De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige."— Transcript van de presentatie:

1 GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige

2 2 Afdeling Infectieziekten GGD Amsterdam  Afdeling Algemene Infectieziekten - bron en contactopsporing volgens infectieziektewet - afhandeling risicovolle accidenten - diagnostiek van infectieziekten voor huisartsen  Afdeling Hygiëne en Inspectie - hygiëne adviezen in grootkeukens en instellingen/ bedrijven / verpleeghuizen / tattoe en piercingstudio’s etc. - Inspectie van kindercentra  Reizigersadvies en vaccinatie en vaccinatiebureau - adviseren en vaccineren van reizigers - vaccineren om beroepsmatige redenen (hepatitis B)

3 3 Reizigersadvies en vaccinatiebureau  Maandag t/m vrijdag open inloopspreekuur 8 – 10 uur (bijna uitsluitend reizigers)  Terugkom inloopspreekuur van 13.30-14 uur (ma-di-do) Ook Hepatitis B spreekuur (beroepsmatig + contacten)  Kinderspreekuur woensdag 13.30 tot 14.30 uur  Inschrijving begint om 7.30 uur / 13.15 uur  Advisering start 8 uur / 13.30 uur  Cliënt wordt ingeschreven  Cliënt wordt krijgt advies  Cliënt betaalt  Cliënt wordt gevaccineerd

4 4 Wie werken er?  1 coördinator 0.78 FTE  5 doktersassistenten (inschrijfbalie, kassa, prikkamer) 4 FTE  5 à 6 verpleegkundigen / artsen (advisering) 4.5 FTE  Arts altijd aanwezig tijdens de spreekuren  Evt. mogelijkheid tot inzetten van extra verpleegkundigen bij drukte (bij advisering en prikkamer)

5 5 Hoe wordt er gewerkt?  LCR protocol is de basis  ODYSSEUS automatiseringsprogramma op maat gemaakt  Werkinstructies per onderdeel  HKZ certificering (regelmatig audit + cliënt tevredenheids- onderzoek)  Maandelijks overleg met alle verpleegkundigen & artsen: Casus bespreking, afstemming (nieuwe protocollen) en probleembespreking  Dagelijks controle + evt. correctie van gegeven adviezen  Dagelijks controle van vaccins (tellen voorraad <>verbruik)  Dagelijks controle en afdragen van de kas

6 6 Wat zijn de voordelen? Voor de cliënt:  Iedereen kan elke dag langskomen als hij/zij maar voor 10 uur binnen is(wachttijd varieert van 1 tot 1,5 uur)  Bij problemen/moeilijke adviezen is altijd een arts aanwezig Voor de medewerker:  Het cliëntenaanbod is elke dag weer verrassend  Verpleegkundigen zijn op meerdere werkvelden inzetbaar, afwisseling houdt het werk leuk  Doktersassistenten wisselen dagelijks van werkplek waardoor het werk aantrekkelijk blijft (rekening houden met persoonlijke wensen voor zo ver mogelijk)

7 7 Wat zijn de nadelen? Voor de cliënt:  Onbekende wachttijd (drukke dag <> rustige dag, lange reizen <> korte reizen, gezonde <> zieke reizigers)  Tot nu toe beroerde wachtruimte (weinig afleiding)  Onrust i.v.m. parkeergeld Voor de medewerker:  Werkdruk is soms erg hoog (de wachtkamer moet leeg)  Geen selectie van aanbod (de volgende is voor jou!)  In drukke tijden is het altijd DRUK (“de zomer komt er aan”)

8 8 Wat zijn onze verbeterpunten?  Straks een nieuwe afdeling met een betere wachtruimte en uniforme spreekkamers  Beter overzicht van het spreekuur d.m.v. monitoring  De cliëntenstroom kan (vooral ‘s middags) gedifferentieerd worden en wordt efficiënter: - herhalingsvaccinaties voor dezelfde reis - hepatitis B vaccinatie om beroepsmatige reden op rekening - hepatitis B vaccinatie voor contacten van dragers  Beperkte mogelijkheid op afspraak wrs. via internet

9 9 Wat doen we om onze cliënten te krijgen?  Website up-to-date houden  Advertenties in wijkbladen  Inschakelen van VETC’ers bij grote kinderspreekuren en voor de spreekuren van de Mekkagangers  Samenwerking met AGIS bij grote acties zoals kinderspreekuren en info aan Mekkagangers  Incidenteel op manifestaties aanwezig zijn  Cliënten informeren over de gang van zaken

10 10 Hoe houden we onze voorraad op peil?  Dagelijks tellen van voorraad vaccins na afsluiten van vaccinatiebureau  Wekelijks (in drukke tijden vaker) bestelling en levering van vaccins en benodigdheden via de groothandel Wat betreft de prijzen van de vaccinaties:  Jaarlijks offertes bij de grote producenten opvragen en keuzes maken op basis van prijzen en gelijke verdeling  Meerdere keren per jaar overleg met de groothandel  Jaarlijks vaststellen van de prijzen (prijs indexcijfer)

11 11 Waarom blijft het leuk om te doen?  Geen dag is hetzelfde  Cliëntenbestand is heel wisselend (veel gezinnen)  Je kunt altijd met een collega of arts overleggen (regelmatig HIV positieve reizigers/ mensen met ernstige ziekten)  Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen (LCR zit op dezelfde afdeling)  De drempel is laag voor de cliënten, veel vaste klanten  Je ziet mensen uit de hele wereld en in piektijden: uit het hele land !!  We verkopen iemand geen nee, mits de cliënt op tijd is

12 12 1 e bezoek2004: 25.098 vervolgbezoek 2004: 3414 2005: 25.636 2005: 4051 2006: 24.381 2006: 5112 Aantal toegediende vaccinaties in 2006: DTP: 10152 gele koorts: 4610 buiktyfus: 5434 hepatitis A: 3640 hepatitis B: 3173 rabiës: 1042 meningokokken: 1293 Aantal bezoekers


Download ppt "GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige."

Verwante presentaties


Ads door Google