelen per vak Wanneer wordt wat becijferd? SO’s, en PO’s (voor cijfer) HO’s en DT (moet voldoende zijn). 19

20 Voorbeeld PTO 20 T = Toetsweektoets, S = SO, H = Handelingsopdracht, DT = Dalton Taak

21 SOM Today somtoday.nl (selecteer school 14YD) Portaal voor: Ouder Kind Docent

22 Studiewijzer

23 Puber en Media 23 Sociale media -Pesten -Naaktfoto’s Thuis -Weet wat ze doen! -Maak het bespreekbaar! Op school -Bespreekbaar maken in mentorlessen

24 Overige activiteiten Disco (1 e keer is op donderdag 13 okt) Kerstmarkt op donderdag 15 december Europaweek (project, sport, cultuur) (3 dagen / eind juni) ALLE DATA > zie website en ouderbrieven via de mail 24

25 iDEALnet.nl rekencentrum In een paar stappen uw schoolfactuur betalen.

26  Op de schoolwebsite www.lentiz.nl/dalton kunt u zich registeren nadat u op het kopje heeft geklikt.www.lentiz.nl/dalton  U geeft aan dat u voor de eerste keer iDEAL.net gebruikt.  Vul onderstaande gegevens in en (heel belangrijk) een werkend, regelmatig gebruikt, e- mailadres. Schoolcode: 14YD Leerlingnummer: Leerlingnummer Geboortedatum kind: dd-mm-jjjj e-mailadres: werkend @ mailadres Klik daarna op verzenden.  Van iDEALnet ontvangt u uw inloggegevens via het door u opgegeven e-mailadres. Daarna kunt u direct aan de slag.

27 wat te doen na het inloggen?  U kunt na het inloggen aangeven welke kosten u gaat betalen.  Klik op: Nu Afrekenen  Stap 1: Hier kunt u de producten aanvinken die u wilt betalen. Klik daarna op Volgende Stap.

28  Stap 2: Hier kunt u kiezen voor de betalingswijze  Stap 3: Hier kunt u de bestelling plaatsen

29  Stap 4: Hier kunt u uw betaling afronden

30 Wanneer u kiest voor automatische incasso dient u een machtigingsformulier in te vullen, te ondertekenen en te verzenden. Dit formulier hoeft u maar éénmalig in te vullen. Indien u gebruik wilt maken van meerdere jaren automatische incasso, dan dient u dit ieder schooljaar in iDEALnet aan te geven bij de betaalopties.  Inloggegevens aanmaken  Inloggen  Schoolkosten aanvinken  Aangeven op welke wijze er betaald gaat worden  Betalen Voor meer informatie en vragen: https://www.idealnet.nl/he lpdesk/ https://www.idealnet.nl/he lpdesk/

31 Vragen? 31 Dank voor uw aandacht! KlasMentor(en)Contact Leerjaar 1 1aKim Bosman en Dymph Wijnenkbosman02@lentiz.nl en dwijnen01@lentiz.nl 1bMarian Schnitger en Martine van Rijnmschnitger@lentiz.nl en mvrijn06@lentiz.nl 1cBen Vrolijk en Jacqueline van der Caaijbvrolijk01@lentiz.nl en jcaaij@lentiz.nl 1dAnita Vrijman-Hulspas en Karin van Keulenahulspas@lentiz.nl en kvkeulen@lentiz.nl 1eMandy Bömermbomer@lentiz.nl


Download ppt "Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO. Programma Plenair Welkom Voorstellen TTO Aansluiting i.p.v. NIO Naar welk lokaal? 2."

Verwante presentaties


Ads door Google