Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Warming-up Hector telde op de rit van oma naar huis 32 hectometerpaaltjes op de snelweg. De eerste stond precies bij het begin van de oprit, en de laatste precies bij het einde van de afrit. Van oma naar de snelweg was het 300 meter, en van de snelweg naar huis was het 2,5 km. Hoe ver heeft Hector gereisd van oma naar huis?
Warming-up antwoord Als Hector 32 hectometerpaaltjes heeft geteld, heeft hij 3100 meter afgelegd (niet 3200 m!!), ofwel 3,1 km. 2,5 km m = 2,8 km. Bij elkaar is het dus 5,9 km
Lesoverzicht Lesonderdelen –Terugblik –Het metrieke stelsel, deel 1 Verwerking & huiswerk –Bestuderen van en oefeningen maken uit de reader
Terugblik Handige manier om te schatten –Hoe kun je de lengte van je arm schatten? –Hoe kun je de oppervlakte van jouw tafel schatten? Zijn er vragen over het huiswerk?
Doelen Aan het einde van de les: –kun je aan de hand van jouw liniaal de structuur van het metriek stelsel uitleggen –weet je in het algemeen hoe je bij lengte, oppervlakte en inhoud maten kunt omrekenen
Liniaal indeling Kijk eens goed naar je liniaal, en bespreek in duo’s het volgende: –Hoe nauwkeurig kun je meten met jouw liniaal? –Hoe zit de indeling van je liniaal in elkaar? Wat betekenen de getallen op je liniaal? –Wat kun je vertellen over verhoudingen van maten op je liniaal?
Liniaal indeling Bespreek in viertallen het volgende: –Verwoord zo precies mogelijk hoe je 15 mm kunt omzetten naar cm. –Verwoord zo precies mogelijk hoe je een kwart dm kunt omzetten naar mm. –Welk schema of model kan je helpen om maten in te wisselen? Zorg dat je straks met een voorbeeld uit kunt leggen hoe dat werkt.
Modellen en schema’s Kies 1 of 2 schema’s / modellen uit, schrijf het stappenplan voor het inwisselen helemaal uit, en maak daar plenair de voorbeeldopgaven mee. 0,0678 ons = … mg 289 ml = … kl
Oppervlakte en inhoud in het metriek stelsel Bekijk het MAB-materiaal, en overleg in viertallen: –Welke relatie bestaat er tussen de oppervlakte van (een zijde van) het kleine blokje van 1 cm 2 en die van het (boven)vlak van 1 dm 2 ? –Welke relatie bestaat er tussen het kleine blokje van 1 cm 3 en de kubus van 1 dm 3 ?
Opgaven Overleg in viertallen: –Kun je een model / schema bedenken waarmee je dit soort opgaven kunt maken? 234 mm 2 = … dm 2 3,5 m 3 = … cm 3
Oefening 739 cm 2 = … dm 2 6,35 hm 2 = … m 2 92,8 cm 3 = … dm 3 0,34 dam 3 = … dm 3
Vierkantsmaten, are Regels voor het inwisselen: 1 ha = 1 hm 2 dus… 1 are = 1 … 1 ca = 1 … Overleg in viertallen: Hoe kun je dit soort opgaven maken? 2,3 are = … dm cm 2 = … ca
Kubieke maten en liters Regels voor het inwisselen: 1 l = 1 dm 3 dus … 1 ml = 1… 1 kl = 1… Overleg in viertallen: Hoe kun je dit soort opgaven maken? 5,7 hl = … dam 3 0,048 dam 3 = … dal
Evaluatie –Kun je de structuur van het metriek stelsel uitleggen? –Hoe kun je maten inwisselen bij lengte, oppervlakte en inhoud? –Presentielijst + vragenlijst invullen –Werken uit de reader als er in de les nog tijd over is
Verwerking Oefeningen maken uit de reader : –H2 opgaven 8 t/m 12, en opgaven H3