Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLieven Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
18 Februari 2013 Where friends have access to your privates!
2
Tigran Gasparian ◦ 3 e jaars GameTech student ◦ C++ voor hobby, eerste programmeertaal ◦ Assistent bij een heleboel vakken Gydo Nieraeth ◦ 4 e jaars student, 3 e jaars GameTech ◦ C++ ervaring: Software Project + Werkervaring
3
Hou de site in de gaten! www.tigrangasparian.com/cpp Voor vragen/opmerkingen mail naar: ◦ t.g.gasparian@uu.nl t.g.gasparian@uu.nl ◦ g.nieraeth@uu.nl g.nieraeth@uu.nl ◦ Begin je onderwerp met [CPP]
4
Industrie standaard ◦ Bijna alle grote games hebben een basis in C++ Performance ◦ Low level features ◦ Strakke memory management Multi-Paradigm ◦ Gebruiker is vrij in het kiezen van programmeer stijl ◦ Zelfs functioneel!
5
C with Classes ◦ 1979: Bjarne Stroustrup (Bell Labs), uitbreiding op C High Level ◦ Geschikt voor grote projecten, maar lage performance Low Level ◦ Goede performance, maar ongeschikt voor grote projecten Intermediate Level ◦ Features van low level en high level ◦ C++
6
Open Standaard ◦ 1998: C++98: eerste officiele standaard ◦ 2003: C++03: verbeterde versie ◦ 2007: C++TR1: extensies in de standard library ◦ 2011: C++11: nieuwste standaard Compliance ◦ Verschillende mate van ondersteuning ◦ Niet elke feature is beschikbaar in elke compiler ◦ Sommige compilers voegen extra features toe
7
Compilers ◦ Veel verschillende opties ◦ Commercieel vs Open Source ◦ GCC, Borland, Microsoft..... Standaard specificeert syntax maar... ◦ Compiler specifieke interpretatie ◦ Compatability / portability problemen
8
Vanaf volgende week: Practica! Wij gaan uit van Microsoft Visual C++12 ◦ Gebruik Visual Studio 2012 Gratis verkrijgbaar via Dreamspark voor studenten ◦ Installeer het thuis op je laptop, dan kunnen we volgende week meteen van start Benodigde libraries worden op de site bekend gemaakt
9
C++ Basics
10
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { cout<<"Hello World!"; return 0; }
11
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { cout<<"Hello World!"; return 0; } using System; class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Hello World!"); }
12
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { cout<<"Hello World!"; return 0; } using System; class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Hello World!"); } #include int main(int argc, char* argv[]) { std::cout<<"Hello World!"; return 0; } class Program { static void Main(string[] args) { System.Console.WriteLine("Hello World!"); }
13
main is het beginpunt van elk programma ◦ argc: een int die aangeeft hoeveel argument er zijn ◦ argv: een array met argc argumenten Geen string, maar een char* (straks meer) ◦ main eindigt met error code (normaal 0) Gebruik maken van andere libraries met “#include” statements ◦ Preprocessor directives (straks meer) Gebruik maken van andere namespaces met “using namespace” statement
14
Wat gebeurt er: ◦ We vragen de iostream library op ◦ We geven aan dat we gebruik gaan maken van de namespace “std” (standard) ◦ We gebruiken een speciale stream operator om “Hello World” naar de standaard output (“cout”) te schrijven ◦ We geven met return 0 aan dat het programma normaal termineert
15
Vergelijk het met C# ◦ In project setup geven we aan welke libraries we gebruiken ipv #include ◦ Using om namespace aan te geven (hetzelfde) ◦ Functie main zit niet in een klasse. ◦ Cout ipv Console
16
Vergeleken met C# ◦ Het idee is veelal hetzelfde, we spreken gewoon een ander ‘dialect’ ◦ Op sommige punten leveren we in: Geen automatische Garbage collection Minder high level functions ◦ Maar op andere punten halen we weer iets binnen Meer controlle over geheugen Minder overhead Er zijn heeeeeel veel libraries beschikbaar (waardoor we alles wat we mis lopen zo weer terug kunnen krijgen)
17
Fundamental types: ◦ Gedefinieerd in standaard, maar platform afhankelijk bool: true of false char: gebruikelijk één byte short: minstens 16 bit int: minstens 16 bit, gebruikelijk 32 bit long: minstens 32 bit (is dus vaak hetzelfde als int) long long: minstens 64 bit float: single precision floating point, gebruikelijk 32 bit double: double precision floating point, gebruikelijk 64 bit
18
Fundamental types ◦ Minimum is vastgesteld, maar het platform bepaald de uiteindelijke grootte ◦ Meeste compilers hebben libraries met types met een gegarandeerde grootte, zoals int32_t ◦ Modifiers zijn beschikbaar voor veel types: signed/unsigned short/long/long long ◦ Veel synoniemen: short = short int, signed long = long int, etc sizeof(int);
19
Dingen die we al weten (maar toch nog 1 slide aan wijden) ◦ Variabelen ◦ Casting ◦ Operators ◦ Boolean logic ◦ Control structures If-else while/do-while For Jumps Switch
20
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { int number; cout<<number<<endl; number = 10; cout<<number<<endl; return 0; } Eerste run: 5351488 10 Tweede run: 3778624 10 Derde run: 6989888 10 Debug mode: -858993460 10
21
Variablen: ◦ Toewijzen en klaar ◦ Variabele heeft een waarde ◦ We slaan waardes op in variabelen int main(int argc, char* argv[]) { int number = 50; char token = 'a'; bool boolean = true; bool boolean2 = 30; return 0; }
22
Casting ◦ Impliciet of expliciet. ◦ Meer manieren van casten, later meer over. int a = 5.5; // double to int int b = 5.5f; // float to int float f = (float)5.5; // double to float char c = (char)100; // int to char
23
Operators ◦ Wiskundig: +, -, /, *, % ◦ Compound +=, -=, /=,.... A += B -> A = A + B ◦ Optellen/aftrekken ++, -- Postincrement: A++ geeft waarde terug voor optellen Preincrement: ++A geeft waarde terug na optellen
24
Boolean logic: ◦ && en || en ! ◦ ==, !=, >, =, <= ◦ Net zoals in C#
25
If-Else ◦ if (condition) { code; } [else { andereCode; }] ◦ Als de boolean conditie ‘condition’ naar true evalueert wordt ‘code’ uitgevoerd [anders wordt andereCode uitgevoerd] Net zoals in C#
26
While/do-while ◦ while (condition) { code; } ◦ Blijft ‘code’ herhalen, zolang condition true blijft ◦ do { code; } while (condition) ◦ Voert code 1x uit en blijft het daarna uitvoeren zolang condition true blijft do { cout<<"loop"; } while(true);
27
for loop ◦ for ( [initialization]; condition; [statement] ) { code; } ◦ Eerst wordt ‘initialization’ één keer uitgevoerd. ◦ Zolang condition true is, wordt ‘code’ uitgevoerd. ◦ Elke keer nadat ‘code’ is uitgevoerd, wordt ‘statement’ uitgevoerd for(int i = 0; i < 10; i++) { cout<<i<<endl; }
28
Jumps ◦ In loops: continue: ga direct naar de volgende iteratie break: verlaat de loop ◦ goto: Het is mogelijk om met labels te definieren en met goto direct naar een label te springen Levert makkelijk spaghetti code op, dus liever vermijden
29
for(int i = 0; i < 10; i++) { if(i == 5) continue; cout<<i<<endl; if(i == 8) break; } Output: 0 1 2 3 4 6 7 8
30
int main(int argc, char* argv[]) { hell: cout<<"Ugly code!"<<endl; goto hell; return 0; } Output: Ugly code!...
31
for(int x = 0; x < width; x++) { for(int y = 0; y < height; y++) { if(IsPlayer(x, y)) { player_x = x; player_y = y; goto end; } end: cout<<"Player position: "<<player_x<<", "<<player_y<<endl;
32
Switch ◦ Gedrag is gematched aan constantes, als je een waarde in een switch gooit, springt de code naar het correcte gedrag char c = 'a'; switch(c) { case 'a': // code break; case 'b': // code break; default: // code break; }
33
Net zoals in C# // This is a single-line comment /* This is a multi-line comment (of a single line) */
34
Geen standaard string data type Char arrays Arrays houden zelf geen lengte bij! char myArray[100]; int myArray[200]; for(int i=0;i<200;i++) { myArray[i] = 0; }
35
Einde van een string wordt aangeduid met een 0-byte char myString[100] = "hello world!"; cout<<myString<<endl; char myString[] = "hello world!"; cout<<myString<<endl; char myArray[6] = "Hello"; char myArray[6] = {‘H', 'e', 'l', 'l', 'o', '\0'};
36
String klasse Later meer over arrays (en pointers) #include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { string str = "Hello world!"; cout<<str<<endl; return 0; }
37
Iostream cout voor output cin voor input #include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { cout<<"Hello World!"; return 0; }
38
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { int n; cin>>n; for(int i=0;i<n;i++) cout<<"hello"<<endl; return 0; } 3 hello
39
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { float n; cin>>n; for(int i=0;i<n;i++) cout<<i<<": hello"<<endl; system("pause"); return 0; } 3.5 0: hello 1: hello 2: hello 3: hello
40
#include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { char buffer[100]; cin>>buffer; cout<<buffer<<endl; return 0; } Hello Hello World! Hello
41
Gebruik cin.getline() Hello World #include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { char buffer[100]; cin.getline(buffer, 100); cout<<buffer<<endl; return 0; }
42
Met strings! #include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { string buffer; cin>>buffer; cout<<buffer<<endl; return 0; } Hello Hello World! Hello
43
Gebruik getline() #include using namespace std; int main(int argc, char* argv[]) { string buffer; getline(cin, buffer); cout<<buffer<<endl; return 0; } Hello World
44
Return type Naam Argumenten int main(int argc, char* argv[])
45
int add(int x, int y) { return x + y; } int main(int argc, char* argv[]) { int n = add(1, 2); return 0; }
46
int main(int argc, char* argv[]) { int n = add(1, 2); return 0; } int add(int x, int y) { return x + y; }
47
int add(int x, int y); int main(int argc, char* argv[]) { int n = add(1, 2); return 0; } int add(int x, int y) { return x + y; }
48
// global scope int a = 0; int add(int x, int y) { a++; return x + y; } int main(int argc, char* argv[]) { // local scope int b = add(2, 3); cout<<a<<endl; return 0; }
49
int main(int argc, char* argv[]) { // local (function) scope int a = 0; if(a == 0) { // local (block) scope int b = 2; } { // also local (block) scope int c = 4; }
50
Volgende keer practicum Installer Visual Studio 12 Houd website in de gaten ◦ www.tigrangasparian.com/cpp www.tigrangasparian.com/cpp Oefen voor jezelf Next up: Pointers, Arrays & Dynamic Memory!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.