Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathilda Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Rafael Verbuyst (verbuystr@gmail.com)
2
1995-1998 > 21.000 getuigenissen Bron: http://www.sahistory.org.za/sites/default/files/oldsite_images/trc-hearing.jpgBron: http://www.sahistory.org.za/sites/default/files/oldsite_images/trc-hearing.jpg - http://media-3.web.britannica.com/eb-media/88/137688- 004-EC2CD3EB.jpg, geraadpleegd 10.09.2013.http://media-3.web.britannica.com/eb-media/88/137688- 004-EC2CD3EB.jpg
3
“My personal observation on historians and the TRC is that by large they were absent. There may well be reasons for this which in themselves may cast revealing light on the profession.” (Albert Grundlingh, Stellenbosch University)
4
De TRC als geschiedschrijving Invloed en mogelijkheden tot verder onderzoek Geschiedfilosofie en de TRC
5
Epistemologie en ethiek: wat voor en welke waarheid? Het beoordelen van het verleden? Methodologie en inhoud: bewijs en bewijsvoering, inclusie en exclusie Bron: http://archive.niza.nl/docs/200304071051352374.jpg, geraadpleegd 10.09.2013.http://archive.niza.nl/docs/200304071051352374.jpg
6
Verleden heden toekomst Geen louter theoretisch issue Trauma’s Bron: http://www.docstoc.com/docs/69691794/Introductio n---Truth-and-Reconciliation-Commission-of-South- Africa, geraadpleegd 10.09.2013. http://www.docstoc.com/docs/69691794/Introductio n---Truth-and-Reconciliation-Commission-of-South- Africa
7
“Voor de slachtoffers en overlevenden leek de dagelijkse omgang met de traumatische ervaringen, en niet de reconstructie van het traumatische verleden, de belangrijkste reden om naar de hoorzittingen van de Waarheidscommissie te komen.” (Goboda-Madikizela, 2003)
8
Reconciliation History?
9
“If [the TRC’s] interest in truth is linked only to amnesty and compensation, then it will have chosen not truth, but justice. If it sees truth as the widest possible compilation of people’s perceptions, stories, myths and experiences, it will have chosen to restore memory and foster a new humanity, and perhaps that is justice in its deepstest sense.” (Antjie Krog, 1999) Bron: http://64144342.nhd.weebly.com/uploads/1/0/1/9/1 0197153/8093958_orig.jpg?191, geraapldeegd 10.09.2013. http://64144342.nhd.weebly.com/uploads/1/0/1/9/1 0197153/8093958_orig.jpg?191
10
Verbuyst, R. “History, historians and the South African Truth and Reconciliation Commision.” New Contree 66 (July 2013): 1- 26. Krog, A. Country of my skull: Guilt, Sorrow, and the Limits of Forgiveness in the New South Africa. London: Vintage, 1999. Gobodo-Madikizela, P. Veroverde vergeving: oog in oog met de killer Eugene de Kock. Amsterdam: Balans, 2003. Baines, G. “The politics of public history in post-apartheid South Africa.” History Making and Present Day Politics, the Meaning of Collective Memory in South Africa, edited by Hans Erik Stolten, 167-182. Uppsala: Nordiska Afrikainstitutet, 2007. Norval, A.J. “Memory, Identity and the (Im)possibility of Reconciliation: The Work of the Truth and Reconciliation Commission in South Africa.” Constellations 5, nr. 2 (1998): 250– 265.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.