Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Boender Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie
2
Programma Gesprek op voeten Mijn vraag… Tijd voor creativiteit! Uitwerken mogelijkheden, aan de slag Presentatie
3
Gesprek op voeten
4
Mijn vraag…
5
Tips vraagdefinitie Maak helder wie de probleemeigenaar is Check of de deelnemers voldoen aan de 4B’s: Betrokken – Bereid – Bekwaam – Bevoegd Overweeg of de vraag niet te abstract of te eng verwoord is Formuleer de vraag attractief en uitdagen: Hoe kan ik …, hoe kunnen wij…
6
Creativiteit is… Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden
7
Creatief denken… Heeft een hekel aan sleur Houdt van originaliteit Wil het graag anders doen Zoekt nieuwe mogelijkheden Is gericht op de toekomst Denkt in kansen
8
Creatieve vaardigheden Denken in alternatieven Uitstel van oordeel Waarnemen Associatief denken Verbeeldingskracht “Zien wat zich voor je ogen bevindt, is het moeilijkste wat er is.” W. Goethe
9
Superheld Noem een aantal helden; neem een bijzondere held of heldin in gedachten Mak deze held levend: welke bijzondere eigenschappen zijn kenmerkend? Hoe zou de held of heldin de vraag aanpakken? Maak een (tussen)lijst van bijzondere ideeën, fantaseer enorm! Vertaal deze suggesties naar concrete oplossingen voor de vraag Maak zo je lijst van eerdere oplossingen weer groter en groter
10
Bloemassociatie 1.Zet het belangrijkste woord uit de vraagstelling in het midden van je blad 2.Benoem 5 invalshoeken en zet ze als bloemblaadjes rondom dit kernwoord 3.Maak hieruit “associatiekettingen” zodat een weelderige bloem ontstaat 4.Kies een woord ter inspiratie en bedenk geforceerd oplossingen voor je vraag 5.Blijf dit herhalen voor diverse woorden en maak je ideeënlijst zo uitgebreid mogelijk.
11
Vooronderstellingen Focus op de vraag en de genoemde ideeën Zoek een circa 5-10 vooronderstellingen die aan de basis liggen van de vraag en deze eerste ideeën Vervang elke vooronderstelling door meerdere alternatieven Force-to-fit: genereer nieuwe ideeën die uitgaan van deze alternatieven Voeg deze ideeën toe aan de lijst
12
Ontwikkeltips Verrijk de ideeën tot concepten Wees positief kritisch Focus op hoe het wel kan Hou het concreet en eenvoudig Koester de nieuwheid
13
Eén machtig mooie minuut ouder worden http://www.tabogoudswaard.nl/index.php?/projecten/1-machtig- mooie-minuut-ouder-worden/ 2015 | Zoektocht naar nieuwe betekenissen van ouder worden.
14
Quick wins (makkelijk te realiseren) X-factor (origineel, kansrijk) Sweet dreams (intrigerend, toekomst, droom) Love babies (welk idee heeft je hart gestolen?)
15
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie
16
Het creatieve proces
17
Creatieve proces 1.Vraagstelling 2.Divergeren Stel je oordeel uit Ga voor kwantiteit Maak verbindingen Zoek nieuwheid 3.Convergeren Oordeel constructief Focus op de vraag Blijf koersvast Koester nieuwheid 4.Keuze
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.