De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!

2 Doel van deze workshop Kennismaking met participatief ontwerpen voor het ontwerp van een leernetwerk –In theorie –Een toepassing in praktijk –Ideeën opdoen voor het ontwerpen van een eigen leernetwerk

3 Waarom een leernetwerk ontwerpen? Bieden van techniek is niet voldoende, afstemming op behoeften is nodig voor ondersteuning kennisontwikkeling

4 Ontwerpbenaderingen Ontwerpergestuurd Gebruikergericht Ik denk dat jij vindt dat…. Wat vind jij, en wat denk jij, en jij? Participatief ontwerp

5 Actieve / potentiële gebruikers worden betrokken bij ontwerpproces inrichting condities kenmerken interacties ideeën voorkeuren feedback hun context hun problemen hun behoeften

6 professionele technische kennis (ontwerpers) gecombineerd met situatiespecieke vaardigheden en domeinkennis (gebruikers) Samen weten we meer

7 Over welk onderwerp zou u een leernetwerk willen opzetten?

8 Welke informatie heeft u nodig van uw gebruikers?

9 Huidige <> gewenste situatie Wie is de doelgroep? –wat doen ze? –waar zijn ze mee bezig? –hoe communiceren ze met elkaar? Wat is het doel van het leernetwerk? Hoe wordt gebruiksvriendelijkheid bevorderd? Testen van het prototype

10 Methoden bij participatief ontwerp Analyse verzamelde data Focus groep Contextgeboden interview Specificeren gebruikers Inzicht in behoeften en problemen v/d gebruikers Verwantschapsdiagram Groepsclustering Personages Testen prototype Cognitive walkthrough Thinking aloud PMI-rating

11 Focus groep Gestructureerd groepsinterview Deelnemers reageren op elkaar –Doel LN –Kenmerken van het leren in LN –Common ground

12 Contextgebonden interview 1-op-1 interview in (werk)omgeving van gebruiker Het werk bepaalt de vragen Introductie - oberservatie - interview Inzicht in leef- en werkomgeving Wat doet men Hoe communiceert men Welke middelen worden gebruikt voor kennisdeling

13 Wie zijn uw potentiële gebruikers? Wat zou u van hen willen weten?

14 Verwantschapsdiagram Grote hoeveelheden gegevens structureren O.b.v. interview notities maken Clusteren van de notities Labellen van clusters

15 Groepclustering Structureren van resultaten om te komen tot concensus Trigger statement ‘Wat maakt een leernetwerk effectief?’ Sorteren van de uitspraken Waarderen van de uitspraken (1-5) Gegevensanalyse

16 Personages Voor wie maak ik dit leernetwerk? Archetype van de typische gebruiker, gebaseerd op interviews/focusgroepen –Wat wil men met het leernetwerk kunnen? –Wat wil men niet?

17 Zou u een personage kunnen maken? (op basis van deze uitspraken) Zelf niet bloggen, wel blogs lezen De informatie moet wel kloppen In 1 oogopslag zien wat nieuw is. Het moet wel makkelijk blijven Ongedwongen, spontaan leren Weinig tijd

18 BLIJF HARDOP DENKEN! Cognitive walkthrough & thinking aloud Door het uitvoeren van taken een ontwerp evalueren –Wat doe je? –Wat vind je ervan? –Wat is (on)handig? –Wat ervaar je? BLIJF HARDOP DENKEN!

19 PMI-rating Plus Minus Interessant Alles opschrijven wat in je opkomt Clustering achteraf

20 Hoe kan ik een effectief leernetwerk ontwerpen? Vraag het de gebruikers… Leernetwerken zijn gericht op integratie in het dagelijks leven en leren van de gebruikers Naadloze aansluiting op de doelen, intenties, interacties en context van de gebruikers van het leernetwerk Informeel en non-formeel leren (moeilijk vooraf te bepalen

21 Laten we een voorbeeld geven…. De Handover Toolbox

22 Handover.ou.nl

23 23 Voices from the partners “We need a checklist and a course design.” 2 “An e-learning environment like BlackBoard so that students can study at any time.” “Something that creates an e- learning course when exporting the collected content.” “An awareness raising medium to disseminate importance of handover training; the toolbox is the actual intervention.”

24 Participatief ontwerp Interviews with 35 training specialists Questionnaires filled out by 96 medical professionals from 4 different European countries (ES,PL,NL,SE) Writing personas

25 “Creation of an archetypal user that represent the needs of larger groups of users, in terms of their goals and personal characteristics.” (Alan Cooper) Although personas are fictitious, they are based on knowledge of real users.

26 26 Maria, Barcelona, ES Coordinator of continuous education “ Maria, Barcelona, ES Coordinator of continuous education “People often think that it is training in handover that is the major issue. It is not. We need to put necessary structure, regulations, guidelines policy, and tools in place. We need to create a culture of handover” Janusz, Krakow, PL Surgery Department “There is no information flow between hospital and GP. Thus, you need to improve handover practice from a system perspective and afterwards train people to this standards and objectives.” Dirk, Nijmegen, NL Medical professional “Handover is a very important topic and badly addressed in promoting of good handover practices is most important” Writing persona of Handover

27 27 Interactive Personas

28 28 Uitkomst participatief ontwerp “We need a checklist and a course design.” “An e-learning environment like BlackBoard so that students can study at any time.” “Something that creates an e- learning course when exporting the collected content.” “An awareness raising medium to disseminate importance of handover training; the toolbox is the actual intervention.” Criterialijst

29 29 Uitkomst participatief ontwerp Criterialijst Technisch bouwplan

30 Handover.ou.nl

31 Certified / Community Content Certified ContentCommunity Content

32 Open / Closed Groups Open GroupsClosed Groups

33 Solutions provided in the Toolbox A Learning Network for: 1.(internal) Organizational Groups (OGs) 2.(external) Special Interest Groups (SIGs) Examples: a)Closed group on Patient Safety within University of Utrecht (OG) b)Joined student course on handover at Karolinska Hospital, Sweden and University of Barcelona, Spain (OG + SIG) c)Open group by an Patient Associations or specific conference communities (SIG)

34 Resultaten PMI rating

35 Dank u voor uw aandacht


Download ppt "Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!"

Verwante presentaties


Ads door Google