Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
3 H/V, kiezen voor een profiel
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Sanne Tromp Ton van der Valk
Een “Beter Bèta School”?
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Het (nieuwe) betavak NLT
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Welkom op het Montessori College Twente
INFORMATIEAVOND HAVO 3 ATHENEUM 3. AlgemeenAndré Hofman Vernieuwde 2e fase Alexander Bloem ProfielkeuzetrajectTrijntje Hofstra Pauze Mentoren Programma.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Voortijdig schoolverlaten
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
Concept examenprogramma
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Filmpje HvU.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
VOORTGEZET ONDERWIJS: HAVO / VWO BS DE KWAKEL – 7 DECEMBER 2015.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Melanchthon De Blesewic
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Elke ouder wil maar één ding….
informatie avond 23 januari 2017
Studiekeuzes van uw kind
Informatie-avond voor Ouders
Welkom op deze voorlichtingsavond
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Informatie-avond voor Ouders
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Mijn visie op onderwijs
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Overstap M4 - H4 15 oktober 2018.
Ouderavond klas
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Mavo Informatie Algemeen
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Maurick College mentoren Havo 5.
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”

 Schoolspecs  Montessori  Beta op het MLA nu  Problemen / groeirichtingen Opzet

 MAVO, HAVO, Atheneum, Gymnasium  +/ lln. ; 152 docenten; 30 lio’s/stagieres; 40 OOP  Montessori onderwijs (later meer)  Cultuurprofielschool  Projectweken (laatste week van een blok)  KWT (een uur per dag)  Geen opgegeven huiswerk Schoolspecs

 De scholen voor voortgezet montessorionderwijs hebben drie brede ontwikkelingsdoelen voor de leerlingen:  zelfstandigheid  creativiteit (in brede zin)  maatschappelijke bewustwording/verantwoordelijkheid  Daarnaast zijn zes karakteristieken vastgesteld die voor montessorischolen voor deze leeftijdsgroep typerend zijn Montessori

 Montessorionderwijs is niet alleen gericht op de cognitieve ontwikkeling van de leerling, maar ook op de sociale, emotionele, creatieve en morele ontwikkeling. 1. Hoofd, hart en handen

 Keuzes maken is een voorwaarde voor de ontwikkeling van zelfstandigheid. 2. Leren kiezen

 Reflectie leert leerlingen zelf vast te stellen waar zij staan in hun ontwikkeling en daarnaar te handelen. 3. Reflecteren

 De leeftijd van 12 tot 18 jaar is een gevoelige periode voor socialisering. Daarom vormt het van en met elkaar leren een belangrijk onderdeel van het montessorionderwijs. 4. Sociaal leren

 Dit geeft leerlingen de mogelijkheid de werkelijkheid zoveel mogelijk als geheel te onderzoeken. 5. Samenhang in leerstof

 Het leren van bekwaamheden en het verwerven van een maatschappelijke rol, vindt binnen en buiten school plaats. 6. Binnen en buiten school

Wat merk je hier nou van?  Doorlopende discussie over onderwijs (pedagogisch en didactisch) onder collega’s  Activerende didactiek  Differentiatie  School “leuk” maken  Schoolsfeer (vertrouwen, vriendelijk, mensen voor regels)  KWT  Werkweken en projectweken  Veel keuze (planning, vakken (MW, Drama, Filo, Wi-D)  Omgang docent – leerling heel gelijkwaardig  Meisjesschool (2/3 meisjes) Montessori (2)

 Sterke vakken?  Talen  Kunst-vakken (Museumkwartier)  Geschiedenis (“verhalen vertellen”)  Minder vakkennis, meer zelf-kennis?  Leukere, completere mensen? Het MLA “Niet omdat het moet maar omdat het leuk is”

 Keuze voor NG/NT achtige profielen ongeveer even groot als EM en CM achtige profielen samen  Betaverdiepingsklas en ontwerpklas in 1 e en 2 e jaar (naast sportklas, muzische kunstklas en beeldende kunstklas)  Geen NLT  Minder goed neergezet dan ander vakken  Waarom minder:  Montessori ouders komen vanuit de alternatieve sfeer  Invloed van de culturele profiel van de stad Amsterdam  Beta-vakken eisen discipline wat minder “leuk” is Beta op het MLA nu

 Nauwelijks samenwerking tussen na, sk, bi, wi  Oude voorzieningen  Geen lijn in practica door de jaren heen  Überhaupt weinig practicum in bb.  Eerder genoemde gebrek aan ‘status’ Problemen / groeirichtingen