Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
11 mei 2016 1
2
* Hoe groot is de markt? * Hoe groot is het marktpotentieel? * Hoeveel concurrenten zijn er en waar zijn zij gevestigd? * Welk marktaandeel kan ik nemen? * Hoeveel omzet moet ik maken om rendabel te zijn? 2
3
Hoe groot is de markt? 3
4
4
5
5
6
Hoe groot is het marktpotentieel? 6
7
Locatus 7
8
FOD Economie - gezinsbudgetten 8
9
* marktpotentieel FEQConsumpti e per hoofd potentieel Restaurants237.095€ 534126,6 Mio Cafés237.095€ 15035,5 Mio Fast Food (friet/Quick… 237.095€ 5613,3 Mio Broodjes237.095 (*)€ 5914,0 Mio Grill/Kebab/pizza237.095 (*)€133,1 Mio 9 (*) – 137.000 FEQ dagelijkse goederen + regionale toeloop + studenten ……
10
Markt is €35.000.000 0,5% = 175.000 euro 1% = 350.000 euro 1,5% = 525.000 euro Winkel(ketens) Kennen hun marktaandeelKennen hun exploitatiekosten 10
11
* marktpotentieel FEQConsumptie per hoofd potentieel# concurrent en Gemid omzet Restaurants237.095€ 534126,6 Mio247500.000 Cafés237.095€ 15035,5 Mio93380.000 Fast Food (friet/Quick… 237.095€ 5613,3 Mio51260.000 Broodjes237.095€ 5914,0 Mio125111.900 Grill/Kebab/pizza237.000€133.1 Mio25124.000 11
12
* Referentieratio’s Restaurants Omzet per jaar Omzet per maand Omzet per werkdag Prijs per eenheid Eenheden/dag Restaurants€ 500.00041.5001.6001 couv = €50 32 couv/dag Café€ 380.00031.6001.2501583 tickets/dag Fast Food (friet)€ 260.00021.6508601086 tickets/dag Broodjes€ 111.9009.325373575 tickets/dag Grill/Kebab/ pizza € 124.00010.3304131041 tickets/dag 12
13
* Gesatureerde markt (vooral Fast food – broodjes – Grill kebab * Met verwende klanten * Markt in transformatie * Winnaars en verliezers 13
14
* Meest eigengereid * Goede mogelijkheid voor inschatting van de omzetten * Meetcriterium (couverts) * Locatie die berust op een visie 14
15
* ?? Omzetten – rendementen?? * Grote toeloop van starters ‘om den node’ – bijberoep? * Ketens als concurrent * Weinig exploitatiekennis van zelfstandigen – ook geen interesse daarvoor. * Risicobeperking (thuis – weinig huurkost – panden met lange leegstand) * Wel productvernieuwing aanwezig (bv online bestellen…) 15
16
* Er wordt heel erg op veilig gespeeld. * Locatie op plaatsen met ‘loop’ – niet in buitengebieden. * Gekende concepten * Noodzakelijke en voldoende voorwaarde * vroeger – goed getapte pint en goede muziek was voldoende voorwaarde * nu - meer totaalbeleving vereist - aandacht voor vervrouwelijking. * Mix met winkels – alleen succesvol onder voorwaarden 16
17
* Starters vragen niet naar cijfers * wel naar vergunningen en huurprijzen. * Vergunningen is een zware opgave bij de start * Ook geen directe goesting naar cijfers – weinig kennis over exploitatiekosten * Wat wil ik zelf verdienen? * Waarom rekenen zo moeilijk is * Kameleons – iedereen ziet er hetzelfde uit – alle graantjes meepikken * Grijze cijfers 17
18
Michel Warlop Michel.warlop@leuven.be Vragen? 18
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.