Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi de clercq Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs
2
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs Afstudeeronderzoek PABO naar het verrijken van reguliere ontwikkelingsmaterialen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het kader van (hoog)begaafdheid.
3
Aanpassingsgedrag Voorbeeld aan de hand van een tekening Waarom aanpassingsgedrag Risico’s aanpassingsgedrag Aanpassingsgedrag beperken Ontwikkelingsmaterialen verrijken Criteria verrijkingsmaterialen Linssen&Goethals (2003), SLO (2001) Voorbeeld aan de hand van verti-blocs Tips voor het verrijken
4
3,11 jr
5
Vanuit het kind zelf: Mensen zijn van nature sociale wezens Behoefte aan relatie en sociaal contact; erbij horen Verwachting omgeving: gewenst gedrag: Participeren in de groep Verwachting HB-leerling: kennis & inzicht vs. levenservaring
6
Niet (h)erkend door omgeving: Onderpresteren op verschillende gebieden SEO-problemen Persoonlijkheidsontwikkeling Verkeerde diagnose Risico leerling … Lange termijn: steeds lastiger signaleren en doorbreken
7
Alert op signalen vanaf eerste minuut: Kind zelf Feedback medeleerlingen Ouders Letten en inspelen op: Communicatieniveau Denkniveau Ontwikkelingsbehoefte Disharmonie kennis & inzicht vs. levenservaring Ondersteun bij overbruggen ‘kloof’ HB-kleuter en medeleerlingen Eerlijke feedback naar HB-kleuter
9
Linssen en Goethals(2003)Bronkhorst, e.a. namens SLO (2001) Herhaling, routinematig werk moet zoveel mogelijk vermeden worden De leerstappen moeten groot zijn, groter dan veelal in de methoden het geval is Er dient een behoorlijk abstractieniveau aanwezig te zijn Er moet een beroep gedaan worden op divergent denken, op creativiteit De leerstof moet zo zelfstandig mogelijk verwerkt worden Beroep doen op creativiteit Open opdrachten Hoog abstractieniveau Hoge mate van complexiteit Meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof Stimuleren van onderzoekende houding Uitlokken van een reflectieve houding Beroep doen op metacognitieve vaardigheden Uitlokken van interactie Beroep doen op zelfstandigheid van de leerling
10
1234 Klik op de afbeeldingen voor voorbeelden.
11
Soepel omgaan met leer- en/of ontwikkelingslijnen Niet iedereen leert en ontwikkelt in dezelfde volgorde Bied mogelijkheid tot: Grote stappen (hoogbegaafd) Hoger niveau via kleinere stappen (begaafd) Werken met hetzelfde materiaal (geen/ minder uitzonderingspositie) Wees creatief: Laat de oorspronkelijke bedoeling van het materiaal los Wat kan je er allemaal mee doen? Nodig leerlingen uit mee te denken
12
Alert op aanpassingsgedrag: Neem ouders serieus Let vanaf minuut 1 op de leerling Houd een open blik Probeer af en toe te prikkelen tot tonen onderliggend gedrag Gebruik verrijkt materiaal standaard: Hulpmiddel bij signaleren mogelijk HB i.p.v. OV Kenmerken HB tonen zich alleen als er beroep op wordt gedaan Verkleining gevoel uitzondering
14
Opbouw
15
12343212 2 2 3 3 3 2 2 2 5 4 43 3 3 2 21 1 1 1 1 2 2 2 2 11 11 1 1 1 1 32 23 2341 3 2 2 3 3214 23 41 1221 1 4 3 3 2234 1 1 11 1 1 1 1 1 1 1234 5 4 43 3 3 2 21 1234321
17
Afstemmen op kleuter: Welke woorden gebruik je? Vlaamse vader tegen peuter: ‘En, was het plezant?’ Wat zijn moeilijke woorden? Afstemmen op HB-kleuter Let op ‘kleintjes’ taal Gebruik ‘moeilijke’ woorden binnen de belevingswereld Probeer (ook meer) abstracte woorden gaatjesmakerperforator plezantleuk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.