De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek,"— Transcript van de presentatie:

1 Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek, idg@uvh.nl

2  Kennismaking  Theorie  Werkvorm ‘brief vanuit de toekomst’  De bijdrage die narratief onderwijs kan leveren aan de kunst van het samenleven

3 3 Vormen van narratief leren (Goodson & Gill, 2011) 1.Learning from narratives 2.Learning in the process of narrating 3.Learning in the ongoing construction of one’s life history Narratieve leertheorie

4 Wat is een narratief? Typen narratieven (Ganzevoort 2013, p 3):  Persoonlijk  Collectief (geschiedenis van land/staat, cultuur, geloof)  ‘Niet-narratieve fenomenen (gebouw, beeld, gebod, schilderij).

5 3 dimensies van identiteit (McAdams: 2001)  one’s dispositional traits  one’s values, goals and motives  and one’s narrative identity Relatie identiteit en narratieve identiteit

6  Narrative identity development:  At religious/political/ professional level (Miedema; Andrews; Kelchtermans)  Personal /community level (Goodson; Giddens; Haste; Ganzevoort)  Narrative competences:  Narrative capital of individuals (Goodson 2012)  Narrative imagination (Nussbaum 2002)  Kunnen spreken in de taal van de mythos (Van den Berg 2014)  Capacity to identify dominant and counter-narratives (Bell 2010; Haste 2008) Narratieve ontwikkelingsdoelen

7 Cultural model (Haste 2008) Intrapersonal Narratives Interpersonal dialogue Society, Cultural Narratives

8 “ Life stories are psychosocial texts that are jointly crafted by the individual himself or herself and the culture within which he individual’s life has meaning. Our autobiographical stories reflect who we are, and they also reflect the world in which we live” (McAdams: 2001: p. 117) Ontwikkelen verhalen in/en context

9 Brief vanuit de toekomst  Levensverhalen lab  Narratieve psychologie & counseling (welbevinden)  Sools, Mooren en Tromp (aanpassing tov Bohlmeijer et al. 2007)

10 Vertaald naar het onderwijs Dus niet...….

11 Alleen, 5 minuten: Stel je voor dat je in een tijdsmachine stapt en 5 jaar in de tijd vooruit gaat en maak een concrete voorstelling van: Waar en wanneer: waar je je bevindt als je de tijdsmachine uitstapt (thuis/elders; een lawaaierige/rustige plek?) Wat: dat een aantal positieve wensen, veranderingen en dromen in je professionele leven zijn uitgekomen. Maak vervolgens een voorstelling van een concrete dag of gebeurtenis of een specifiek moment waarin duidelijk wordt hoe je wens werkelijkheid is geworden. Beschrijf bovenstaande en geef daarbij ook aan jezelf wat je heeft geholpen om hier te komen en hoe je nu op de afgelopen 5 jaar terugkijkt. Brief van je toekomstige ik: variant LB/PI

12 Wissel elkaars verhaal uit, in 2-tallen. Als focus op luisteren: geef als luisteraar terug: Welke zin/beeld blijft je in het bijzonder bij? ‘Als ik je zo hoor ben ik benieuwd…..’ ‘Wat ik bijzonder vindt….’ Als focus op verbondenheid: bespreek welke rol (bepaalde) anderen en/of ontwikkelingen in je omgeving hebben gehad bij het bereiken van deze wenselijke situatie. Brief van je toekomstige ik nabespreking

13 Hoe kan narratief onderwijs bijdragen aan de kunst van het samenleven?

14 Philosophy of life Self-imageLearning experiences NL type 1: Learning from stories From religious/cultural/ personal narratives (film/ books/pictures) about the meaning of life and the SI’s of oneself/others NL type 2: Learning from narrating process Through narrating about one’s own identity and contribution NL type 3: Ongoing construction of life history/ reflecting on cultural narratives Through scrutinizing and situating one’s /other people’s SI and LE i.r.t. dominant and counter narratives and socioeconomic developments Framework NL in worldview education

15  De Groot, I. (in press). Narratief leren in democratisch burgerschapsonderwijs: een theoretisch raamwerk. Pedagogiek  Goodson, I., & Gill. S. (2011). Narrative pedagogy: Life history and learning, New York: Peter Lang.  Sools, A.M., & Mooren, J.H.M. (2012). Towards Narrative Futuring in Psychology: Becoming Resilient by Imagining the Future. Graduate Journal of Social Science, 9(2), 203-226.  Sools, A.M. and Mooren, J.H.M. and Tromp, T. (2013) Positieve gezondheid versterken via narratieve toekomstverbeelding. In: E.T. Bohlmeijer & L. Bolier & G. Westerhof & J.A. Walburg (Eds.), Handboek positieve psychologie. Theorie, onderzoek, toepassingen. Boom, Amsterdam.

16  Wenselijkheid aandacht voor NL in formele onderwijs (waken voor kolonisatie & therapie)  Aanwezigheid randvoorwaarden (school- en klassenklimaat; dialogische competenties; voorkennis)  Hoe om te gaan met ‘de-humaniserende’ narratieven van leerlingen en kwetsende reacties  Hoe om te gaan met heftige emoties/ervaringen  Of, en hoe, je narratieve ontwikkeling kunt toetsen Ethische dimensie van NL in onderwijs voor pers- (LB), prof- en ma-ontwikkeling


Download ppt "Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek,"

Verwante presentaties


Ads door Google