De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management."— Transcript van de presentatie:

1 Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte- management Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Ontwerp Realisatie Testen Transitie Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Require- ments man. Change support

2 Gerealiseerde requirements Ongerealiseerde requirements Requirementsmanagement

3 Het requirementsproces Specificeren Eliciteren Analyseren Valideren Start Uitgewerkte requirements Voorbereiding

4 Opstellen requirements - Stap 1 Beschrijf het bedrijfsproces gedetailleerd Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces

5 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 5. Doorgeven: (deel)bestelling klaar 4. Bestelling uitvoeren en klaarzetten A A 9. Klanten verlaten tafel 6. Uitleveren (deel)bestelling 7. Evt. vervolgbe- stelling(en) 8. Afrekenen 6a. Evt. herstelacties uitvoeren Afhandeling terrasbestellingen

6 Samenhang met andere bedrijfsprocessen Afhandelen terrasbestellingen Promotie activiteiten Prepareren voedsel Prepareren drinken Aanvullen voorraad Afhandelen facturen Afhandelen barbestellingen Uitvoeren reparaties Uitvoeren schoonmaak

7 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 2 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde gegevens (input en invoer)

8 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

9 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 3 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde functionaliteit

10 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

11 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Opstellen requirements - Stap 4 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces schetsmatig de interface

12 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

13 Eten Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € 2,40 € ….. Cola Spa rood …… € 2,40 € 4,80 € ….. 1 2 Schets algemene interface opnemen bestelling Eten Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € 2,40 € ….. Cola Spa rood …… € 2,40 € 4,80 € ….. 1 2 Schets detail interface na klikken op “koffie” Aanbieding: Koffie + appelpunt € 4,20

14 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 5 Beschrijf per actie in het werkproces regels c.q. restricties

15 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

16 Opstellen requirements - Stap 6 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Niet-functionele systeemvereisten: 1. …. 2. …. …. Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de niet-functionele systeemvereisten

17 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

18 Opstellen requirements - Stap 7 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Niet-functionele systeemvereisten: 1. …. 2. …. …. Wensen- en innovatielijst: 1. …. 2. …. …. Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de wensen- en innovatielijst

19 Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Wensen- en innovatielijst: 1. Klanten zelf laten bestellen en online afrekenen 2. Middels NFC o.i.d. het tafelnummer automatisch laten vullen 3. Bij bestelling ook foto van stuk van kleding per persoon nemen (geen gezicht i.v.m. privacy) zodat bij het uitserveren niet meer hoeft te worden gevraagd wie wat had besteld Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

20 Voorbeeld use case diagram Bron: Aesthetic Software (www.aesthsoft.com)

21 Prioriteitenlijst 1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. …. 8. …. …

22 Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Realisatie Testen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Require- ments man. Change support Behoefte- management Ontwerp Transitie Gebruikers- ondersteuning


Download ppt "Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management."

Verwante presentaties


Ads door Google