Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
Bereikbaarheid Profilehttp:// Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare
Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8 e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21 e druk)
Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept-Financieel Management 5 Okt-Wet en Regelgeving / Logistiek 3 12 Okt-Omgevingsinvloeden / MVO / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Proeftentamen 30 Okt-Startups (8:30-10:30) 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
VRAGEN
Onder een PMC wordt een SBU op een lager bedrijfsniveau verstaan
Behoren het Portofeuillemanagement en de BCG Matrix in het interne onderzoek vanuit resultaten bij het strategisch management?
BCG-Matrix
Moeten we het externe onderzoek als onderdeel van de situatieanalyse, strategievorming (volgens Porter) en expansiestrategieën niet kennen?
Hoe kan bij het Material Management het percentage van de productiewaarde altijd hoger zijn dan het percentage van de verkoopwaarde? Bij het Toeleveringsbedrijf bouwwereld is het percentge van de productiewaarde bijvoorbeeld 17,9 en het percentage van de verkoopwaarde is 11,9?
Wat is de uitdrukking 'van zand tot zand'? En klopt het dat 'van zand tot klant' Material Management en Physical Distribution Management is?
Wat is 'Form, fit and function‘?
Waarom verschaffen variabele eigenschappen veel toegevoegde waarde? En wat zijn variabele eigenschappen?
Wat zijn vaste en variabele producteisen?
Wat is omloopsnelheid? Debiteuren Crediteuren Voorraad Geïnvesteerd vermogen
Vragen zijn welkom