Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Advertisements

Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Karel en grote problemen
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
De Romeinen Hoofdstuk 4.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Rome: van dorp tot imperium
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
2.3 Hispania Romana Kenmerk:
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
DE NIEUWE WERELDORDE Een droom uit het verleden spreekt tot het heden.
Verovering Zuid-Amerika
De Romeinse geschiedenis
Griekenland.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Phoeniciërs.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
De Romeinen, Van stad tot wereldrijk
500 v. Chr. Rome komt in handen van de Senaat. Begin expansie: -264 v
Opkomst van het christendom
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk V: Rome Les 1: Van dorp tot imperium
Jagers, verzamelaars, boeren en stedelingen
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht.
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Goed voorbereid naar de Pabo
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Van polis tot keizerrijk
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
De Oudheid Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis Hoorcollege propedeuse semester I blok II F.G. Naerebout.
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Les 14 Wat gaan we doen? 1.Bespreking S.O. 2.Nakijken tijdbalk. 3.Uitleg. 4.Opdracht. 5.Opdracht bespreken. 6.Afsluiting.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Paspoort griekse goden
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen
4.1 van stad tot wereldrijk
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
Kenmerk 5 De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 12: Het Bestuur.
De hellenistische rijken
Imperium Romanum § 2.3: Kenmerkend aspect 3.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Romulus sticht Rome in 754 v. Chr.
Transcript van de presentatie:

Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.

Berlijn

Boedapest

Beeld en grafmonument van de klassieke vormentaal.

Sieraden geïnspireerd op sieraden uit de Oudheid.

Het rijk van Philippos van Macedonië bij zijn dood en de veroveringen van zijn zoon Alexander de Grote

Via oorlogsbuit kwam de Griekse kunst naar Rome. Via de tot slaaf gemaakte Griekse schrijvers, leraren, artsen etc. kwam ook de Griekse cultuur en wetenschap de Romeinse maatschappij binnen. Via nieuwe veroveringen verspreidde zich deze cultuur verder in Europa. 753 v. Chr. Monarchie 509 v. Chr. Republiek 27 v. Chr. Keizerrijk Kenmerkende aspecten: Klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur. Klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur. De groei van het Romeinse imperium waardoor de Griek-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde. De groei van het Romeinse imperium waardoor de Griek-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde.

Tijdens de republiek ontwikkelde Rome zich van een kleine stadstaat tot een imperium. Imperialisme = een politiek beleid, waarbij een staat streeft naar de uitbreiding van zijn macht of grondgebied, door andere delen van de wereld te veroveren of er macht over uit te oefenen.

De Punische oorlogen ( v. Chr.) Carthago werd in 146 v. Chr. geheel verwoest door de Romeinen. ‘Ceterum censeo Carthaginem delendam esse’ (Cato Maior) ‘Ceterum censeo Carthaginem delendam esse’ (Cato Maior) Hannibal die met zijn troepen de Alpen oversteekt.

Livius schreef over Hannibal: “Hannibals moed was weergaloos. Gevaar wuifde hij weg, zijn soldaten gaf hij een meer dan veilig gevoel. Door geen enkele inspanning raakte zijn lichaam vermoeid. Hij kon zowel kou als hitte verdragen en hij at alleen als hij honger had. Als hij sliep dan deed hij dit te midden van zijn soldaten, bedekt met een soldatenmantel; alleen zijn paard en wapens verrieden dat hij een generaal was. Als het tot een veldslag kwam, bevond hij zich in de voorste linies. Al deze zeer sterke eigenschappen contrasteerden met zijn slechte eigenschappen. Hannibal was ongekend wreed en onbetrouwbaar, de waarheid liet hem koud, niets was voor hem heilig, met de goden had en deed hij niets; hij bracht geen offers en tartte ze.”

Hannibal steekt de Rhône over (Henri Motte, 1878).

Powerpoints Info uit de les Werkbladen Samenvatting Hellenisme!

Les 13 Huiswerk Vul de tijdbalk en de ‘gatentekst’ in en stop ze in je map.  Toets 15 oktober is verzet naar 12 oktober!