Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Eilander Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
TWITTER TIJDENS INFECTIEUITBRAKEN: DO’S & DONT’S KATA OTTOVAY(RIVM) LEX VAN VELSEN (UNIVERSITEIT TWENTE/RIVM)
2
Voorstellen presentatoren Twitter: strategisch gebruik & richtlijnen Casus: Twitteren over zalm 2 PROGRAMMA
3
Kata Ottovay – RIVM/Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Bureauredacteur Lex van Velsen – Universiteit Twente/RIVM Onderzoeker nieuwe media voor eHealth 3 PRESENTATOREN
4
VroegerNu 4 TWITTER
5
5
6
Lancering: juli 2006 Geschat aantal gebruikers: 200.000.000 Inhoud tweets: “Pointless babble”: 40% Conversational: 38% Pass-along value: 9% Self-promotion: 6% Spam: 4% News: 4% TWITTER 6
7
TWITTER IN CRISISTIJD EEN KORTE INTRODUCTIE 7
8
Actieve twitteraars praten meer over crisisnieuws dan niet-twitteraars of bloggers Mensen praten eerder over een krantenbericht of blog dan over een tweet Tweet + blogbericht = goed voor reputatie Schult & Goritz (2011) TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK HOE WAARDEREN MENSEN TWITTEREN IN CRISISTIJD? 8
9
CategorieZoals% Tweets Verduidelijken situatie algemeen Nu ook geen vluchten boven Engeland 23,5% Persoonlijke situatieDoor de uitbarsting kan ik niet vliegen 14,7% Uitleggen specifiek vraagstuk IJslandse boeren redden hun vee… 12,2% Feitelijke informatie800 mensen vluchten weg van vulkaan 11,6% HumorVakantie geboekt. IJsland, zet aub je vulkaan uit 8,1% 9 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAROVER TWITTEREN MENSEN IN CRISISTIJD? Sreenivasan et al. (2011) Analyse van tweets n.a.v. uitbarsting vulkaan IJsland
10
Bron Percentage van totaalUnieke websites Nieuwswebsite 35% 8 Website krant/nieuwsmagazine30% 17 Website TV-zender/omroep16% 6 Website wetenschappelijk tijdschrift 3 % 2 Nieuwswebsite met discussieforum2% 1 (semi) overheidswebsite2%2 Website zorgverzekeraar1%1 Twitter10% Facebook1% 10 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAR HALEN MENSEN INFORMATIE VANDAAN IN CRISISTIJD? Van Velsen et al. (2012). Analyse van informatieconsumptie tijdens EHEC crisis
11
11 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAR HALEN MENSEN INFORMATIE VANDAAN IN CRISISTIJD? Van Velsen et al. (2012). Analyse van informatiezoekgedrag tijdens EHEC crisis
12
TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 12
13
TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 13
14
TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 14
15
Verschillende feeds: algemeen (@CDCgov) per onderwerp (@CDCFlu) Altijd in combinatie met andere nieuwe media, zoals - eCards - Image sharing - mobiele diensten - Podcasts - Sociale netwerken (Facebook) 15 TWITTER BIJ CDC ATLANTA
16
Voorbereiding: 1. Definieer duidelijke doelen 2. Definieer je doelgroep(en) 3. Wijs een manager (en vervanger!) aan 4. Verkrijg de benodigde toestemmingen 16 TWITTER RICHTLIJNEN
17
Twitteren: 1.Maak een account aan Profielnaam: onderwerp + organisatie (max. 20 tekens) e-mailadres: groepsmailbox 2.Ga twitteren Lengte: maximaal 120 tekens (zodat mensen kunnen retweeten) Maak URLs korter (bijv. tinyurl.com) Gebruik #hashtags 17 TWITTER RICHTLIJNEN
18
Twitteren: 3. Zet een Twitterschema op Stel het minimaal aantal tweets per week vast Minimaal één tweet per week 4. Promoot je Twitterfeed Plaats een link in voorlichtingsmateriaal Identificeer belangrijke partners (bijv. RIVM) en volg hen Retweet belangrijke partners 18 TWITTER-RICHTLIJNEN
19
CASUS: TWITTEREN OVER ZALM 19
20
28 September: recall van partij zalm, besmet met Salmonella-bacterie 4 oktober: 350 mensen ziek door besmette zalm 15 oktober: 2 doden, 550 zieken 30 oktober: 3 doden, 950 zieken TWITTEREN OVER ZALM 20
21
TWITTEREN OVER ZALM 21
22
Definieer doelen Definieer doelgroep Denk hierbij niet alleen aan Twitter, maar ook aan schrijvende pers, tv, Facebook, etcetera. TWITTEREN OVER ZALM 22
23
Verzin een Twitteraccountnaam Verstuur eerste tweet(s) TWITTEREN OVER ZALM 23
24
Reageer (of niet) op inkomende tweets TWITTEREN OVER ZALM 24
25
INKOMENDE TWEET 1 25
26
INKOMENDE TWEET 2 26
27
INKOMENDE TWEET 3 27
28
INKOMENDE TWEET 4 28
29
CDC-richtlijnen: nuttig? Uitbreidingen nodig? Welke strategische keuzes moet je maken? Werd de juiste strategische keuze gemaakt? Welke rol neemt Twitter in binnen de communicatiestrategie? Overige verbeter- en aandachtspunten TWITTEREN OVER ZALM REFLECTIE 29
30
Dagboekstudie informatieconsumptie en –behoeften EHEC bacterie Willen we graag herhalen bij een kleinere uitbraak Ontwikkelen van diverse mobiele, sociale applicaties of interventies - Teken en ziekte van Lyme - Hoofdluis - LCI-richtlijnenapp TOEKOMSTPLANNEN SOCIAL MEDIA BIJ RIVM, AFD. LCI 30
31
Kata Ottovay kata.ottovay@rivm.nl Lex van Velsen l.s.vanvelsen@utwente.nl CONTACT 31
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.