10 7 10 6 10 5 10 4 1,000 100 10 1 Seconden 1 maand 1 uur Aandelenkoers Brief … fax … e-mail 3 dagen 45 seconden Documentuitwisseling Interne opvragingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The Need for Speed Richard R. Budding.
Advertisements

Service oriented architecture (SOA) voor meavita: in house outsourcen jeroen j van beele ERIA fase 2 14 november 2007.
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
17 april 2008 WAB*info De digitale bron van de Nederlandse waterbodems Gaston Lamaitre Data-ICT-Dienst, Delft Uitvoerders: Atlis (hoofdaannemer), CSO (functioneel.
Cliënt-server omgeving
BI voor Microsoft Dynamics AX
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
Basic Web Services Technology Matthijs Smith & Roel Arents tbv ISS 2005/2006.
Standaards in Samenwerking Alex Stroom – 06/04/2004.
SOA, Webservices en EDISON
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
GLOBAL EYE – LOCAL PERSPECTIVE BPM Meer dan de juiste tool BPM Meer dan de juiste tool.
IIM Information Infrastructure Management
PICS SPRING SYMPOSIUM 7 maart 2002 BEDRIJFSSOFTWARE IN HET TIJDPERK VAN WEBSERVICES: van ERP naar ERP II Prof.dr.J.Vandenbulcke K.U.LEUVEN
Een reis door SOA valkuilen: de Meavita case
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie The Application Infrastructure The world around you is changing.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Kennisnet – Copacabana Van Dienst naar Service.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT
BPM – Les 3 Modelling bij BPM Standaarden BAM v22.
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
PPM/Quality Management en BPM
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Paul J. Cornelisse ESB Les 3 IBK3ESB01. ESB Connectiviteit OxI0K_I.
Minor Project- en Programmamanagement
Enterprise Application Integration
Business Process Management
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
‘Business at the speed of change’
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Giving hands and feet to the digital substation
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

, Seconden 1 maand 1 uur Aandelenkoers Brief … fax … 3 dagen 45 seconden Documentuitwisseling Interne opvragingen Buitenlandse order Dell PC ontvangen data warehouse info Vliegtuigtickets Kredietwaardigheid Leverancier update 6 weken 24 uur 5 dagen 1 dag 30 minuten 5seconden 20 minuten 30 seconden8 uur 10seconden 1 dag 5 minuten 1 dag 15 minuten GSM activatie 3 dagen 1 uur Snelheid van zaken doen

Sophistication Scope Within Dept. Send Data Across Depts. Enterprise- wide Known Partners Ad Hoc Partners Immediate Look-up Hard Transaction With Updates Intermingle Processes Business Process Speed and Agility Easy Visionary Increasing the Scope and Sophistication of Integration Improves Business Performance

Scope BPR-BPM Process Output Measures Feedback Data about results Expectations, Plans & Resources InputsResults PLAN & ORGANIZE PROCESS - Set goals and expectations - Establish plans and budget - Provide resources & staff - Implement process MONITOR & CONTROL PROCESS - Monitor process - Reinforce success - Diagnose deviations - Take corrective actions PROCESS EXECUTION Changes in Goals and Plans m Job Functions of a Manager Responsible for a Process Goals/Measures BPR BPM Rummler & Brache, 1995

Deelgebieden BPM 1.Procesmodellering (enginering en re- enginering) 2.Workflow management (WfM) 3.Enterprise Application Integration (EAI) 4.Business Activity Monitoring (BAM) 5.Rules Management

Business Reasons Voldoen aan regelgeving –Basel 2 (risk man.) –HIPAA (admin.) –Sarbanes-Oxley (financ.) B2B samenwerking Fusies en overnames Nieuwe applicaties inzetten Nieuwe afzetmarkten “Single view of customer” Data kwaliteit verbeteren Implementatie mogelijk van “self-service portals” –Klant –Werknemer Redenen die NIET werken Om onze datastromen te verduidelijken We willen af van al die verschillende middleware en leveranciers Betere documentatie van de ICT Zodat we flexibel zijn mbt toekomstige veranderingen Om aan IT standaarden te voldoen Om de nieuwste technology te gebruiken ICT personeel reduceren Geld besparen op de ICT afdeling Application Integration - Waarom?

Point-to point chaos

Historie software

BPM Lagenmodel

Van strategisch naar operationeel

Het duivelse vierkant

Aangrijpingspunten procesverbetering

Modelleertool als integrator modellen

Visualisatie verschillende modellen in een modelleertool (Testbed)

Koppeling Proces design - BAM

Proces vs. organogram

Een processchema

UML Activity Diagram

WfM Referentie model

Workflow specificatie in Petri

Relatie proces ↔WfM

Flexibiliteit ↔ ondersteuning

Data level EAI (2)

Message level middleware

Process level EAI

Standaard chaos

Percent SOAP WSDL WS-Security BPEL WS-R/RM UDDI SODA – Gebruik van de standaarden WS-Addressing SODA Adoption B2B Protocol Interface Contract Endpoint & Events Definition Process Language Registry Security and Reliability SODA Tipping Point

Kies of wordt Dinosaurus (WS + ESB platforms) IBM Websphere (2005) SAP Netweaver ( ) MS Indigo ( ) Oracle Suite ( ) BEA Quicksilver / WebLogic (2004) HP Talking Blocks (2006) SUN ( ) Sonic / SeeBeyond / Iona / V2 (2004)

Magic Quadrant: Web Services-Enabled Software

Start: 1993 Support: 5/5 Gartner Rating: Strong Positive UDDI, BPEL, WS-Reliability WSRP, WS-Security, SAML, WSDM other WS*, ebXML, UBL Start: 1994 Support: 5/5 Gartner Rating: Strong Positive XML, SOAP, WSDL WS-Addressing, OWL, RDF Sponsors: BEA, Computer Associates, Fujitsu, HP, IBM, Intel, Microsoft, Novell, Nokia, Oracle, SAP, SeeBeyond, Sun, Tibco, WebMethods Standaardisatie en ontwikkeling

Order Micro- Flow Client Product Client Price Account Order Customer SOA interactions TCP/IP ESB Event notifications The Middleware Infrastructure for Business Components Will Be an Enterprise Service Bus