7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Welkom bij Best Buddies Nederland
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Blijf bij mij Jolink.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Het is spannend en dat mag
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Welkom op onze thema-avond
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
18 november 2011.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Weet je wie ik ben ?.
‘Marokkaanse’ straatjeugd: een beetje vreemd, maar wel eigen Dr. Jan Dirk de Jong (criminoloog/socioloog) Rebond: onderzoek en advies (
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Vrienden.
Communicatie met ouders
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Eerstejaarsproblemen
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Presentatie: Over de grens
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veiligheidsalliantie regio Rotterdam (VAR): Rolmodellen binnen Jeugd en Veiligheidsbeleid Workshop Voorjaarscarrousel (3 maart 2016) Jan Dirk de Jong (criminoloog)
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Wat is jeugdwelzijnswerk?
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Radicalisering onder jongeren
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Zwart wit denken in de klas
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT, HOGESCHOOL LEIDEN

Inleiding  Mijn achtergrond (Kapot Moeilijk, 2007; MinV&J; straat en systeem)  Mijn eigen beleving op straat (angst en handelingsverlegenheid) Voorbeeld ‘pbs’: Redouan en Ali…  Onderwerp: de straat die in bijzondere vorm de school binnenkomt  De beleving van bijzondere groep leerlingen (VSV-ers/drop outs)  De beleving van de professionals (bijzonder docentschap vereist?)  Rolmodellen als passionados (‘what works?’ of ‘who works?’) Wat kun je bieden, wat wil je bereiken en wat heb je nodig?

Een bijzondere groep mensen  De ‘sociaal onveilige’ omgeving op straat, school en thuis  Relatief ‘achtergesteld’ (kans-arm), ‘allochtoon’ en ook ‘anders’  3 versterkende A’s in persoonlijke identiteitsproblemen en groepsdynamiek op straat (uitsluiting, afstoting, niet goed genoeg)  Diffuse en dynamische buurtnetwerken (social media), straatcultuur en sterke groepsdruk  Risicovolle groepen als kapers op de kust (ook radicale en M.C.’s)  Bijzonder sterke beïnvloedbaarheid… (waar doe je er echt toe?)  Algemene wens: gezien worden, erbij horen en van betekenis zijn

Wat leeft er onder zulke leerlingen?  Hoe zou jij dat uitdrukken? (signalen van de straat en LVB)  Soort problemen: middelengebruik, misbruik, criminaliteit, wapens…  Wat is bijzonder aan deze leerlingen? (uiterlijk, gedrag, bezittingen)  Hoe zou je aansluiten bij hun bijzondere situatie/behoeften?  Hoe kom je in contact met de leerling en hoe behoud je het?  Wat wil je bereiken vanuit dat contact? (wat is onderwijs bieden?)  Hoe hoog zijn de verwachtingen?  Waar ligt teleurstelling om de hoek?  Voorbeelden uit mijn ‘praktijk’… contact dubbeltjes ‘young leaderz’

Rolmodellen en passionados  Vakmensen met singuliere vaardigheden? (identificatie cliënt?)  Aansluiten: contact leggen, vertrouwen en voortgang boeken…  Het gevoel geven: jij ziet me, jij begrijpt me en je gelooft in me…  Ik mag fouten maken, ik ben een mens (die ook maar zijn best doet)  ‘Levellen’ als mens zonder gezag te verliezen (niet uit autoriteit)  Sterke beïnvloedbaarheid in voordeel laten werken… (zingeving)  Werkzame persoonlijkheden naast werkzame bestanddelen  Werkzame factoren zoals aanpak middelengebruik, dagbesteding, contact ouders/wijkagent, zelfkennis en netwerk (deels methodiek)  Maar hoe word je die werkzame persoonlijkheid? (‘goud’ in jezelf)

Wat leeft er onder professionals?  Soms ook angst en handelingsverlegenheid? (moeilijke gesprekken)  Hoe beleef jij die situaties? (eigen voorbeelden van situaties)  Individueel: hoe ver ga je in grenzen privé en professie (netwerk)  In samenwerking: ook de overdracht van vertrouwen (de ‘klik’)  Is het zaak jezelf daarin te versterken? En hoe dan? (streetwise)  Is het van belang elkaar daarin te ondersteunen? En hoe dan?  Wat hebben professionals daarvoor nodig van hun organisatie?  Uitgangspunt van ‘alliantie’: eerst connectie dan correctie  Focus op ‘succeservaringen’ bieden of ‘targets halen’?

Resultaten boeken bij leerlingen  Voorbeeld uit de garage en voorbeeld van school…  Wat kan je als autoriteit (#764) bijdragen?  Welke resultaten wil je als docent boeken bij deze groep?  Te hoge verwachtingen? Verkeerde verwachtingen?  Bewust van beperking positief? (“A man should know his limitations”)  Gedrag anders duiden: glas halfvol qua zelfcontrole… (SWPBS)  Medeleven i.p.v. medelijden (‘anders’ = vaak ‘niet goed genoeg’)  Aantal succeservaringen vergroten en faalervaringen verminderen  Normaliseren en de gevolgen voor empathie en vaardigheden

Discussiepunten  Wat kun je bieden aan deze bijzondere groep? Wat wil je bereiken? En wat heb je daarvoor nodig? (Wat wel…)  Hoe is dat te plaatsen binnen het ‘framework’ van Positive Behavior Support?  Hoe samenwerken met andere organisaties? (informatieuitwisseling)  Want waar loop je tegenaan? (Wat niet…) (organisatorisch, vakmanschap en persoonlijk)