rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Collectief portfolio groep 3
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Transcript van de presentatie:

rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4 blok 1 - les 4 vermenigvuldigen tot 100 Mark van Houwelingen

Cursusevaluatie Lever straks een briefje (anoniem) bij mij in met je tips en/of tops voor: Cursushandleiding Top: …… Tip: ……. Cursusopbouw/-inhoud Werkvormen Andere tops of tips: ……….. Fijn ook als je eventuele vragen opschrijft, die jij over deze cursus wil stellen De evaluatie van de docent hoort hier niet bij (die komt pas na de Kerst)

0. Warming-up de tafel van 9 met je vingers hier staat 4 x 9 = 36 Kun je zo de hele tafel van 9 laten zien? Ken je nog meer tafeltrucjes?

1. lesoverzicht warming-up lesoverzicht periodieke korte herhaling leerlijn rekenen tot 100 en strategieën presentatie lesonderdelen 4 fasen van aanleren - vermenigvuldigen tot 100 3 niveaus van opereren - vermenigvuldigen tot 100 verwerking oefenen met strategieën observeren Evaluatie formatieve toets

2. periodieke, korte herhaling Waar denk je aan bij: tellend rekenen tot 100 niveauverhoging 1-2 structurerend rekenen tot 100 niveauverhoging 2-3 formeel rekenen tot 100

optellen en aftrekken tot 100 3 Formeel rekenen 2 Structurerend rekenen 1 Tellend rekenen Tellend rekenen met gebruik van de grote en de kleine telrij. Rekenen met de 100-ketting en op de lege getallenlijn met gebruik van de sprong via het 10-tal en de 10-sprong. Rekenen op de manier van het rekenen op de lege getallenlijn; het zgn rijgen. Rekenen uit het hoofd of met notatie van tussenstappen. Later: Splitsen, Varia aanpakken. Structuurmateriaal: lege getallenlijn Splitsen: 10-tallen en 1-heden apart verrekenen; gebruik maken van tekorten bij aftreksommen. Varia aanpakken: Termen veranderen, Compenseren. Niveauverhoging 2-3 door het redeneren op grond van getalrelaties en eigenschappen van bewerkingen. Niveauverhoging 1-2 door gebruik van lege getallenlijn met sprong via het 10-tal en de 10-sprong.

2. periodieke, korte herhaling rekenstrategie rijgen 56 – 17 = aanrijgen, de winkelmethode

2. periodieke, korte herhaling rekenstrategie splitsen 56 – 17 = 45 + 47 =

2. periodieke, korte herhaling Bedenk een voorbeeld van de strategie: combinatie splitsen en rijgen 56 - 17 =

2. periodieke, korte herhaling rekenstrategieën varia termen veranderen 56 – 17 = compenseren

stage in groep 3 of 4 stage-ervaringen? theorie in de praktijk gezien? telrij tot 100 operaties tot 100 structuurmodellen tot 100 activiteiten tot 100 werkvormen? materialen?

3. presentatie lesonderdelen Waar gaat het mis? 83 – 27 = 64 8 – 2 = 6 ; 3 – 7 = 4, dus 64 83 – 27 = 57 80 – 20  70, 60 63, 62, 61, 60, 59, 58, 57

3. presentatie lesonderdelen Waar gaat het mis? 13

3. presentatie lesonderdelen Voorkennis ophalen vragen over hd 4: blz 159 t/m 196? Hoe heb je zelf de tafels geleerd? 14

3. presentatie lesonderdelen Doelstellingen Na de les… … heb je kennis van de tafeldidactiek en tafelstrategieën … heb je een mening gevormd over het aanleren van tafels .. ken je een paar tafels tot 100 [bord] in Okt

4 fases in het leerproces Vermenigvuldigen 4 fases in het leerproces begripsvormende fase, reconstructiefase, reproductiefase, consolidatiefase 3 niveaus van opereren tellend, structurerend, en formeel vermenigvuldigen

3. presentatie lesonderdelen brede, begripsvormende fase concrete situaties herhaald optellen, tellend vermenigvuldigen lijnstructuur groepjesstructuur

3. presentatie lesonderdelen reconstructiefase modelrijke contexten rechthoekstructuur wisseleigenschap verdeeleigenschap steunpunten voor het memoriseren: tafelstrategieën…

3. presentatie lesonderdelen Gebruik van modellen, dus ... structurerend vermenigvuldigen volgorde van behandelen tafels van 10, 5 en 2 tafels van 3, 9, 4, 8, 6, 7 waarom zo?

4. verwerking Bedenk tafelstrategieën om de tafel van 6 te reconstrueren. Kies uit: ééntje meer ééntje minder verdubbelen halveren verdelen tienregel wisselen 1 x 6 = verdubbelen 2 x 6 =

4. verwerking Hoe zou je leerlingen helpen met de volgende klassieke fouten? 6 x 7 = 43 en 9 x 7 = 61

3. presentatie lesonderdelen reproductiefase vanuit redeneren op getalniveau rekenen - formeel vermenigvuldigen tafelstrategieën inzetten via automatiseren naar memoriseren

3. presentatie lesonderdelen consolidatiefase verder inslijpen ook in hogere groepen gememoriseerde kennis formeel vermenigvuldigen tafelstrategieën inzetten flexibel omgaan met opgaven

3. presentatie lesonderdelen 3 Formeel vermenigvuldigen 2 Structurerend vermenigvuldigen 1 Tellend vermenigvuldigen Herhaald optellen Contextopgaven met structuur worden berekend met behulp van logische tussenstappen, m.a.w. er wordt een strategie toegepast op grond van modelrijke contexten Rekenen op getalniveau met gebruik van getalrelaties en eigenschappen van bewerkingen, m.a.w. met gebruik van strategieën. Structuren: Lijnstructuur, Groepjes structuur, Rechthoek structuur. Strategieën: Wisselen, Verdubbelen, Halveren, Eentje meer, Eentje minder, Verdelen, 10-regel. Niveauverhoging 2-3 door verwoorden van rekenaanpakken in modelcontexten en het redeneren op grond van getalrelaties en eigenschappen van bewerkingen. Niveauverhoging 1-2 door het werken met gestructureerde modelcontexten.

4. Overleg in groepen Manieren van aanleren van tafels: zoals in deze les, of eerst stampen en daarna/daardoor begrip, of anders? middel: comparitie - het naast elkaar leggen van ideeën met argumenten (dus niet tegenover elkaar) vorm: coöperatief - gespreksleider, notulist, presentator, tijd- en ordebewaker resultaat: mening vormen - van iedere groep een samenvatting

4. verwerking fragment: Paul en Necmiye Observeer en beantwoord de volgende vragen: op welk niveau opereren Paul en Necmiye? hoe hebben ze de tafels geleerd? welke strategieën gebruikt Paul? hoe kun je hen verder helpen? Paul: ook na minuut 7 kijken! Necmiye: ook na minuut 2 kijken!

3. presentatie lesonderdelen wat is delen? opdelen verdelen hoe delen kinderen? herhaald aftrekken omgekeerd vermenigvuldigen 32 paarden

4. verwerking Maak uit de reader opdracht 1 en 2 op blz 80 en 81, en opdracht 5 op blz 82 (zie ook de volgende sheets)

4. verwerking Opgave Strategieën 12 x 9 = 16 x 17 = 18 x 25 =

4. verwerking

4. verwerking Opdracht 5 “Kinderen kunnen pas starten met delen als zij kunnen vermenigvuldigen.” Ben je het eens met de stelling of niet? Geef jouw mening met argumenten in jargon en op basis van literatuuronderzoek.

5. evaluatie Na de les… … heb je kennis van de tafeldidactiek en tafelstrategieën … heb je een mening gevormd over het aanleren van tafels

Huiswerk Maak een mindmap over deze cursus Laatste les: rekenen tot 100 in het midden, en daarbuiten steeds de termen die je geleerd hebt, met voorbeelden, vooral van modellen en materiaalgebruik Laatste les: in groepen bespreken en verdiepen van je mindmap (vooral didactische modellen en materialen) vragenuur (ook voor de formatieve toets, als je die nog niet gemaakt hebt)

Formatieve toets Hoe ging het maken? Vragen?