De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …"— Transcript van de presentatie:

1 Training Bijeenkomst 1

2 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …

3 Opzet training Training deel 1 – algemene introductie Training deel 2 – het werkatelier en visie 3

4 4 Programma 1e bijeenkomst Media en het jonge kind Rol van de pedagogisch medewerker Media in de kinderopvang Verkennen van www.digidreumes.nl

5 De digitale wereld van het kind Promotiefilmpje mediawijzermediawijzer 1952: eerste uitzending intocht Sinterklaas 1960: poppenseries voor kinderen 1976: wetenschappelijk ondersteund educatief programma: Sesamstraat 1982: eerste babyprogramma 1990 – 2000: steeds meer programma’s met merchandising 2010: toevoeging digitale mediaproducties 5

6 Tijdsbesteding per medium 6

7 Effecten van media 7 Zorgen Kansen

8 Meerwaarde De spraak- taalontwikkeling Motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Spelontwikkeling 8

9 Educatieve waarde Versus 9

10 Wat vinden kinderen leuk? 10 Muziek/liedjes/rijmpjes, fantasiefiguren, visuele humor en eten Korte verhalen met (vrolijke) spanning en plot Afwisseling Aanleiding voor imitatie en identificatie Herkenbare onderwerpen Emoties Educatief karakter Herhaling

11 Discussie Als je weet wat media is en wat de effecten zijn voor kinderen wat kun je dan het beste doen? Kinderen weghouden van media of ze juist begeleiden? 11

12 Belang van mediaopvoeding Mediavaardig is niet per se mediawijs Mediaopvoeding is belangrijk: –Modeling (eigen gebruik) –Bewust gebruik van media met kinderen 12

13 Rol van de pedagogisch medewerker Jij bent samen met de ouders belangrijk bij mediaopvoeding -Opstellen en uitvoeren van bewust mediabeleid -Bewust kiezen tussen verschillende vormen van media en het bewust inzetten van media op de groep Goed voorbeeld + verrijking dagprogramma 13

14 Rollen van de opvoeder bij mediagebruik 14 De onverschillige mediagebruiker De regelende mediagebruiker De gezellige mediagebruiker De bewuste mediagebruiker De actieve mediagebruiker 1.Waarin herken je jezelf als mediagebruiker? 2.Welke rol heb je als ouder? 3.Welke rol zou je op je werk moeten aannemen?

15 Samenwerking met ouders 15 Informeren: –Belang mediaopvoeding –Hun rol bij mediaopvoeding –Media op school

16 Media in de kinderopvang 16 Vijf toepassingen, gerangschikt van ‘oude naar nieuwe’ media: –Samen kijken naar een tv-programma –Werken met digitale foto’s en videomateriaal –Inzetten van digitale of geanimeerde prentenboeken –Internet –Werken met apps

17 Samen kijken naar een tv-programma 17

18 Educatieve programma’s Kenmerken –Sluiten aan bij de ontwikkelingsfase –Sluiten aan bij de actuele thema’s en dagelijkse belevenissen –Hebben aansprekende karakters –Sluiten aan bij de voorkennis –Hebben passende, aantrekkelijke beelden en audiogebruik –Herkenbare (vaste, korte) onderdelen –Langzame chronologische montage –Eenvoudig en doeltreffend taalgebruik –Veel herhaling 18

19 Mediawijs tv-kijken Aansluiting bij thema of onderwerp dat speelt in de groep Bekijk de aflevering en maak een keuze of je de aflevering zijn geheel kijkt of slechts een fragment Bereid de activiteit voor (met wie, wanneer, hoe) en wat is jouw rol? Interactie! Met en tussen kinderen. Voor, tijdens en na het kijken. Ga na het kijken aan de slag met de kinderen. 19

20 Werken met digitale foto’s of video Ouderbetrokkenheid Nabeleven van gebeurtenissen –Taalontwikkeling –Sociaal-emotionele ontwikkeling 20

21 Inzetten van digitale of geanimeerde prentenboeken Statisch versus geanimeerd –Statisch: stille beelden uit het boek –Geanimeerd: bewegende figuurtjes Bronnen: www.wepboek.nlwww.wepboek.nl (voortaan via digidreumes) www.bereslim.nl 21

22 Waarom digitale prentenboeken? Kinderen begrijpen meer van het verhaal en leren nieuwe woorden Kinderen leren m.b.v. geanimeerde prentenboeken in een half uur 5 à 6 nieuwe woorden (Verhallen, 2004) Met name positief effect taalzwakke kinderen De kracht zit hem in: –Beweging koppelen aan beeld (bijv. roeien, stapelen) –Inzoomen details –Geluidseffecten (bijv. snurken) –Herhaling 22

23 Vertelplaten Digidreumes heeft vertelplaten die je kunt downloadenvertelplaten Elk verhaal 20 woorden uit de lijst ‘Duizend en een woorden’ 23

24 Internet 24

25 Werken met apps 25

26 Selectiecriteria De doelgroep Het ontwikkelingsgebied Het thema dat op de groep speelt 26

27 Opdracht Verken samen www.digidreumes.nl aan de hand van de volgende zoekopdrachten:www.digidreumes.nl –Zoek een geschikte app binnen het thema wonen –Zoek een app waarbij de fijne motoriek geoefend wordt –Zoek de app Aadje Piraatje. Welke beoordeling wordt er aan deze app gegeven? 27

28 Kwaliteitskenmerken Het medium: -Sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kinderen -Bevat eenvouding en doeltreffend taalgebruikt -Heeft ruimte voor feedback aan kinderen -Bevat herhaling -Is een aanvulling op andere activiteiten en geen vervanging: -Introductieactiviteit -Verwerkingsactiviteit -Differentiatieactiviteit 28

29 Opdracht: stoplicht Groen:je hebt de mogelijkheden gezien, je bent geprikkeld en wilt nu meer weten over hoe je dat zelf kunt aanpakken Oranje: je hebt nog wat twijfels, maar bent benieuwd naar deel 2 van de cursus Rood: de bijeenkomst heft je nog niet op andere gedachten gebracht. Je hebt grote twijfels of je media in wilt zetten op de groep. 29

30 Huiswerk Ga verder met het verkennen van de apps voor jonge kinderen en www.digidreumes.nlwww.digidreumes.nl Denk na over jouw eigen rol en die van de kinderopvang in het algemeen met betrekking tot mediaopvoeding: Waar sta ik en waar wil ik heen? 30


Download ppt "Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …"

Verwante presentaties


Ads door Google