verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Advertisements

rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen wiskunde in groep 7 en 8 verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen blok 4 – les 4

0. Warming-up Raad mijn getal Ik neem een getal onder de 10 in mijn hoofd. Stel slimme vragen. Houd de antwoorden slim bij in een denkmodel. Mijn getal is 7,7

1. Lesoverzicht Warming-up Lesoverzicht Periodieke korte herhaling studievragen procenten Presentatie lesonderdelen kerninzichten kommagetallen Verwerking Evaluatie

2. Periodieke korte herhaling Procenten Contexten Denkmodellen Rekenmanieren Introductie als nieuwe manier Introductie als uitvinding Procentenstrook Procententabel Redeneren m.b.v. relatienet Globaal rekenen 1%-regel (algoritme)

2. Periodieke korte herhaling Vragen over studievragen hfst 5 (procenten) Let op: studievragen zijn bedoeld om je te helpen bij het bestuderen; in het tentamen worden andere vragen gesteld!

3. Presentatie lesonderdeel Voorkennis ophalen kommagetallen

3. Presentatie lesonderdeel Doelstellingen Na de les … … kun je contexten voor het introduceren van kommagetallen omschrijven … kun je rekenen met kommagetallen … kun je werkvormen omschrijven voor het oefenen van kommagetallen

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen – contexten Eerste kennismaking met kommagetallen Kinderen zien kommagetallen bijv. in… bedragen bij de supermarkt inhoud van een pak sinaasappelsap bij hun ouders op de weegschaal hun lengte …. Het is belangrijk dat kinderen inzicht ontwikkelen in de structuur van kommagetallen.

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen – contexten Decimaal verfijnen Ons systeem van lengtematen is gebaseerd op drie uitgangspunten: Elke nieuwe stap in nauwkeurigheid gebruikt dezelfde soort verfijning. 2. De verfijning gaat in stappen van 10. 3. Je kunt onbeperkt doorgaan met verfijnen.

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen Simon Stevin Rond 1600 legde hij in zijn boek ‘de Thiende’ het systeem uit van het werken met decimale breuken. Het voordeel hiervan is dat je ermee kunt rekenen als met gewone getallen.

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen – contexten Introductie van kommagetallen volgens TAL kun je kommagetallen het beste introduceren vanuit meetproblemen bijvoorbeeld d.m.v. de les ‘een tiende van een tiende’ leg dan wel de relatie tussen breuken en kommagetallen

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen - denkmodellen

3. Presentatie lesonderdeel Kommagetallen - rekenmanieren Precies of globaal rekenen Getalrelaties Optellen en aftrekken met kommagetallen Vermenigvuldigen met kommagetallen Delen met kommagetallen Rekenmachine!

Maling aan decimalen De weg van informele smarties naar formele kommagetallen.

Maling aan decimalen Een denkmodel ter ondersteuning ---> MAB

, Maling aan decimalen Proef op de som met positieschema Eigen producties? E t h d ,

Maling aan decimalen Van context naar formeel rekenen. Getallenlijn en abacus. 0 1 http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03127/toepassing_rekenweb.html

4. Verwerking Kommagetallen Schrijf 16/100 als kommagetal Welke breuk hoort bij 0,003 ? Schrijf de 4 in 1,425 als tiendelige breuk Reken uit door er breuken van te maken: 0,14 + 0,7 Reken uit op verschillende manieren: 0,4 x 1,25

4. Verwerking Kommagetallen – practicum Straatje maken

5. Evaluatie Doelen bereikt? … kun je contexten voor het introduceren van kommagetallen omschrijven? … kun je rekenen met kommagetallen? … kun je werkvormen omschrijven voor het oefenen van kommagetallen?

Volgende les … Lees uit: TAL (2005). Breuken, ... Groningen: Noordhoff blz. 27 – 42 (samenhang) Maak de studievragen over hfst 2 (samenhang) We maken het oefententamen in de les.