Schade voor de maatschappij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
User Centred Development
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Wisselen?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Mijn weg voelend door het donker geleid door een kloppend hart Ik weet niet waar de reis gaat eindigen Maar ik weet wel waar het begint.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Justice Gerechtigheid
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Present simple Grammar.
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “will”
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Schade voor de maatschappij Kasia Uzieblo Thomas More UGent Schade voor de maatschappij

Sociaal destructieve stoornis Agressie Beperkte empathie Crimineel gedrag Impulsiviteit … Recidivisme Psychopathie = Sociaal destructieve stoornis (Hare, 1998) Lage angst Schade voor de maatschappij

1. Perspectiefwijziging Schade voor de maatschappij

1.2. De kosten van Criminaliteit Bedrijven & instellingen 3,2 miljard € Preventie 5,8 miljard € … Opsporing 3 miljard € Overheid 751 miljoen € Schade voor de maatschappij

1.3. Psychopathie in de bedrijfswereld (Smith & Lilienfeld, 2013) Schade voor de maatschappij

Schade voor de maatschappij

2. Partnerrelaties Schade voor de maatschappij

“Could one of your staff please explain to me why, at the end of your commentary on Ronson and at least one place on this site elsewhere, you show concern for the psychopaths of the community and "their unfortunate victims". Is this the professional stance of your society that victimization is inherent in psychopathy? As someone who looks at the PCL-R and sees himself summed up on paper (and that predates Ronson's book on the matter), this does not sit well with me whatsoever. I appreciate the research done by Dr. Hare, but some of us learn a version of empathy. I'd like to think that the only person I "victimize" is my girlfriend for having to deal with me on a daily basis. I'd assume I'm not some anomaly among psychopaths, and I assume I am a psychopath according to the checklist, (so if I am wrong disregard me) but the assumption that there are victims for every psychopath is disrespectful if I understand correctly. Thank you for your time.” Schade voor de maatschappij

2.1. Psychopathie en relationeel geweld 15 – 30% partnergeweld (?) Psychopathie ≠ voorspeller van: Ernst Moord Psychopathie = voorspeller van: Positieve attitude t.a.v. (partner)geweld Agressieve conflicthantering Recidivisme Geen duidelijke link met psychopathie Schade voor de maatschappij

2.1. Psychopathie en relationeel geweld Relatie met seksueel geweld? Hogere PCL-R scores Dwingen tot seksuele handelingen Subgroep? Algemeen gewelddadige of antisociale groep Borderline- of dysforische groep Intrafamiliale groep Schade voor de maatschappij

2.2. Voorbij het geweld … Schade voor de maatschappij

2.3. psychopathie & relationele kenmerken Schade voor de maatschappij

Psycho-sociaal welzijn 2.3.1. Relationeel welzijn Psychopathie Ontrouw Korte relaties Relationeel welzijn Psycho-sociaal welzijn Schade voor de maatschappij

Psychosociaal welzijn 2.3.1. Relationeel welzijn Psychopathie Ontrouw Korte relaties Relationeel welzijn Psychosociaal welzijn Schade voor de maatschappij

2.3.1. Relationeel welzijn Schade voor de maatschappij Korte relaties Psychopathie Ontrouw Korte relaties Relationeel welzijn Psycho-sociaal welzijn Relationele tevredenheid  Emotionele solidariteit Zelfvertrouwen Seksuele tevredenheid Controle  Inadequate probleemoplossende vaardigheden Schade voor de maatschappij

2.3.1. Relationeel welzijn Schade voor de maatschappij Korte relaties Psychopathie Ontrouw Korte relaties Relationeel welzijn Psycho-sociaal welzijn Depressieve symptomen Somatisatie Psychoticisme Paranoïde gedachten  Vijandigheid Schade voor de maatschappij

2.3.2. Kwaliteit van de relatie Relationele tevredenheid Steun Conflict Diepgang van de relatie (Pierce et al., 1991) Schade voor de maatschappij

2.3.2. Kwaliteit van de relatie Relationele tevredenheid  Steun  Conflict Diepgang van de relatie (Pierce et al., 1991) Schade voor de maatschappij

2.3.3. Relationeel engagement Tevredenheid Kwaliteit van alternatieven Mate van engagement (Rusbult et al., 1998) Schade voor de maatschappij

2.3.3. Relationeel engagement  Tevredenheid  Kwaliteit van alternatieven  Mate van engagement (Rusbult et al., 1998) Schade voor de maatschappij

http://blog.relationshipsurgery.com/20-signs- psycho/ 2.4. Ongerust? You feel like you are going crazy. Your friends and family wish that you would break up. You feel like you are walking on eggshells. Your partner has a sense of entitlement. You feel like you are dating Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Your partner embarrasess you in front of other people or talks badly behind your back. You feel like you have no voice. One and one never add up to two. Your partner has no remorse. Your partner has to know where you are and what you are doing at all times. Your partner has no guilt. Your partner is a world-class liar. You feel sorry for your partner. Your partner is a chameleon. Your partner is the life of the party. You feel isolated and alone. You feel like you are on a roller coaster. http://blog.relationshipsurgery.com/20-signs- psycho/ You have no confidence or self-esteem. Your partner tortures animals, is mean to children, and nasty to waitresses. Your partner has a bad reputation or a tradition of messy relationships. Schade voor de maatschappij

3. Ouder-kind relaties Schade voor de maatschappij

Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Opvoeding Ouder-kind relatie Hechting Negatieve emotionele socialisatie Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Opvoeding Ouder-kind relatie Hechting Negatieve emotionele socialisatie Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Opvoeding Ouder-kind relatie Hechting Negatieve emotionele socialisatie Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Opvoeding Ouder-kind relatie Hechting Negatieve emotionele socialisatie Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Opvoeding Ouder-kind relatie Hechting Negatieve emotionele socialisatie Link met probleemgedrag? Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Schade voor de maatschappij

3.1. CU-trekken bij kinderen Gedrag ouder Probleemgedrag CU-trekken bij kind Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder empathie Hechtings-stijl opvoeding Kopkin, Cox, & Coffey, 2015 Uzieblo, 2010 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder empathie Hechtings-stijl opvoeding Kopkin, Cox, & Coffey, 2015 Uzieblo, 2010 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder empathie Hechtings-stijl opvoeding Kopkin, Cox, & Coffey, 2015 Uzieblo, 2010 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder empathie Hechtings-stijl opvoeding Kopkin, Cox, & Coffey, 2015 Uzieblo, 2010 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

3.2. Psychopathische trekken bij de ouder Schade voor de maatschappij

4. Toekomstige uitdagingen Schade voor de maatschappij

4.1. Ecologisch model Schade voor de maatschappij SRP Traits Parent/ Child (OKIV) N=209 ouder-kind dyades; 45% moeders (M=44j, SD=4.20); 65% meisjes (M=13, SD=.90 ) YPI Traits Disciplining (CTSPC) (Uzieblo et al., in prep) Schade voor de maatschappij

4.1. Ecologisch model Schade voor de maatschappij Moeders Structural Equation Model: Psychopathy Traits & Parenting Associations - Moms Moeders -.41 SRP Traits Parent/ Child (OKIV) R2 = 37% -.46 -.03ns -.62 -.09ns YPI Traits Parenting (CTSPC) R2 = 33% .56 Model Fit: CFI = .98 RMSEA = .02 N = 92 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

4.1. Ecologisch model Schade voor de maatschappij Vaders Structural Equation Model: Psychopathy Traits & Parenting Associations - Dads Vaders -.36 SRP Traits Parent/ Child (OKIV) R2 = 46% -.61 -.10ns -.15ns .31 YPI Traits Parenting (CTSPC) R2 = 11% .12ns Model Fit: CFI = .90 RMSEA = .05 N = 117 Uzieblo et al., in prep Schade voor de maatschappij

4.2. Uitdagingen voor onderzoek & praktijk Wat differentieert psychopathie? Transdiagnostisch perspectief Dimensionele visie Psychopathie in een alledaagse context Voorbij het geweld: maladaptieve vs. adaptieve trekken Relationele dynamieken Handvatten voor interventie/behandeling Schade voor de maatschappij

Contact: Kasia.Uzieblo@thomasmore.be Met dank aan: The Aftermath Foundation Patrica Bijttebier (KU Leuven) Craig Neumann (University of North Texas) Lesley Verhofstadt (UGent) Bachelor- & masterstudenten Thomas More & KU Leuven Contact: Kasia.Uzieblo@thomasmore.be Schade voor de maatschappij