7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT, HOGESCHOOL LEIDEN
Inleiding Mijn achtergrond (Kapot Moeilijk, 2007; MinV&J; straat en systeem) Mijn eigen beleving op straat (angst en handelingsverlegenheid) Voorbeeld ‘pbs’: Redouan en Ali… Onderwerp: de straat die in bijzondere vorm de school binnenkomt De beleving van bijzondere groep leerlingen (VSV-ers/drop outs) De beleving van de professionals (bijzonder docentschap vereist?) Rolmodellen als passionados (‘what works?’ of ‘who works?’) Wat kun je bieden, wat wil je bereiken en wat heb je nodig?
Een bijzondere groep mensen De ‘sociaal onveilige’ omgeving op straat, school en thuis Relatief ‘achtergesteld’ (kans-arm), ‘allochtoon’ en ook ‘anders’ 3 versterkende A’s in persoonlijke identiteitsproblemen en groepsdynamiek op straat (uitsluiting, afstoting, niet goed genoeg) Diffuse en dynamische buurtnetwerken (social media), straatcultuur en sterke groepsdruk Risicovolle groepen als kapers op de kust (ook radicale en M.C.’s) Bijzonder sterke beïnvloedbaarheid… (waar doe je er echt toe?) Algemene wens: gezien worden, erbij horen en van betekenis zijn
Wat leeft er onder zulke leerlingen? Hoe zou jij dat uitdrukken? (signalen van de straat en LVB) Soort problemen: middelengebruik, misbruik, criminaliteit, wapens… Wat is bijzonder aan deze leerlingen? (uiterlijk, gedrag, bezittingen) Hoe zou je aansluiten bij hun bijzondere situatie/behoeften? Hoe kom je in contact met de leerling en hoe behoud je het? Wat wil je bereiken vanuit dat contact? (wat is onderwijs bieden?) Hoe hoog zijn de verwachtingen? Waar ligt teleurstelling om de hoek? Voorbeelden uit mijn ‘praktijk’… contact dubbeltjes ‘young leaderz’
Rolmodellen en passionados Vakmensen met singuliere vaardigheden? (identificatie cliënt?) Aansluiten: contact leggen, vertrouwen en voortgang boeken… Het gevoel geven: jij ziet me, jij begrijpt me en je gelooft in me… Ik mag fouten maken, ik ben een mens (die ook maar zijn best doet) ‘Levellen’ als mens zonder gezag te verliezen (niet uit autoriteit) Sterke beïnvloedbaarheid in voordeel laten werken… (zingeving) Werkzame persoonlijkheden naast werkzame bestanddelen Werkzame factoren zoals aanpak middelengebruik, dagbesteding, contact ouders/wijkagent, zelfkennis en netwerk (deels methodiek) Maar hoe word je die werkzame persoonlijkheid? (‘goud’ in jezelf)
Wat leeft er onder professionals? Soms ook angst en handelingsverlegenheid? (moeilijke gesprekken) Hoe beleef jij die situaties? (eigen voorbeelden van situaties) Individueel: hoe ver ga je in grenzen privé en professie (netwerk) In samenwerking: ook de overdracht van vertrouwen (de ‘klik’) Is het zaak jezelf daarin te versterken? En hoe dan? (streetwise) Is het van belang elkaar daarin te ondersteunen? En hoe dan? Wat hebben professionals daarvoor nodig van hun organisatie? Uitgangspunt van ‘alliantie’: eerst connectie dan correctie Focus op ‘succeservaringen’ bieden of ‘targets halen’?
Resultaten boeken bij leerlingen Voorbeeld uit de garage en voorbeeld van school… Wat kan je als autoriteit (#764) bijdragen? Welke resultaten wil je als docent boeken bij deze groep? Te hoge verwachtingen? Verkeerde verwachtingen? Bewust van beperking positief? (“A man should know his limitations”) Gedrag anders duiden: glas halfvol qua zelfcontrole… (SWPBS) Medeleven i.p.v. medelijden (‘anders’ = vaak ‘niet goed genoeg’) Aantal succeservaringen vergroten en faalervaringen verminderen Normaliseren en de gevolgen voor empathie en vaardigheden
Discussiepunten Wat kun je bieden aan deze bijzondere groep? Wat wil je bereiken? En wat heb je daarvoor nodig? (Wat wel…) Hoe is dat te plaatsen binnen het ‘framework’ van Positive Behavior Support? Hoe samenwerken met andere organisaties? (informatieuitwisseling) Want waar loop je tegenaan? (Wat niet…) (organisatorisch, vakmanschap en persoonlijk)