De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman."— Transcript van de presentatie:

1

2 Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman

3 Voor openheid is het nodig om op meerdere borden tegelijkertijd te schaken De borden Patiënt en hun naasten Zorgverlener De organisatie van openheid Bestuurlijke randvoorwaarden

4 In ‘t kort Kernbevindingen Grote diversiteit in organisatie van openheid Sterk afhankelijk van bepaalde personen Vaak een duidelijke aanleiding Proces wordt snel gefragmenteerd Angst voor aansprakelijkheid als schaduw aanwezig Aanbevelingen In samenhang organiseren Behoeften patiënt en zorgverlener als overeenkomstig zien Proactief aanbieden ondersteuning Effectiviteit ook in samenhang bekijken

5 OPEN Ziekenhuizen Elkerliek ziekenhuis Isala Kliniek Máxima Medisch Centrum Amphia Ziekenhuis OLVG Rijnstate Ziekenhuis UMCG MHC/Bronovo Jeroen Bosch Ziekenhuis Gelre Ziekenhuis Geïnterviewden Klachtenfunctionarissen Voorzitters klachtencommissie Voorzitters calamiteitencommissie Kwaliteitsfunctionarissen Juristen Kwaliteitsmanagers Specialisten Coördinatoren medische zaken Traumaopvang Raad van bestuur

6 Patiënt Het eerste gesprek Binnen 24 uur (GOMA) Te vergelijken met een ‘slecht nieuws gesprek’? Weinig zicht op verloop… Onderdeel van professionaliteit? Onder begeleiding?

7 “Het eerste gesprek is heel belangrijk, als je dat verprutst, is het hele traject kapot. Je moet je niet verstoppen.” “Er lopen hier artsen rond, dat zijn pareltjes, die kunnen dat geweldig goed, daar hoef ik niet bij te zitten. En er zijn artsen voor wie dat lastiger is, en die daardoor extra schade veroorzaken omdat ze zo’n gesprek niet goed doen.”

8 “In het geval van een calamiteit ben ik er altijd bij om te zorgen dat alles besproken wordt. Dat stuk is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Die zekerheid wil je.”

9 Graag uw reactie!

10 Zorg voor de patiënt… Én de zorgverlener “We hebben hier peer support, openheid, calamiteitenonderzoek, dat is een complex van dingen. Je kunt niet zeggen, je begint met één en dan het andere, je moet van tevoren nadenken hoe je het doet.”

11 Zorg voor de zorgverlener Als een onderdeel van openheid; Zorgen voor de zorgverlener, is óók zorgen voor de patiënt; “Als je zelf nog met je emotie tot híer zit, hoe kun je dat gesprek dan aangaan?” Openheid vraagt om een holistische aanpak.

12 Opvang… Hoe? Consensus: opvang in huis door middel van peer support, met de mogelijkheid door te verwijzen naar professionele hulpverlening Verschillende wijzen van aanbieden… – Kaartje uitdelen – Bij VIM/Calamiteitenmelding – Via RvB Belangrijk: proactief aanbieden

13 Graag uw reactie!

14 Organisatie van openheid “Wie zorgt er voor de patiënt? Wij zijn allemaal heel druk bezig te zorgen dat het niet meer gebeurt, we informeren de patiënt, maar wie zórgt er voor de patiënt, daar merken we ook bij klachten dat het nog wel eens mis gaat.” Eén aanspreekpunt voor de patiënt Formeel geregeld in het OLVG – Pilot Informeel in sommige ziekenhuizen – vaak per toeval

15 Leidinggevenden/bestuur “Wat [ook] belangrijk is, is dat het begint met leiderschap. Een raad van bestuur, de medische staf, durven ze met openheid aan de slag? Daar begint het mee.” “Als je echt een open programma intern er in gooit, dan heeft dat direct effect. Dan moet je dus wel zorgen dat je bij je raad van bestuur voldoende formatie hebt want je bent zo de klos.”

16 Steun RvB is essentieel Steun als ruggengraat Steun in verschaffen van tijd en geld Promoten van openheid “Dan gaat het rondzingen: het kán anders, en kennelijk wil onze Raad van Bestuur het ook anders.” Het goede voorbeeld geven Snel schakelen en samenwerken Toezicht en evaluatie “Dat niet gelijk je kop eraf wordt gehakt. Dat er wordt gezegd: hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen.”

17 Graag uw reactie!

18 Kernbevindingen Grote diversiteit in organisatie van openheid Sterk afhankelijk van bepaalde personen Vaak een duidelijke aanleiding Proces wordt snel gefragmenteerd Angst voor aansprakelijkheid als schaduw aanwezig Aanbevelingen In samenhang organiseren Behoeften patiënt en zorgverlener als overeenkomstig zien Proactief aanbieden ondersteuning Effectiviteit ook in samenhang bekijken

19 Cultuur? “Dat niet gelijk je kop eraf wordt gehakt. Dat er wordt gezegd: hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen.”


Download ppt "Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman."

Verwante presentaties


Ads door Google