Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016
2
Over de Nationale ombudsman Hoog College van Staat Grondwettelijk verankerde zelfstandige en onafhankelijke positie Benoemd door Tweede Kamer Klachten en onderzoek over gedragingen: geen klachten over het beleid of de inhoud van wetten Geen macht wel gezag: gerichte beïnvloeding Behoorlijkheidsnormen zijn beoordelingskader 2
3
Drie ambtsdragers & 170 medewerkers 3
4
Problemen waar burgers mee te maken hebben: Geen samenwerking tussen overheden Complexiteit Rigide procedures 4
5
Het verhaal van de heer van der Meijden
6
Behoorlijke (overheids)dienstverlening vanuit vier kernwaarden 6 1.open en duidelijk (in handelen en beslissen) 2.respectvolle omgang 3.betrokken en oplossingsgericht als er iets misgaat 4.eerlijk en betrouwbaar in woord en daad
7
Effectieve klachtbehandeling 7 Procedureel rechtvaardig De-escalerend Dejuridiserend en informeel Oplossingsgericht maatwerk (‘no wrong door’) Mèt in plaats van ovér Duidelijke, begrijpelijke & persoonlijke communicatie
8
Wijze van klachtbehandeling 1.(Telefonische) interventie gericht op oplossing 2.Bemiddelingen 3.Formeel onderzoek dat uitmondt in openbaar rapport met behoorlijkheidsoordeel en aanbeveling 8
9
Aantal bemiddelingsgesprekken & effectiviteit 9 jaarAantal klachten Aantal bemiddelings gesprekken 201538.14733 201436.27857 201338.03359 201239.71586
10
Een gefilmde bemiddeling 10 Klacht supportersvereniging Groningen over politie-optreden (en rol gemeente) tegen supporters Groningen bij uitwedstrijd in Tilburg http://www.human.nl/speel.POW_00290022.html
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.