Business IT & Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Corporate Portfolio Management
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Les 1 M&O.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc.
Productiever in enkele stappen
ArchiValue: de APG-Case
Naar een optimaal HR - beleid
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Business en IT Consulting
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
Strategische Businesspartner
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV01 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Week 7 Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMAIV01
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV04 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Afkortingen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
We Support Your Success!.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Indeling van hoofdstuk 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Business IT & Management 30-5-2015 Instituut voor Bedrijfskunde

BIMBDK07 – Business Case 2 Week 3 – Risicofactoren www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk

Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

E-mail j.p.m.beelen@hr.nl Profile http://www.linkedin.com/in/jbeelen Bereikbaarheid E-mail j.p.m.beelen@hr.nl Profile http://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitter http://twitter.com/djiepie Fileshare http://med.hro.nl/beejp

Theorie en praktijk van een Business Case Wat gaan we doen? Theorie en praktijk van een Business Case De modulewijzer: med.hr.nl/beejp Beoordeling Groepsopdracht plus rapportage praktijkcase

Literatuur Verplicht Boektitel Informatiseringseconomie Auteur(s) R. van Oirsouw, J. Spaanderman en C. van Arendonk Uitgever Academic Service ISBN-13 978-90-395-1393-4, Eerste druk   Aanbevolen Business Model Generation Alexander Osterwalder en Yves Pigneur Businessmodelgeneration.com 978-2-8399-0617-3 Management accounting Wim Koetzier Noordhoff Uitgevers 978-90-01-82039-8

Planning BIMBDK07 Datum Onderwerp 11 Mei Introductie / Toelichting Case / Baten 18 Mei Rendement, bijdrage en risicofactoren 22 Mei Bezoek Center Parcs 25 Mei 2e Pinksterdag 1 Juni Casus: Rendement en Risico 1 8 Juni Casus: Rendement en Risico 2 15 Juni Casus: Rendement en Risico 3 22 Juni 29 Juni Inleveren rapport

Tentamen VKA Kasstroom IEF TVT Selectiecrtiteria/proces GBR Businessmodel/plan Begrippen: kosten/baten Kasstroom TVT GBR NCW ROI TVKV

BIMBDK07 – Business Case 2 Case – Center Parcs www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk

Groepen

Groepen BIVR201 Fabienne Janssen Anne Verzijl Michelle de Graaf Gerold van Dortmont Marien de Bruijn Bart van den Berg Matthijs Alberts Laurens Veenstra Dennis Postmus Tamara Janson Karel Bolier Robin van de Meer Viresh Bhoulai Melvin Derkse Laurens Koot Danilo Mak Erik van Vliet Suzanne van Poelgeest

Groepen BIVR201 Richard Rossen Job Hordijk Enes Gulcicek Vaisel Fremouw Dave de Rooij Emre Aydin Job Hordijk Yasin Yegenaga Nick Gerritsen

Groepen BIVR202 Shane van den Engel Rik de Jong Arthur Biver Sander Nijmeijer Fabio Haring Mitchell Eiting Bob Boons Freek Muilwijk Dhaniel Siddiqui Rene Kunst Maurice Vogel Daniel Pauptit Sander Hoornweg Maarten Geul Willem Baauw Mitchell Zweistra Vincent v.d. Starre Arwish Kisoensingh

Groepen BIVR202 Eline Rozendaal Jeroen van der Veen Kimberley Hermann Maarten van Duivenbode Sathroopa Bajnath Kadir Kilic Hamza Mediani Ronnie Rustveld Ahmed Sarwari Ricardo Pereira

Week 2 – Rendement, bijdrage en risico BIMBDK07 – Business Case 2 Week 2 – Rendement, bijdrage en risico www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk

Rendement en bijdrage (IE 7) Strategic Match (IE 7.2) Competitive Advantage (IE 7.4) Competitive Response (IE 7.5) Management Information (IE 7.3) Strategic IS Architecture (IE 7.6)

Strategic Match (IE 7.2) Doelstellingen zijn tastbare resultaten die je nastreeft om de missie, visie en strategie van de organisatie te verwezenlijken. Om doelstellingen te kunnen halen moet je ze SMART maken. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

Competitive Advantage (IE 7.4) Wanneer zorgt een project voor concurrentievoordeel? Wat is concurrentievoordeel?

Competitive Response (IE 7.5) Starbucks Strategy vs. McDonald's: 10 Possible Competitive Responses McDonald's will sell premium coffee drinks made by baristas at most of their 14,000 stores Do nothing Cut prices Diffentiate the product Move upmarket Lock up the resource to make the product Build customer loyalty Go head to head Merge Ask for regulation Cut costs to maintain profits while sales are falling http://businomics.typepad.com/businomics_blog/2008/01/starbucks-strat.html

Management Information (IE 7.3) Strategisch Tactisch Operationeel Direct Indirect Structuur van de informatie volgt de structuur van het bedrijf Up-to-date Juiste tijdvakken Visueel Juiste vergelijkingsreferentie

Strategic IS Architecture (IE 7.6) Informatieplan Informatiestrategie ICT-plan

BIMBDK07 – Business Case 2 Week 3 – Risicofactoren www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk

Wat voor soorten risico’s ken je?

Technisch/uitvoerend Juridisch/wettelijk Organisatorisch RISMAN-Methode Technisch/uitvoerend Juridisch/wettelijk Organisatorisch Politiek/bestuurlijk Financieel/economisch Ruimtelijk/geografisch Sociaal/maatschappelijk

Doelstelling risicoanalyse Risico-inventarisatie Beoordelen risico’s Risicomanagement Doelstelling risicoanalyse Risico-inventarisatie Beoordelen risico’s Beheersmaatregelen Monitoren Evaluatie en rapportage

Risicomanagement

Risicomanagement

Risicomanagement

Integriteit / governance Strategisch Politiek Maatschappelijk Technologisch Fusies en overname Juridisch Integriteit / governance

Technisch Organisatorisch Ruimtelijke Prijs/Markt Persoonlijk Operationeel Technisch Organisatorisch Ruimtelijke Prijs/Markt Persoonlijk Calamiteiten Aansprakelijkheid IT

Hoe ga je om met risico’s?

Vermijden Afwentelen Verminderen Aanvaarden Verzekeren Omgaan met risico’s Vermijden Afwentelen Verminderen Aanvaarden Verzekeren

Project or Organizational Risk (IE 8.2) Risicofactoren (IE 8) Project or Organizational Risk (IE 8.2) Definitional Uncertainty (IE 8.3) Technical Uncertainty (IE 8.4) IS Infrastructure Risk (IE 8.5)

Project or Organizational Risk (IE 8.2) Mate waarin de organisatie het veranderingsproces kan dragen Weergegeven in de relatie tussen het aantal betrokken medewerkers en het aantal bedrijfsprocessen dat wordt beïnvloed Strategisch Operationeel Financieel Kennis Compliance

Project or Organizational Risk

Definitional Uncertainty (IE 8.3) Projectdoelen Beschrijving functionaliteiten Operationele ondersteuning Beschrijving entiteiten Tijdsduur project Terugverdientijd

Definitional Uncertainty

Technical Uncertainty (IE 8.4) Vaardigheden Hardware / Software Applicatiesoftware

Technical Uncertainty

IS Infrastructure Risk (IE 8.5) Beheer van applicaties Beheer van informatie en security Beheer van apparatuur Structurering en transport van gegevens Zelf bouwen of kopen

IS Infrastructure Risk