Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV01 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Week 7 Business IT & Management
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant / Innovatiemanager Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
Bereikbaarheid Profilehttp:// Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare
Wat gaan we doen? Theorie Informatievoorziening Boek Informatiemanagement – Roel Grit ISBN – Noordhoff Hoor/werkcollege Opdracht Mendix (door Fedor Wagenaar) Werkcollege practicum Beoordeling Theorie tentamen – Individueel (Cijfer) Opdracht Mendix – Groepjes van 2 (Voldoende/onvoldoende)
Het Boek Presentaties staan op de site Oefenvragen (MC) op de site van Noordhoff
Wat moet je leren voor de toets? A. Alle begrippen uit het boek én de powerpoints die bij de les horen B. Oefenen met de vragenbank die bij het boek hoort
Planning 9 Sept-Introductie en Informatiemanagement 16 Sept-H1 23 Sept-H2 30 Sept-H3 + H4 7 Okt-H5, H10, H14 en H15 14 Okt-H6 en IT Management 21 Okt-Vakantie 28 Okt-H7-9, H Nov-Tentamenweek (Géén les) 12 Nov-Tentamenweek (Géén les)
Week 6 – Hoofdstuk H6 en IT Management 6 – Werken met automatisering (m.u.v. 6.5) IT Management
IT Management dilemma De juiste balanss Push Waarde Kosten Technology CostEffectiveness Kwaliteit van de dienstverlening Business Enabling Technologie ICT Management Kosteneffectiviteit Vraag Behoefte ITM
Technischbeheer Applicatiebeheer Functioneelbeheer Informatievoorziening (IV) Bepalen IV-beleid Ondersteunen gebruikersorganisatie Definiëren gewenste veranderingen Accepteren IT wijzigingen Doorvoeren niet-IT wijzigingen (Op afstand) aansturen IT Vraagkant van IT Technische infrastructuur Ondersteuning kantoorautom. Werkplekbeheer, netwerkbeheer Exploiteren informatiesystemen (productie) Aanbodkant van de IT Informatiesystemen/applicaties Aanpassen applicaties obv verstoringen en wijzigingsverzoeken - Monitoren prestaties van de applicaties Adviseren over beleid t.a.v. toekomst applicaties Aanbodkant van de IT 3 Beheerdomeinen ITM
Beheermodellen BiSL ASL ITIL Functioneel beheer Applicatiebeheer Technisch beheer Organization Cycle Management Applications Cycle Management Managementprocessen Beheer Onderhoud / vernieuwing Gebruiksbeheer Functionaliteiten beheer Opstellen IV-organisatie strategie Opstellen Informatie Strategie Managementprocessen ITM
Outsourcing Detachering Outsourcing Core business van een bedrijf Turnkey project (fixed price / fixed date) Service Level Agreements H6
Functies in de automatisering H6
Week 7 – Hoofdstuk H6.5, H7-9, H – Informatiemanagement in de praktijk 8 – Informatieplan 9 – Informatievooronderzoek 11 – Selectie van pakketsoftware 12 – Invoering van software 13 – Automatisering en kwaliteit Ethische en juridische aandachtspunten
Fasering H7
Fasering H7
Informatieplan Onderdeel v.h. ondernemingsplan H8
Automatiseringsplan H8
Vooronderzoek H9
Functioneel ontwerp H10
Software Maatwerksoftware: men kan dit op twee manieren aanpakken: zelf doen uitbesteden (outsourcing) Kant-en-klare pakketsoftware H7
Pakketsoftware Voordelen aanschaf is goedkoper is al ontwikkeld snel leverbaar documentatie aanwezig geen kinderziektes opleidingen via leverancier ondersteuning van leverancier meer functies dan nodig (nadeel?) Nadelen kan vaak niet alles wat men wil organisatie moet aangepast aanpassingen nauwelijks mogelijk geen aansluiting bedrijfsoftware afhankelijk van leverancier. verplicht nieuwe releases mee doen. gebruikslicenties (gebruiksrechten) H7
Pakketselectie H11
Software Selection Lifecycle Blauwdruk Implementatie Optimalisatie Oriëntatie selectie Ontwerp & Gunning Configuratie Business Behoefte
Stappen selectietraject 1. Helderheid voor selectietraject 2. Inventarisatie gebruikers 3. Behoeften analyse 4. Procesmodel 5. Oriëntatie 6. Opstellen offerte + aanvraag 7. Beoordeling offerte 8. Use cases + definitieve gunning
Testen software H12
Invoeringsplan
Kwaliteit informatiesysteem Begrippen Kwaliteitsmanager Audit Kwaliteitshandboek ISO-9000 Certificering Een kwaliteitshandboek o.a. Gebruiksaanwijzing van het handboek Procedurebeschrijvingen Werkinstructies Functiebeschrijvingen Gebruikte definities Opsomming formulieren e.d. Een distributielijst H13
Kwaliteit informatiesysteem Kwaliteit van de informatie Kwaliteit van de organisatie Kwaliteit van de procedures en functiebeschrijvingen Kwaliteit van de documentatie Kwaliteit van de hardware Kwaliteit van de software de juiste programmafuncties aansluiten bij zijn werkzaamheden. gebruikersvriendelijk geen ernstige fouten (bugs) bevatten aanpasbaar koppelbaar aan andere systemen. H13
Procedurebeschrijving H13
Functiebeschrijving H13
Ethische en Juridische aandachtpunten Privacy – ik heb toch niks te verbergen H6
Tien geboden computerethiek Bron: Het computer Ethics Instituut 1. Computer niet gebruiken om schade te berokkenen 2. Computergebruikers niet storen 3. Niet rondneuzen in bestanden van anderen 4. Computer niet gebruiken om te stelen 5. Computer niet gebruiken voor valse getuigenissen 6. Niet illegaal software gebruiken 7. Computerapparatuur niet zonder toestemming gebruiken 8. Geen idee ‘ pikken ’ en zeggen dat je het zelf hebt bedacht 9. Nadenken over de gevolgen van de software die je ontwikkelt 10. Computer bewust gebruiken met respect medemens H6
Juridische aandachtspunten Deponeren van broncode Broncode Escrow-regeling Privacy Wet Bescherming Persoonsgegevens College Bescherming Persoonsgegevens : Cryptografie Internetgebruik vanuit de organisatie BYOD Bring Your Own Device BYOI – Bring Your Own Information? H6
Vragen zijn welkom