Variabelen. Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements


Gestructureerd programmeren in C
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
PROS2 Les 11 Programmeren en Software Engineering 2.
In 11 duidelijke stappen leer je doelen te stellen & ook waar te maken
1 Tentamen 21 januari 2008 uitleg Algemene kennisvragen a)“Wat verstaan we onder de complexiteit van een algoritme?” –Cruciaal: wat gebeurt er met.
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Frank Stalpers en Ad Baars
Numerieke Natuurkunde
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
GESPRG Les 7 Gestructureerd programmeren in C. 92 Verwisselen Schrijf een functie waarmee twee int variabelen verwisseld kunnen worden. void wissel(int.
Hoofdstuk 10 Overerving.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Arrays.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Tircms03-p les 6 Templates. Functietemplates void verwissel(int &x, int &y); { int w=x;x=y;y=w;} Dezelfde functie voor meerdere types heet een functietemplate.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Polymorfisme: inleiding Hello me, meet the real me…
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
Beslissingen. Inhoud: Booleaanse expressies: wat? Booleaanse expressies: wat? Relationele en logische operatoren Relationele en logische operatoren De.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Bedrijfseconomie H4 De functie van begrotingen Junior accountmanager.
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Programmeren in Alice Parameters. Beetle Band Solo: Elke kever springt om de beurt Tijdens de sprong, speelt het instrument van de springende kever.
Toveren met kommagetallen
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
En rekenen met variabelen Bijzondere producten. Variabele: rekenen met variabelen een variabele is een letter die een getal voorstelt. de letters a, b,
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
 C++ heeft een inheritance mechanisme  Manier om functionaliteit te ‘erfen’ van een parrent class ◦ Polymorphisme ◦ Zoals we het ook in C# kennen.
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
Bestanden Lezen Schrijven Afbeeldingen. Bestandstypen.txt.png eigen.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Memc.  Je kent het antwoord terwijl je je programma maakt en dit is niet veel: voorzie X objecten.  Je kent het antwoord terwijl je je programma maakt.
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Atlas- en kaartvaardigheden
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
M A R T X I W K U N E D S 2 G5 Gelijkheden © André Snijers.
Samentrekking.
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Ons symbool: de fakkel.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Variabelen

Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5; Object-geörienteerd: ietwat complexer. Object-geörienteerd: ietwat complexer.

Object-oriëntatie: Objecten Objecten Maken: via “new” Maken: via “new” Voorbeelden (zie voorbeeld): Voorbeelden (zie voorbeeld): new TextField(15); new TextField(“Hallo daar”, 15); new TextField(“Kerstboom”);

DUS: referenties Eenvoudige soort variabele Eenvoudige soort variabele Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Voorbeeld: TextField text1; Voorbeeld: TextField text1;

Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = )

Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15);

Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); de naam het object waar ‘t over gaat

Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); Betekenis: text1 wordt de naam van dit object. Betekenis: text1 wordt de naam van dit object.

Gevolg: Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven. Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven. Bvb: Bvb: TextField text1; text1 = new TextField(20); text1.setText(“Ingevuld”);

Vragen: Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen? Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen?