, Seconden 1 maand 1 uur Aandelenkoers Brief … fax … 3 dagen 45 seconden Documentuitwisseling Interne opvragingen Buitenlandse order Dell PC ontvangen data warehouse info Vliegtuigtickets Kredietwaardigheid Leverancier update 6 weken 24 uur 5 dagen 1 dag 30 minuten 5seconden 20 minuten 30 seconden8 uur 10seconden 1 dag 5 minuten 1 dag 15 minuten GSM activatie 3 dagen 1 uur Snelheid van zaken doen
Sophistication Scope Within Dept. Send Data Across Depts. Enterprise- wide Known Partners Ad Hoc Partners Immediate Look-up Hard Transaction With Updates Intermingle Processes Business Process Speed and Agility Easy Visionary Increasing the Scope and Sophistication of Integration Improves Business Performance
Scope BPR-BPM Process Output Measures Feedback Data about results Expectations, Plans & Resources InputsResults PLAN & ORGANIZE PROCESS - Set goals and expectations - Establish plans and budget - Provide resources & staff - Implement process MONITOR & CONTROL PROCESS - Monitor process - Reinforce success - Diagnose deviations - Take corrective actions PROCESS EXECUTION Changes in Goals and Plans m Job Functions of a Manager Responsible for a Process Goals/Measures BPR BPM Rummler & Brache, 1995
Deelgebieden BPM 1.Procesmodellering (enginering en re- enginering) 2.Workflow management (WfM) 3.Enterprise Application Integration (EAI) 4.Business Activity Monitoring (BAM) 5.Rules Management
Business Reasons Voldoen aan regelgeving –Basel 2 (risk man.) –HIPAA (admin.) –Sarbanes-Oxley (financ.) B2B samenwerking Fusies en overnames Nieuwe applicaties inzetten Nieuwe afzetmarkten “Single view of customer” Data kwaliteit verbeteren Implementatie mogelijk van “self-service portals” –Klant –Werknemer Redenen die NIET werken Om onze datastromen te verduidelijken We willen af van al die verschillende middleware en leveranciers Betere documentatie van de ICT Zodat we flexibel zijn mbt toekomstige veranderingen Om aan IT standaarden te voldoen Om de nieuwste technology te gebruiken ICT personeel reduceren Geld besparen op de ICT afdeling Application Integration - Waarom?
Point-to point chaos
Historie software
BPM Lagenmodel
Van strategisch naar operationeel
Het duivelse vierkant
Aangrijpingspunten procesverbetering
Modelleertool als integrator modellen
Visualisatie verschillende modellen in een modelleertool (Testbed)
Koppeling Proces design - BAM
Proces vs. organogram
Een processchema
UML Activity Diagram
WfM Referentie model
Workflow specificatie in Petri
Relatie proces ↔WfM
Flexibiliteit ↔ ondersteuning
Data level EAI (2)
Message level middleware
Process level EAI
Standaard chaos
Percent SOAP WSDL WS-Security BPEL WS-R/RM UDDI SODA – Gebruik van de standaarden WS-Addressing SODA Adoption B2B Protocol Interface Contract Endpoint & Events Definition Process Language Registry Security and Reliability SODA Tipping Point
Kies of wordt Dinosaurus (WS + ESB platforms) IBM Websphere (2005) SAP Netweaver ( ) MS Indigo ( ) Oracle Suite ( ) BEA Quicksilver / WebLogic (2004) HP Talking Blocks (2006) SUN ( ) Sonic / SeeBeyond / Iona / V2 (2004)
Magic Quadrant: Web Services-Enabled Software
Start: 1993 Support: 5/5 Gartner Rating: Strong Positive UDDI, BPEL, WS-Reliability WSRP, WS-Security, SAML, WSDM other WS*, ebXML, UBL Start: 1994 Support: 5/5 Gartner Rating: Strong Positive XML, SOAP, WSDL WS-Addressing, OWL, RDF Sponsors: BEA, Computer Associates, Fujitsu, HP, IBM, Intel, Microsoft, Novell, Nokia, Oracle, SAP, SeeBeyond, Sun, Tibco, WebMethods Standaardisatie en ontwikkeling
Order Micro- Flow Client Product Client Price Account Order Customer SOA interactions TCP/IP ESB Event notifications The Middleware Infrastructure for Business Components Will Be an Enterprise Service Bus