Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Schoolspecs Montessori Beta op het MLA nu Problemen / groeirichtingen Opzet
MAVO, HAVO, Atheneum, Gymnasium +/ lln. ; 152 docenten; 30 lio’s/stagieres; 40 OOP Montessori onderwijs (later meer) Cultuurprofielschool Projectweken (laatste week van een blok) KWT (een uur per dag) Geen opgegeven huiswerk Schoolspecs
De scholen voor voortgezet montessorionderwijs hebben drie brede ontwikkelingsdoelen voor de leerlingen: zelfstandigheid creativiteit (in brede zin) maatschappelijke bewustwording/verantwoordelijkheid Daarnaast zijn zes karakteristieken vastgesteld die voor montessorischolen voor deze leeftijdsgroep typerend zijn Montessori
Montessorionderwijs is niet alleen gericht op de cognitieve ontwikkeling van de leerling, maar ook op de sociale, emotionele, creatieve en morele ontwikkeling. 1. Hoofd, hart en handen
Keuzes maken is een voorwaarde voor de ontwikkeling van zelfstandigheid. 2. Leren kiezen
Reflectie leert leerlingen zelf vast te stellen waar zij staan in hun ontwikkeling en daarnaar te handelen. 3. Reflecteren
De leeftijd van 12 tot 18 jaar is een gevoelige periode voor socialisering. Daarom vormt het van en met elkaar leren een belangrijk onderdeel van het montessorionderwijs. 4. Sociaal leren
Dit geeft leerlingen de mogelijkheid de werkelijkheid zoveel mogelijk als geheel te onderzoeken. 5. Samenhang in leerstof
Het leren van bekwaamheden en het verwerven van een maatschappelijke rol, vindt binnen en buiten school plaats. 6. Binnen en buiten school
Wat merk je hier nou van? Doorlopende discussie over onderwijs (pedagogisch en didactisch) onder collega’s Activerende didactiek Differentiatie School “leuk” maken Schoolsfeer (vertrouwen, vriendelijk, mensen voor regels) KWT Werkweken en projectweken Veel keuze (planning, vakken (MW, Drama, Filo, Wi-D) Omgang docent – leerling heel gelijkwaardig Meisjesschool (2/3 meisjes) Montessori (2)
Sterke vakken? Talen Kunst-vakken (Museumkwartier) Geschiedenis (“verhalen vertellen”) Minder vakkennis, meer zelf-kennis? Leukere, completere mensen? Het MLA “Niet omdat het moet maar omdat het leuk is”
Keuze voor NG/NT achtige profielen ongeveer even groot als EM en CM achtige profielen samen Betaverdiepingsklas en ontwerpklas in 1 e en 2 e jaar (naast sportklas, muzische kunstklas en beeldende kunstklas) Geen NLT Minder goed neergezet dan ander vakken Waarom minder: Montessori ouders komen vanuit de alternatieve sfeer Invloed van de culturele profiel van de stad Amsterdam Beta-vakken eisen discipline wat minder “leuk” is Beta op het MLA nu
Nauwelijks samenwerking tussen na, sk, bi, wi Oude voorzieningen Geen lijn in practica door de jaren heen Überhaupt weinig practicum in bb. Eerder genoemde gebrek aan ‘status’ Problemen / groeirichtingen